Laatst gewijzigd op 1 juli 2025.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de diensten van Psycholoog.nl, die psychologische behandelingen en welzijnsdiensten aanbiedt. Op onze diensten zijn onze onderhavige algemene voorwaarden van toepassing. Door gebruik te maken van onze diensten, gaat u akkoord met deze Voorwaarden. Psycholoog.nl behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen. Partijen kunnen niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen.
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Online Psychologische Behandeling
Psycholoog.nl biedt online psychologische behandelingen voor particulieren met milde tot matig ernstige psychologische klachten, zoals angstklachten, burn-out, stemmingsklachten, aandachtsproblemen of milde persoonlijkheidsproblemen. Behandelingen worden aangeboden via videobellen en zijn gebaseerd op evidencebased behandelmethoden zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) en Schematherapie.
1.2 Behandelbare Klachten
Psycholoog.nl biedt geen behandeling voor ernstige psychiatrische problematiek, zoals psychotrauma (waarbij EMDR geïndiceerd is), eetproblematiek, verslavingsproblematiek, suïcidaliteit, of ernstige persoonlijkheidsproblematiek. In dergelijke gevallen wordt geadviseerd om via de huisarts doorverwezen te worden naar een specialistische GGZ-instelling. De klachten en hulpvraag van de Cliënt worden tijdens een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek uitgevraagd en beoordeeld. Behandeling vindt online plaats.
1.3 Geen Vergoeding Zorgverzekeraar
Psycholoog.nl voert geen diagnostisch onderzoek uit en stelt geen DSM-classificaties vast. Vergoeding door zorgverzekeraars is dan ook niet mogelijk.
1.4 Adviesgesprek en tot stand komen van de Overeenkomst
1.5 Reguliere sessies
Reguliere sessies zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie en kunnen elementen bevatten van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Reguliere sessies zijn passend bij de meeste soorten psychische klachten en kunnen bestaan uit 25 minuten of 50 minuten gesprekken. Cliënten mogen zelf kiezen of zij een lange of een korte sessie willen inplannen. Dit mag per keer verschillen. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een lange intake afspraak en korte vervolgsessies, of andersom.
1.6 Schematherapie sessies
Schematherapie sessies worden geadviseerd bij persoonlijkheidsproblematiek, waarbij Cliënten tegen langdurige patronen aanlopen. Schematherapie trajecten duren vaak aanzienlijk langer dan een regulier traject. Wanneer schematherapie geïndiceerd is op basis van de klachtenbeschrijving en hulpvraag van de Cliënt, wordt na het telefonische adviesgesprek altijd ook nog een extra kosteloze screening ingepland met een psycholoog. Deze screening duurt 30 minuten. De psycholoog stelt aanvullende vragen om te beoordelen of Cliënt in aanmerking komt voor een schematherapie traject. Schematherapie sessies bestaan altijd uit een 50-minuten gesprek. Kortere gesprekken zijn bij deze behandelmethode doorgaans niet toereikend. Kortere gesprekken kunnen eventueel wel ingezet worden in de eindfase van behandeling bij wijze van “booster sessies”.
1.7 Intake
1.8 Tarieven en Betalingen voor Particulieren / Cliënten
De geldende tarieven treft u aan op onze website en/of in ons document ‘belangrijke informatie over Psycholoog.nl’. Wij verlenen geen verzekerde zorg. Dit betekent dat u onze facturen zelf dient te betalen en niet kunt indienen voor vergoeding bij uw zorgverzekeraar. Psycholoog.nl is gerechtigd om haar prijzen jaarlijks te indexeren conform de NZa-prijzenindex
1.8.1 Betalingsvoorwaarden voor Particulieren / Cliënten
Na elke sessie ontvangt de Cliënt een factuur per mail. Betalingen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum te worden voldaan. Hierbij moet het factuurnummer worden vermeld. Bij overschrijding van deze termijn zal Psycholoog.nl een betaalherinnering sturen met een termijn van 7 dagen. Indien betaling uitblijft, wordt de factuur overgedragen aan een incassobureau. Psycholoog.nl zal een veertiendagen brief (laten) versturen en Psycholoog.nl is hierna gerechtigd de wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn.
