Herken je het dat wanneer je ongesteld moet worden je een stuk emotioneler wordt? Dit kan soms vervelend zijn. Wanneer je last hebt van het premenstrueel syndroom (PMS) kun je ernstige lichamelijke en emotionele klachten ervaren voordat je ongesteld wordt. De klachten komen elke maand terug. Vaak belemmert dit je dagelijks leven en dat kan heel vervelend zijn. Wat is PMS precies en wat kun je eraan doen? 

Wat is premenstrueel syndroom? 

Wanneer je last hebt van een premenstrueel syndroom (PMS) heb je last van lichamelijke en psychische klachten. Vaak merk je vlak voordat je ongesteld wordt dat er sprake is van hoofdpijn, gevoelige borsten of stemmingswisselingen. Dit is normaal. Als de symptomen zo ernstig zijn dat het je dagelijks leven hindert, kun je PMS hebben. Je kunt last krijgen van depressieve klachten en een opgeblazen gevoel. De klachten beginnen een paar weken voor je ongesteldheid en verdwijnen wanneer je ongesteld bent. Daarna moet je minstens een week klachtenvrij zijn. 

Klachten van PMS 

Bij het premenstrueel syndroom (PMS) kun je elke keer klachten krijgen voordat je ongesteld wordt. Er zijn verschillende klachten die voorkomen bij PMS. De meest voorkomende klachten zijn: 

Lichamelijke klachten

  • Gespannen en pijnlijke borsten 
  • Pijn in de rug 
  • Vocht vasthouden 
  • Opgeblazen gevoel   
  • Ernstige hoofdpijn en migraine 

Mentale klachten

  • Depressieve klachten 
  • Stemmingswisselingen 
  • Weinig energie/vermoeidheid 
  • Angstige klachten 
  • Prikkelbaar  

Behandelingen van PMS 

Als je PMS hebt, heb je verschillende behandelingsopties. Ten eerste kun je je leefstijl veranderen. Ten tweede is er een medicamenteuze behandeling. In sommige gevallen is een operatie nog een uitkomst. 

Wat kun je zelf doen? 

Bij veel vrouwen worden de klachten verminderd wanneer er aanpassingen zijn in hun dagelijks leven. Een gezonde leefstijl kan hierbij helpen. Probeer regelmatig te bewegen. Denk hierbij aan een paar keer per week sporten of andere activiteiten. Dit helpt je om beter te voelen. Een gezonde voeding helpt hierbij ook. Probeer minder suiker te gebruiken in de periode waarin je klachten ervaart. Laat cafeïne of alcohol staan als je last hebt van de klachten. Praat over je gevoelens met je familie, partner of vrienden. Wanneer ze je begrijpen heb je misschien minder last van de klachten. Het kan ook helpen om met een psycholoog of maatschappelijk werker te praten. Er kan dan worden gekeken naar hoe je het beste om kunt gaan met de klachten.  

Behandeling met medicijnen 

Soms kan het veranderen van je leefpatroon niet voldoende zijn, dan kun je kiezen voor medicijnen. Dit kunnen medicijnen zijn die je hormonen beïnvloeden. Je kunt ook gebruik maken van medicijnen die het serotoninegehalte in de hersenen beïnvloeden. Dit worden ook wel antidepressiva genoemd. Daarnaast kan er eventueel het volgende gebruikt worden: 

  • Anticonceptiepil 
  • Pil met drospirenon  
  • LHRH-agonisten 

Er zijn ook andere medicijnen voor PMS, zoals vitamine B6. Voor advies over medicamenteuze behandeling voor PMS kun je het beste bij je huisarts terecht.  

Operatie 

Veel vrouwen met heftige PMS halen hun baarmoeder en eierstokken weg. Je wordt dan niet meer ongesteld en je krijgt geen hormonen meer. Dit kan zorgen voor emotionele stabiliteit. Overweeg je om een operatie te ondergaan, bespreek dit eerst goed met de huisarts of gynaecoloog.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Angst overwinnen met interoceptieve exposure

(19-2-2024)

Angst kan voorkomen uit lichamelijke sensaties. Lees hier meer over hoe interoceptieve exposure jou kan helpen! Lees verder

Zelfontdekking na liefdesverdriet

(15-2-2024)

Liefdesverdriet kan veel negatieve emoties met zich meebrengen, maar een relatiebreuk kan ook de gelegenheid geven tot zelfontdekking. Lees verder

Een negatief zelfbeeld en zelfwalging: hoe kom ik er van af?

(26-10-2023)

Negatieve gedachten over jezelf en zelfwalging kunnen erg vervelend zijn en een negatief effect hebben op je mentale gezondheid. Lees er hier meer over! Lees verder