Behandelingen

Welke behandeling past bij jou?

Behandelingen

Welke behandeling past bij jou

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) richt zich op de gevolgen van onze gevoelens en gedachten.  ACT richt zich dus niet zozeer op wat mensen precies denken, en het veranderen of vermijden daarvan, maar op het leren omgaan met die gevoelens en gedachten door hier meer afstand van te nemen.

Coaching

Coaching is een vorm van begeleiding die is bedoeld om jezelf te ontwikkelen. Coaching kan zowel op werkgebied als op andere gebieden ingezet worden. Een coach kan je helpen met alledaagse problemen waar je tegenaan loopt, of je simpelweg helpen om meer uit jezelf te halen.

Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Cognitieve gedragstherapie (CGT) richt zich op de vraag hoe jouw gedachten, gevoelens en gedrag elkaar onderling beïnvloeden. Door middel van registraties en oefeningen krijg je hier meer inzicht in en probeer je anders te reageren op situaties en op jouw gedachten.

EMDR

EMDR is een techniek die ervoor zorgt dat je herinneringen opnieuw verwerkt, op zo'n manier dat je er niet meer telkens zoveel emotie bij ervaart. Hiervoor worden onder andere snelle oogbewegingen gebruikt. Het wordt vooral veel gebruikt bij trauma-gerelateerde klachten.

Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT)

Mindfulness is een manier om je aandacht te trainen waardoor je stil staat bij wat er nu gebeurt, het huidige moment. Via mindfulness leer je met openheid en acceptatie aandacht te hebben voor wat zich voordoet. Je leert in het hier en nu te blijven, zonder daar van alles aan te moeten veranderen.

Psycho-educatie

Tijdens psycho-educatie geeft een psycholoog je voorlichting en advies met betrekking tot je psychische klachten. Je psycholoog kan je bijvoorbeeld achtergrondinformatie geven over de oorsprong van je klachten, of je handvaten geven om ermee om te gaan.

Psychotherapie

Psychotherapie is een vorm van gesprekstherapie waarin de relatie tussen jou en de therapeut centraal staat. Je gaat in op thema's die vaak diep in je persoonlijkheid geworteld zijn. Het traject beslaat vaak een langere periode.

Schematherapie

Schematherapie helpt je om inzicht te krijgen in hardnekkige patronen en hoe deze te veranderen. Je leert hoe je de relatie met jezelf en anderen verbetert. In therapie is veel aandacht voor wat jouw achterliggende behoeften zijn en hoe jij hier zelf beter voor kunt gaan zorgen.

Tips voor naasten

Psychische klachten kunnen veel invloed hebben op de omgeving van een persoon. Het beïnvloedt de relaties onderling, bijvoorbeeld binnen een gezin of tussen partners. Dit kan spanningen met zich meebrengen, en ook jij kunt hierdoor opraken. Hier vind je een aantal tips hoe je er het beste mee kunt omgaan.

Voor welke behandelmethoden kun je terecht bij Psycholoog.nl?

  • Cognitieve gedragstherapie (CGT)
  • Coaching
  • Psychotherapie
  • Integratieve psychotherapie
  • Psycho-educatie
  • Schematherapie
  • Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)
  • Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT)
  • Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Niet de juiste psycholoog?

Twijfel je nog?

Doe een van onze zelftests. In een paar stappen krijg je een indruk van de klachten.

Ga naar de tests

De voordelen van Psycholoog.nl

Menselijke benadering

Jij bent geen diagnose of een label, maar in eerste plaats een mens. We luisteren naar jouw verhaal en naar wat jij persoonlijk nodig hebt. Geen standaard programma’s dus. 

Geen wachtlijsten

Wij zorgen dat je binnen een week kunt kennismaken met jouw psycholoog of coach, waarna je traject snel start. Wel zo fijn wanneer je eenmaal besluit om hulp in te schakelen. 

Veel eigen regie

Jouw traject, aan jou de regie. Kies de psycholoog of coach uit die jou aanspreekt en bepaal zelf hoeveel sessies je volgt.  

Zet vandaag nog de eerste stap

1
Bel ons

2
Wij luisteren naar jou

3
Afspraak inplannen

4
Op afspraak

Waarom psycholoog.nl