Ieder mens heeft emoties. We hebben een aantal basisemoties zoals woede, vreugde, walging, verbazing en angst. Hoe deze emoties geuit worden en in welke situaties, verschilt per cultuur. Het is belangrijk om te realiseren dat dezelfde emotie verschillend geuit kan worden. Zo niet, dan kan dit zorgen voor vooroordelen en verwarring. 

Het emotieproces 

Een emotie gaat altijd vooraf aan een gebeurtenis. Deze gebeurtenissen worden geëvalueerd door de persoon die de emotie ervaart. Denk hierbij aan of een emotie plezierig is of niet, wie er belang bij de emotie heeft of wie er verantwoordelijk is voor de situatie. Afhankelijk van de evaluatie wordt er actie ondernomen. Je kunt naar aanleiding van boosheid bijvoorbeeld agressief worden of gaan schreeuwen. Dit gaat gepaard met lichamelijke veranderingen, zoals een verhoogde hartslag of gespannen spieren. Vaak is een emotie ook goed af te lezen aan iemands gezicht en aan bepaald gedrag dat iemand vertoont naar aanleiding van zijn emotie. Ze kunnen ook grote gevolgen hebben. Als iemand je een keer heeft bedrogen, kan het zijn dat je deze persoon, maar ook andere personen, niet meer vertrouwd. Veel mensen delen hun emoties met anderen. Ze hopen hiermee steun te krijgen of anderen te waarschuwen voor wat ze is overkomen.  

Culturele overeenkomsten en verschillen 

Op onrecht, vriendschap, liefde en verlies reageert ieder mens, ongeacht de cultuur, emotioneel. Toch zijn er enkele verschillen tussen hoe culturen hun emoties uiten, hoe ze hun emoties vormen, wat de aanleiding tot de emotie is en hoe de emotie wordt beleefd. Ook hebben mensen uit alle culturen evenveel vermogen om hun emoties te uiten, maar gebruiken ze dit potentieel niet in dezelfde mate. Een aantal voorbeelden: iedereen kan boos worden, maar hoe vaak en op welke manier verschilt per cultuur. Wanneer er iemand overlijdt, voelt iedereen hier een emotie bij. Echter wordt hier in de ene cultuur boos op gereageerd, terwijl er in de andere cultuur met meer verdriet wordt gereageerd.  

In sommige culturen worden vervelende gebeurtenissen niet gezien als een gevolg van opzettelijk gedrag. In deze culturen is er dan ook nauwelijks boosheid of agressie. In andere culturen is men geneigd altijd een ander de schuld te geven, of zichzelf de schuld te geven. 

Het kan voor therapeuten een voordeel zijn om hier rekening mee te houden tijdens de behandeling van mensen met een andere cultuur. De uiting van emotie kan anders zijn, maar de emotie is hetzelfde. Het is belangrijk om aan te sluiten de belevingswereld van de cliënt.  

Er kunnen grote verschillen ontstaan in emoties door kleine verschillen in het emotieproces. Een andere invulling of een andere invulling van menselijke belangen zorgt voor een groot verschil in uitkomst. Als je emoties van mensen van andere culturen wil begrijpen, dan is het van belang om het precieze emotieproces van deze cultuur vast te stellen en begrijpen. Ook spelen andere culturele processen een rol. 

Hulp zoeken bij emotionele problemen 

Het kan soms best een uitdaging zijn om hulp te zoeken voor je problemen, vooral als dit niet wordt geaccepteerd in je cultuur. In sommige culturen wordt praten over je problemen gezien als iets slechts. Het is belangrijk dat hier tijdens de behandeling rekening mee wordt gehouden en een meer cultureel sensitieve benadering wordt gebruikt.  

De juiste hulp vinden kan lastig zijn. Bij Psycholoog.nl luisteren we naar jouw verhaal en proberen we zo goed mogelijk mee te denken aan mogelijkheden voor jou. Heb je behoefte aan een gesprek met onze psycholoog? Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Blog De Feestdagen en Hechtingsproblematiek

De Feestdagen en Hechtingsproblematiek

De Feestdagen zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend zo feestelijk. Lees verder

Blog Psycholoog Eline vertelt: wat is cognitieve gedragstherapie?

Psycholoog Eline vertelt: wat is cognitieve gedragstherapie?

In de blogserie over cognitieve gedragstherapie leer je alles over dit onderwerp. Lees in deze eerste blog wat het is en bij welke klachten het kan worden ingez… Lees verder

Blog Het verschil tussen een angstaanval en paniekaanval

Het verschil tussen een angstaanval en paniekaanval

Angst- en paniekaanvallen lijken hetzelfde, maar zijn toch verschillend. Lees er hier meer over! Lees verder

Blog Schemadomein: overmatige waakzaamheid en inhibitie

Schemadomein: overmatige waakzaamheid en inhibitie

Schematherapie is een manier om inzicht te krijgen in bepaalde patronen. In deze blog vind je meer informatie over het schemadomein overmatige waakzaamheid en i… Lees verder