In een werkomgeving ligt een conflict al snel op de loer. Misschien ben je het niet helemaal eens met de aanpak van een collega, krijg je voortdurend ongewenste feedback van je baas, of misschien is de algehele werksfeer niet prettig. Je spendeert een groot deel van je tijd op je werkplek, en wanneer deze niet prettig is kan dit een negatief effect hebben op je mentale gesteldheid, ook buiten je werk. Hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Laat je werk op het werk

Om een gezonde balans tussen je werk en je privéleven te bewaren is het belangrijk om duidelijke grenzen te stellen, zowel voor jezelf als voor collega’s. Maar hoe doe je dat? Neem je werk niet mee naar huis. Een burn-out ligt dan immers snel op de loer. Je werk voltooi je zoveel mogelijk onder kantoortijd. Lukt je dit niet? Dat is dan iets om morgen naar te kijken. Als je structureel merkt dat je je werk niet afkrijgt binnen de kantooruren dan kan het een goed idee zijn om hier met je leidinggevende over te praten. Krijg je bijvoorbeeld te veel of te ingewikkelde taken? `Of wordt er op het laatste moment ‘toch nog even snel’ een meeting ingepland?

Houd je je hoe dan ook toch thuis ook nog bezig met werk? Laat dan bijvoorbeeld eens je werklaptop op kantoor aan het einde van de dag of zet je werktelefoon uit.

Pak conflicten direct aan.

Als je al een tijdje frustraties ervaart op het werk kan dit een flinke indruk maken op je gemoedstoestand. Het is dan belangrijk om dit direct aan te pakken. Voel je je prettig genoeg om je collega direct op hun gedrag aan te spreken? Dan is dat de eerste zet. Kom je er samen niet uit? Praat er dan over met je leidinggevende of met een vertrouwenspersoon.

Daarnaast is het belangrijk om de persoon los te zien van het werk dat ze leveren. Botert het niet omdat jij en je collega tegenovergestelde persoonlijkheden hebben? Dan hebben jullie wellicht een andere manier van doen. Probeer te bemiddelen en kom samen tot een compromis. Lukt dit niet? Vraag dan je leidinggevende om een keer aan te sluiten.

Heb je last van discriminatie of pesten op de werkvloer? Dan is het belangrijk om dit gelijk te melden bij iemand die de persoon erop kan aanspreken, zoals bijvoorbeeld een leidinggevende of baas. Voel je je niet veilig genoeg om dit te doen? Overleggen met de vertrouwenspersoon kan altijd. Meer over pesten op de werkvloer lees je hier.

Wil je hier meer over weten of ben je op zoek naar een psycholoog? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: waarom zou je vroeg opstaan?

(5-4-2024)

Sommige beroemde en succesvolle mensen zweren erbij: vroeg opstaan. Is dit de formule voor succes en geluk? Lees in deze blog meer over de voordelen van en tips… Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is (goede) zelfzorg?

(29-3-2024)

'Goed voor jezelf zorgen' is vaak het advies. Wat is goede zelfzorg dan en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Hoe ben je een goede werkgever? Vind het geheim van goed werkgeverschap!

(26-3-2024)

Een goede werkgever is de sleutel tot een gezonde en bloeiende werkomgeving. Lees verder

Werkplezier: waarom is een baan die gelukkig maakt van belang?

(22-3-2024)

Wat kan te lang ongelukkig zijn in je werk met je doen en hoe kun je dit herkennen en aanpakken? Lees verder