Wat te doen tegen die winterdip?

Wat te doen tegen die winterdip?

Tips om de winterdip de baas te zijn

geplaatst op 14 januari 2022

Wat te doen tegen die winterdip?

Wat te doen tegen die winterdip?

Tips om de winterdip de baas te zijn

De donkere en grijze dagen komen er weer aan. De dagen worden korter en de nachten langer; een winterdip ligt op de loer. Door de veranderingen van het weer belanden veel mensen tijdens de wintermaanden in een winterdip. Wat is dan eigenlijk precies een winterdip? En wat zijn dingen die we kunnen doen om deze dip te voorkomen?  

Een winterdip zorgt ervoor dat mensen zich vermoeider en somberder voelen. Dit is echter geen seizoensgebonden depressie zoals wel eens wordt gedacht. Een winterdip is namelijk veel milder dan dat een seizoensgebonden depressie is. Bij een winterdip is er vaak weinig motivatie om activiteiten te ondernemen. Dit heeft te maken met een verstoord dag- en nachtritme van het lichaam: het lichaam raakt in de war door de verminderde blootstelling aan licht gedurende de dag. Doordat het lichaam minder licht opneemt wordt er minder melatonine, ofwel het slaaphormoon, door het lichaam aangemaakt waardoor het dag- en nachtritme sneller verstoord raakt. 

 

Waar kun je last van hebben tijdens een winterdip?

  • Vermoeidheid;
  • Somberheid; 
  • Ondernemen van minder activiteiten;
  • Langer slapen;
  • Prikkelbaarheid;
  • ‘Uit balans’ voelen. 

Wat te doen als je last hebt van een winterdip? 

Lichttherapie blijkt effectief voor een winterdepressie. Zoals eerder beschreven is een winterdip een mildere variant van een winterdepressie waarbij meer blootstelling aan blauw licht ook erg effectief kan zijn. Je zou bijvoorbeeld een lichtlamp kunnen aanschaven om het dag- en nachtritme van je lichaam te herstellen. De extra blootstelling aan het licht van de lichtlamp zorgt ervoor dat het lichaam gedurende de dag sneller en langer wakker wordt en 's nachts beter in slaap komt door de herstelde melatonine productie.  

Wat zijn nog andere tips tegen een winterdip? 

  • Zorg voor een goede slaaphygiëne, door bijvoorbeeld vaste slaaptijden aan te houden, geen alcohol en koffie 's avonds te nemen en minder apparaten te gebruiken voor het slapen; 
  • Ga (in de ochtend) naar buiten om meer licht binnen te krijgen waardoor het lichaam meer energie krijgt; 
  • Eet gezond en probeer de nodige vitaminen binnen te krijgen; 
  • Blijf bewegen; 
  • Plan leuke activiteiten waar je naar uit kunt kijken. 

 

Referenties: 

Pjrek, E., Friedrich, M.-E., Cambioli, L., Dold, M., Jäger, F., Komorowski, A., Lanzenberger, R., Kasper, S., & Winkler, D. (2020). The efficacy of light therapy in the treatment of seasonal affective disorder: A meta-analysis of randomized controlled trials. Psychotherapy and Psychosomatics, 89(1), 17–24.  

Knopf, A. (2018). The winter blues: real depression or just down in the dumps? Pay attention, whatever it is. The Brown University Child and Adolescent Behavior Letter, 34(2), 9-10.