1.8.2 No-Show Beleid
Afspraken dienen minimaal 48 uur voorafgaand aan de afspraak afgezegd te worden. Voor afspraken die binnen 48 uur worden afgezegd is Psycholoog.nl gerechtigd kosten in rekening te brengen. Voor de kosten van niet tijdig afzeggen wordt verwezen naar documenten genaamd ‘belangrijke informatie traject Psycholoog.nl’ welke zijn uitgereikt aan Cliënt na kennismaking en kunnen op verzoek van Cliënt opnieuw worden verzonden.
3.1 Doel van dienstverlening
Psycholoog.nl biedt dienstverlening aan voor Werkgevers, bedoeld om psychisch verzuim te voorkomen en te verkorten en om het algemene mentale welzijn in organisaties te versterken. Deze dienstverlening bestaat uit meerdere onderdelen, die niet in combinatie met elkaar hoeven te worden afgenomen, maar wel allemaal van meerwaarde kunnen zijn.
3.2 Gratis online Vitaliteitsscan
Psycholoog.nl stelt een gratis online vragenlijst beschikbaar aan organisaties, genaamd de Vitaliteitsscan. De vragenlijst kan na het aanmaken van een account in de online omgeving van Psycholoog.nl worden gestart vanuit het dashboard. De vragenlijst bestaat uit vragen over het functioneren op verschillende gebieden, zoals werkplezier, zelfzorg, sociaal contact en mentale gezondheid. Resultaten worden weergegeven per domein, waarbij een bondige analyse en advies wordt gegeven. Werkgevers kunnen deze lijst verspreiden onder hun Werknemers, met als doel het vergroten van bewustzijn rondom mentaal welzijn en het bieden van een tool om hier concreet mee aan de slag te gaan.
3.2.1 Demoversie voor HR-afdeling
De Vitaliteitsscan kan eerst vrijblijvend worden uitgeprobeerd door een Werkgever of HR-Werknemer (contactpersoon). Hiervoor kan de unieke link vanuit ontvangen marketingmateriaal worden gevolgd. Ook kan een formulier op de website worden ingevuld of kan direct contact worden opgenomen met Psycholoog.nl. Psycholoog.nl geeft dan middels een unieke link / QR-code toegang tot een demoversie in de online omgeving, waarin contactgegevens worden uitgevraagd en de Vitaliteitsscan kan worden doorlopen.
Psycholoog.nl neemt vervolgens binnen 3 werkdagen contact op met de contactpersoon om de ervaring met de demo te bespreken. De contactpersoon kan ook altijd zelf contact opnemen met Psycholoog.nl door te bellen naar 085 273 3339 of een mail te sturen naar info@psycholoog.nl. Bij interesse kan Psycholoog.nl de vragenlijst beschikbaar maken voor de gehele organisatie. De demoversie wordt dan omgezet naar een gebruikersversie en de unieke link kan door de contactpersoon gedeeld worden binnen de organisatie.
3.2.2 Verspreiding Vitaliteitsscan buiten de organisatie en Intellectuele Eigendom
3.3 Abonnement voor Mentaal Welzijn (online coaching)
Psycholoog.nl geeft als aanvulling op de Vitaliteitsscan de mogelijkheid tot het afsluiten van een abonnement. De dienstverlening bij dit abonnement richt zich op preventie van psychisch verzuim en het bevorderen van mentaal welzijn voor Werknemers. Met dit abonnement wordt de online omgeving voor bedrijven uitgebreid met de optie voor Werknemers om online coachingsessies in te plannen. De gesprekken vinden plaats met één van de deskundige psychologen van Psycholoog.nl, zijn coachend en preventief van aard en richten zich onder meer op het verbeteren van de werk-privébalans, stressmanagement en andere persoonlijke ontwikkelpunten. De gesprekken duren 25 minuten.
