Wat doet afwijzing met een mens? Deze vraag komt vast bij je op wanneer je merkt dat afwijzing een negatieve invloed op je heeft. Je kunt dan last krijgen van angst voor afwijzing en misschien weet je niet goed hoe je hiermee moet omgaan. Vraag jij je wel eens af wat afwijzing met je doet en welke gevolgen afwijzing op je kan hebben? lees het hier! 

Wat doet afwijzing met ons?

Als persoon kun je je gemakkelijk laten meeslepen door de meningen van anderen. We vinden het belangrijk wat mensen over ons denken, omdat we gewaardeerd willen worden door iemand. Als gevolg hiervan kun je een pijnlijk gevoel ervaren wanneer je een onaangename reactie krijgt. Daardoor pas je onbewust je gedrag aan. Wanneer je veel angst hebt voor afwijzing, creëer je afstand tussen andere mensen en jezelf, om zo afwijzing te voorkomen. Het kan zijn dat je deze afstand helemaal niet wilt.  

De reden dat je je afgewezen voelt is vaak te wijten aan waardeoordelen. Families, groepen of culturen bepalen hoe je je gedraagt tegenover andere mensen. Wanneer je dit niet doet kan het zijn dat je hierop wordt aangesproken en/of afgewezen. Dit kan als zeer pijnlijk worden ervaren, omdat we graag gewaardeerd worden en ergens bij willen horen. Afwijzing kan dus zorgen voor sombere, en misschien wel depressieve gevoelens. 

Wat zijn gevolgen van afwijzing?

Het kan dus zijn dat je je aanpast aan de mensen om je heen om zo afwijzing te voorkomen. Hierdoor hoop je misschien een fijn leven te kunnen leiden, terwijl hierdoor juist het tegenovergestelde vaak het geval is. Als je hierin te ver doorschiet kan je overspannen raken van de stress die dit teweeg brengt, en misschien zelfs wel last krijgen van een burn-out. Dit komt doordat je steeds op iedereen aan het letten bent om te zien of je het wel goed doet. Het gevolg hiervan is dat je zo veel waarde hecht aan de meningen van anderen, dat afwijzing heel veel pijn kan doen. Hierdoor kun je afstandelijk worden en kun je bijvoorbeeld mensen expres ontlopen, of zoveel mogelijk alleen willen zijn. Door alleen te zijn hoef je niet de hele tijd op anderen te letten om te peilen of je wel gewaardeerd wordt. Je kunt zelfs wat wantrouwig worden richting anderen. Je bent misschien bang dat zij niet het beste met je voor hebben of het toch wel weer op een slecht einde uitdraait.  

Angst voor afwijzing kan er ook voor zorgen dat je je zenuwachtig gaat voelen bij anderen. Je kunt onzeker worden over wat anderen van je vinden. Het gevolg hiervan kan zijn is dat je helemaal geen mensen meer om je heen wilt hebben. Wanneer je angst voor afwijzing te groot wordt, ga je vaak op een veilige manier leven. Je hebt dan oppervlakkige vriendschappen en durft geen intieme relaties aan te gaan. Liefdesrelaties durf je dan al helemaal niet aan te gaan, omdat de ander te dichtbij komt. De kans dat je afgewezen wordt is dan groot en het doet veel pijn wanneer dit gebeurt. Zoals hierboven eerder al beschreven werd, kun je onbewust afstand creëren tussen anderen en jezelf. Je bent dan eigenlijk bang om nog eens afgewezen te worden. Dit is eigenlijk wat bij bindingsangst ook gebeurt. 

Hoe ga je met afwijzing om? 

Helaas zal afwijzing altijd een deel van je leven blijven. Gelukkig ervaart iedereen dit en ben je niet de enige die dit meemaakt. Het is normaal om tegenslagen te hebben in het leven, hier leer je juist van. Het is daarom belangrijk om comfortabel te worden met afwijzing. Hier zijn een paar tips om te leren om te gaan met afwijzing: 

  • Incasseer: neem de tijd om de afwijzing tot je door te laten dringen en het te verwerken. Het is logisch dat de afwijzing pijn doet. Laat dit ook vooral toe en neem de tijd om hier teleurgesteld over te zijn. Het is hierbij wel belangrijk om niet ook jezelf af te wijzen. Probeer je dus te focussen op jouw positieve eigenschappen en dingen die goed gaan. Wees je ook bewust van het lef dat je getoond hebt door deze kans überhaupt te grijpen en beloon jezelf hier ook voor. 
  • Zie de afwijzing als leermoment: Ga de confrontatie niet uit de weg en vraag naar waarom je afgewezen werd en durf het ook te ontvangen. Het is belangrijk om te weten waar je kennis, eigenschappen of vaardigheden tekortschoten. Door te communiceren over de afwijzing, maak je van afwijzing een kans. Afwijzing geeft je de kans om te groeien. We hebben vaak de neiging om ons meer te focussen op negatieve informatie en de positieve informatie links te laten liggen. Probeer je hiervan bewust te zijn tijdens de feedback die je krijgt, en dus ook de positieve dingen die je terugkrijgt in je op te nemen. Het is namelijk ook belangrijk om juist die dingen die je al goed doet, ook zo te blijven doen. Bovendien zal dit je een meer zelfverzekerd gevoel geven. Tenslotte kun je tijdens het gesprek waarin je vraagt naar de afwijzing ook best aangeven dat het je teleurgesteld heeft. Dit kan goed zijn voor de ander om te weten en het kan voor jou een opluchting zijn om dit kwijt te kunnen. 
  • Blijf doorzetten: wanneer je jezelf de tijd hebt gegeven om de afwijzing te accepteren en weet waar je tekortschoot, is het tijd voor actie. Neem het risico en doe een nieuwe poging. Bang om weer afgewezen te worden? Denk aan het alternatief: Wanneer je nooit nieuwe dingen probeert vanuit de angst voor afwijzing, zul je altijd blijven waar je nu bent en nooit nieuwe dingen ontdekken of groeien. Bovendien mis je dan misschien wel een bijzondere kans en een succeservaring. Afgewezen worden zal altijd naar blijven, maar probeer in je achterhoofd te houden dat het erbij hoort. Waarschijnlijk zijn mensen waar jij tegen op kijkt eerst heel vaak afgewezen voor ze waren waar zijn nu zijn. Laat de angst voor afwijzing je dus niet tegenhouden en grijp die kans!

Heb je hier vragen over of wil je hierover met een psycholoog praten? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder