Iedereen krijgt weleens kritiek. Toch vinden veel mensen dit lastig of weten ze niet goed hoe ze hierop moeten reageren. Hoe dit komt en hoe je leert beter met kritiek om te gaan lees je in deze blog.  

Omgaan met kritiek 

Niet iedereen gaat op dezelfde manier om met kritiek. De een lijkt hier beter op te kunnen reageren dan de ander. Toch zijn er veel mensen die het lastig vinden om kritiek te krijgen. Zij reageren vaak op een van de volgende 3 manieren op kritiek:  

  • Er tegenin gaan: Bijvoorbeeld de ander aanvallen, jezelf verdedigen door de kritiek te weerleggen of de ander niet serieus nemen.  
  • Vermijden: Bijvoorbeeld expres niet om feedback vragen om zo te voorkomen dat je kritiek krijgt.  
  • Terugtrekken: Bijvoorbeeld jezelf minder laten horen nadat je kritiek hebt gekregen.  

Oorzaken van niet goed om kunnen gaan met kritiek 

Veel mensen vinden het dus lastig om met kritiek om te gaan. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Een aantal veelvoorkomende oorzaken zijn: 

  • Onzekerheid. Wanneer je al onzeker bent, kan kritiek ervoor zorgen dat dit beeld van jezelf wordt bevestigd of extra hard aankomt.  
  • Afwijzing. Wanneer je kritiek persoonlijk opvat, kan het in sommige gevallen voelen alsof de ander jou als persoon afwijst.  
  • Ongelijk. Het menselijk brein heeft van nature de neiging om te denken dat we altijd gelijk hebben. Wanneer je kritiek krijgt vind je dit dus onterecht, waardoor je hier niet goed op kunt reageren. 
  • Negativiteit. Naast dat we in de basis altijd uitgaan van ons eigen gelijk, hebben we ook de neiging om onze aandacht vooral te focussen op het negatieve in plaats van het positieve. Dit zorgt ervoor dat kritiek of negatieve feedback harder binnenkomt dan een compliment.  

Tips om beter met kritiek om te gaan 

Het is dus helemaal niet raar als je het lastig vindt om kritiek te krijgen, of om niet goed te weten hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Deze tips kunnen je helpen om beter met kritiek om te gaan: 

  • Neem de tijd. Wanneer iemand jou kritiek geeft, heb je misschien de neiging hier meteen op te reageren of zelfs tegen in te gaan. Probeer hiermee te wachten en eerst na te denken over hoe je hierop wil reageren.  
  • Verplaats je in de ander. Wanneer je je niet kunt vinden in de kritiek, probeer jezelf dan eens te verplaatsen in de ander. Waarom zou diegene jou deze feedback geven? Waarschijnlijk niet om jou af te kraken, maar juist om je verder te helpen.  
  • Vraag zelf actief om feedback. Op deze manier kun je je voorbereiden op het ontvangen van kritiek, in plaats van dat het je misschien overvalt. Daarnaast is het een goede manier om te oefenen.  
  • Gebruik het in je voordeel. Zorg ervoor dat je wat aan de feedback hebt. Vraag bijvoorbeeld door als iemand je kritiek geeft of maak voor jezelf concreet wat je in het vervolg anders kunt doen.  
  • Filter. Vraag jezelf af of je iets hebt aan de kritiek die je krijgt. Is dit niet het geval? Ga dan niet in de verdediging maar bedank de ander en laat het vervolgens gaan.  

Vind jij het lastig om met kritiek om te gaan? Onze psycholoog kan je hierbij helpen. Plan een adviesgesprek of neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: waarom zou je vroeg opstaan?

(5-4-2024)

Sommige beroemde en succesvolle mensen zweren erbij: vroeg opstaan. Is dit de formule voor succes en geluk? Lees in deze blog meer over de voordelen van en tips… Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is (goede) zelfzorg?

(29-3-2024)

'Goed voor jezelf zorgen' is vaak het advies. Wat is goede zelfzorg dan en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Hoe ben je een goede werkgever? Vind het geheim van goed werkgeverschap!

(26-3-2024)

Een goede werkgever is de sleutel tot een gezonde en bloeiende werkomgeving. Lees verder

Werkplezier: waarom is een baan die gelukkig maakt van belang?

(22-3-2024)

Wat kan te lang ongelukkig zijn in je werk met je doen en hoe kun je dit herkennen en aanpakken? Lees verder