3.3.1 Offertes voor een Abonnement
3.3.2 Duur en Opzegging Abonnement
3.3.3 Tarieven en betaling
Voor het abonnement wordt een prijs per Werknemer per maand gehanteerd. De betaling kan maandelijks of jaarlijks plaatsvinden, waarbij een korting van 10% wordt aangeboden als het abonnement voor een jaar wordt aangegaan. De betalingen worden in overleg ofwel geïncasseerd via automatische incasso of in rekening gebracht via een factuur. De klant gaat in het geval van betaling via automatische incasso akkoord met een periodieke automatische afschrijving.
Psycholoog.nl stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de gelegenheid binnen 7 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen. Als na het verstrijken van de herinnering nog steeds niet is betaald, is Psycholoog.nl gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn. De rente is 15 % per jaar tenzij de wettelijke handelsrente hoger is, in dat geval wordt de wettelijke handelsrente aangehouden. Er geldt een minimum van € 150,- voor buitengerechtelijke incassokosten. De BIK staffel wordt gehanteerd voor vaststelling van de buitengerechtelijke incassokosten.
3.3.4 Fair-Use Policy
De totale fair-use per maand wordt berekend op 15% van het totaal aantal Werknemers maal twee sessies. Iedere afzonderlijke Werknemer kan maximaal twee sessies per maand boeken. Indien de fair-use overschreden wordt, stelt Psycholoog.nl de Werkgever hiervan op de hoogte. Voor sessies die buiten de fair-use vallen, wordt het reguliere behandeltarief gehanteerd.
Indien intensievere zorg gewenst is, kan een individueel behandeltraject gestart worden binnen de praktijk van Psycholoog.nl. Hiervoor gelden andere voorwaarden, zoals bedoeld in artikel 3.4. Indien blijkt dat een Werknemer behoefte kan hebben of heeft aan een individueel behandeltraject, wordt dit met de Werknemer besproken en na toestemming aan Werkgever voorgelegd.
3.3.5 Inplannen en Deelname
Werknemers kunnen sessies inplannen via een link naar het online dashboard van Psycholoog.nl, welke door de Werkgever aan de Werknemer wordt verstrekt. De sessies worden gehouden via videobellen in Microsoft Teams, en Werknemers ontvangen uiterlijk 10 minuten voor de afspraak een uitnodiging per e-mail.
3.3.6 No-Show Beleid
Afspraken dienen minimaal 24 uur voorafgaand aan de afspraak afgezegd te worden.
3.3.7 Anonimiteit
De Werkgever of HR-afdeling heeft geen toegang tot informatie over welke Werknemers gebruik maken van de diensten. Persoonsgegevens van Werknemers worden enkel voor administratieve en wettelijke doeleinden geregistreerd en zijn niet zichtbaar voor de Werkgever.
3.4 Behandeling voor Mentale Gezondheidsklachten
3.4.1 Individuele Behandeltrajecten
Werkgevers die een gerichte interventie wensen in te zetten voor hun Werknemer, kunnen een behandeltraject starten binnen de praktijk van Psycholoog.nl. Redenen hiervoor kunnen zijn: het ervaren van mentale klachten, naderend langdurig psychisch verzuim of lopend psychisch verzuim. Dit behandeltraject wordt via de Werkgever aangevraagd en vereist actieve betrokkenheid van de Werkgever. Anonimiteit is in dit geval niet mogelijk. Er wordt met de Werkgever enkel informatie gedeeld over het algemene verloop van het traject. Er wordt geen behandelinhoudelijke informatie gedeeld daar dit valt onder het beroepsgeheim.
Een behandeltraject bestaat standaard uit vijf sessies. In overleg wordt het aantal behandelingen vastgesteld.
3.4.2 Tarieven Behandeling
Tarieven zijn opgenomen in de opdrachtbevestiging. Facturatie vindt vooraf plaats, aan het einde van de maand. Het is mogelijk om afwijkende afspraken te maken over de facturatie.
