De zomervakantie staat weer voor de deur, of misschien heb je al vakantie. Je hebt er waarschijnlijk al even naar uitgekeken, want je bent echt toe aan rust! Lekker genieten van het mooie weer, achterstallige klusjes oppakken, bezig zijn met je hobby's, tijd spenderen met je dierbaren en misschien dat je ook nog even lekker op vakantie gaat of een aantal dagen weggaat. Voor dat je het weet is je vakantie alweer voorbij. Maar ben je dan eigenlijk wel echt tot rust gekomen?  

Veel mensen hebben moeite om zich te ontspannen wanneer ze vakantie hebben. Misschien is het ook wel herkenbaar voor jou? Je hebt bijvoorbeeld best wel wat drukke maanden achter de rug: werk vergde best wel wat energie en ook daarbuiten had je nog een best drukke agenda. Dan breekt de vakantie aan en je hoeft eigenlijk niet meer zoveel. Dit kan best wel even onwennig voelen en je hebt waarschijnlijk het gevoel dat je nog van alles moet doen. Dit zorgt er vervolgens voor dat je niet echt ontspant en tot rust komt wanneer je vakantie hebt. Terwijl dit wel ontzettend belangrijk is. Zie het als een soort van batterij: deze moet ook eens in de zoveel tijd worden opgeladen. Als jij niet oplaadt dan zal je snel merken dat je uiteindelijk leeg raakt. Dit wil je natuurlijk niet. Daarom is het belangrijk dat je ‘heerlijk’ tot rust komt. Gelukkig hebben wij voor jou een aantal tips op een rijtje gezet! 

Hoe zorg je er dan voor dat je echt tot rust komt? 

  • Plan niet je hele vakantie vol! Zorg ervoor dat je sommige dagen echt even helemaal niks doet. Ook houd je op deze manier ruimte voor spontane dingen. 
  • Probeer wanneer je op vakantie gaat een aantal dagen voordat je weggaat en een aantal dagen nadat je terugkomt ook vrij te plannen. Op deze manier zorg je ervoor dat je minder gestrest op vakantie gaat en dat je na je vakantie de boel thuis weer wat op de rit krijgt.  
  • Probeer echt te genieten van het moment en niet te piekeren over wat er nog moet komen of nog allemaal moet gebeuren. Om echt in het moment te komen kan het helpen om je te focussen op geluiden of dingen in je omgevingen.  
  • Houd je niet bezig met je werk. Zorg er echt voor dat je alle meldingen en/of berichten die je kunt krijgen op stil zet of automatisch hebt doorgestuurd naar je collega's. 
  • Doe dingen die je energie geven en waar je echt van geniet. Voor de één is dit bezig met de planten of tuinieren, voor de ander is dit een goed boek lezen of wandelen in de natuur. Het maakt niet uit wat het is, zolang het je niet te veel energie kost en je er echt van geniet. 
  • Limiteer je tijd op social media en leg je telefoon eens wat vaker weg. 
  • Stel niet te hoge eisen of heb niet te veel verwachtingen van je vakantie. Zo zorg je ervoor dat je niet te gestrest of overstuur raakt als iets niet zo loopt zoals verwacht of zoals je wilde.  

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. Psychische klachten zijn behandelbaar, en er bestaan veel mogelijkheden om je te o… Lees verder

Welke behandelingen kunnen worden ingezet bij depressie?

(13-5-2024)

Een depressie kan een negatief effect hebben op je dagelijks leven. Het is daarom belangrijk om hier de best passende behandeling voor te krijgen, maar welke th… Lees verder

Hoe kan een signaleringsplan helpen bij psychische klachten?

(8-5-2024)

Ontdek hoe een signaleringsplan kan helpen bij het beheren van psychische uitdagingen en het bevorderen van veerkracht. Lees verder

Psychische comorbiditeit: wat is het?

(24-4-2024)

Veel stoornissen kunnen op elkaar lijken, tegelijk voorkomen of hebben overlap van symptomen. Lees hier wat comorbiditeit betekent voor de diagnose en behandeli… Lees verder