3.4.3 Aanvragen en aanmelden behandeltraject
Werkgever kan via de websitepagina www.psycholoog.nl/Werkgevers een aanvraag indienen door het websiteformulier in te vullen. Ook is het mogelijk om de aanvraag telefonisch te doen; in dat geval vraagt Psycholoog.nl enkele gegevens uit en wordt het websiteformulier voor de Werkgever ingevuld. Werkgever ontvangt na het doen van de aanvraag per mail een opdrachtbevestiging die online kan worden ingekeken en kan worden geaccepteerd. Na online acceptie van de opdracht ontvangt Werkgever een mail met de mogelijkheid de Werknemer in kwestie aan te melden. Er worden contactgegevens van de Werknemer gevraagd zodat Psycholoog.nl contact kan opnemen met de Werknemer. De Werknemer wordt door het team van Psycholoog.nl benaderd voor een telefonische kennismaking en screening. Indien wordt beoordeeld dat Psycholoog.nl passende dienstverlening kan aanbieden, wordt de Werknemer aangemeld in de praktijk door gegevensinvoer in ons elektronisch patiëntendossier (EPD) en het inplannen van één of meerdere afspraken bij een psycholoog van Psycholoog.nl. Werkgever wordt op de hoogte gebracht van de geplande afspraken.
3.4.4 Evaluatie en afsluiting behandeltraject
Na in ieder geval vier sessies, of eerder als het traject korter dan vijf sessies duurt, wordt het traject tijdens de vijfde sessie geëvalueerd. Deze evaluatie vindt plaats tussen de behandelaar en de Werknemer. In overleg met de Werknemer wordt hierover een algemene terugkoppeling gestuurd naar Werkgever. Werkgever beslist in overleg met Werknemer of het traject wordt afgerond of wordt verlengd.
3.4.5 No-show beleid
Afspraken dienen minimaal 48 uur voorafgaand aan de afspraak afgezegd te worden door Cliënt middels een mail naar info@psycholoog.nl. Wanneer er niet of niet tijdig is afgezegd en Werknemer niet verschijnt bij de afspraak, brengen wij hiervoor het volledige tarief in rekening. Er zal met Werknemer een inhaalafspraak gepland worden en Werkgever wordt geïnformeerd over deze nieuwe afspraak.
3.4.6 Re-integratie traject
4.1 Beperkte Aansprakelijkheid
4.2 Vrijwaring
De Cliënt/Werkgever/Werknemer vrijwaart Psycholoog.nl, diens ondergeschikten en hulppersonen voor:
5.1 Verwerking van Persoonsgegevens
Psycholoog.nl verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Persoonsgegevens worden enkel gebruikt voor het uitvoeren van de behandelingen en het bijhouden van administratieve gegevens in het elektronisch patiëntendossier (EPD).
5.2 Geheimhouding
Alle behandel- en persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden, behalve indien wettelijk verplicht, voortvloeiend uit een overeenkomst of met schriftelijke toestemming of bij noodzaak wegens vitaal belang.
6.1 Klachtenregeling
Bij klachten omtrent de dienstverlening van Psycholoog.nl is de inzet altijd om gezamenlijk tot een passende oplossing te komen. Wanneer dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, is het mogelijk een klacht in te dienen via de klachtenregeling van Psycholoog.nl. Hiervoor is Psycholoog.nl aangesloten bij een onafhankelijke klachtenregeling en geschillencommissie: Erisietsmisgegaan.nl. De volledige klachtenregeling kan hier worden ingekeken.
7.1 Wijzigingen
Psycholoog.nl behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te wijzigen. De gewijzigde algemene voorwaarden gelden dan ook voor de bestaande Overeenkomst tussen de Cliënt/Werkgever/Werknemer en Psycholoog.nl. Wijzigingen zullen op de website worden gepubliceerd en zijn van kracht zodra ze zijn gepubliceerd.
7.2 Toepasselijk Recht en Forumkeuze
Op alle overeenkomsten tussen Psycholoog.nl en de Cliënt/Werkgever/Werknemer is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Geschillen zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in het arrondissement waar Psycholoog.nl is gevestigd. Niettemin heeft Psycholoog.nl het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.