Onze gedachten vormen de manier waarop we de wereld om ons heen bekijken. Maar wat als deze perceptie vertekend is? Cognitieve vervormingen, ook wel bekend als denkfouten, kunnen onze perceptie van de realiteit kleuren en een aanzienlijke invloed hebben op onze stemming en emotionele welzijn.

Cognitieve vervormingen zijn als kleine saboteurs die stilletjes onze gedachten binnensluipen en onze kijk op de wereld verdraaien. Ze kunnen zich manifesteren op verschillende manieren:

  • Zwart-witdenken: Alles wordt gezien als óf perfect óf waardeloos, zonder ruimte voor nuance.
  • Overgeneralisatie: Het trekken van algemene conclusies op basis van een beperkt aantal voorbeelden.
  • Filteren van informatie: Het selectief focussen op bepaalde aspecten van een situatie, terwijl andere aspecten worden genegeerd.

Maar waarom zijn deze denkfouten zo belangrijk om te herkennen? Omdat onze gedachten direct invloed hebben op onze stemming.

Stel je voor dat je een presentatie moet geven voor je collega's. Als je denkt: "Ik zal het waarschijnlijk verpesten, zoals altijd", dan zul je hoogstwaarschijnlijk nerveus en angstig zijn. Deze gedachte voedt je angst en versterkt negatieve emoties. Maar als je die gedachte kunt ombuigen naar: "Ik heb me goed voorbereid en ik kan dit", zul je je zelfverzekerder voelen en positiever de situatie ingaan.

Wanneer onze gedachten worden gekleurd door cognitieve vervormingen, kan dit leiden tot een overmaat van negatieve emoties. Maar gelukkig hebben we de macht om onze gedachten te veranderen en daarmee onze stemming te beïnvloeden.

Wat kun je er aan doen?

Cognitieve gedragstherapie (CGT) biedt een effectieve manier om deze denkfouten aan te pakken en te vervangen door meer realistische en adaptieve gedachten. Door middel van CGT leren individuen om hun gedachten te onderzoeken en te evalueren op hun nauwkeurigheid en behulpzaamheid. Ze leren om alternatieve perspectieven te overwegen en nieuwe manieren van denken te cultiveren die hun emotionele welzijn ten goede komen.

Bewustwording

Maar CGT is slechts een stukje van de puzzel. Het begint allemaal met bewustwording.

Het herkennen van onze cognitieve vervormingen stelt ons in staat om ze te confronteren en te corrigeren voordat ze schadelijke effecten hebben op onze stemming en ons gedrag. Dit betekent niet dat we altijd positief moeten denken; het betekent simpelweg dat we bewust moeten zijn van de invloed van onze gedachten op onze emoties.

Wanneer je dit punt van herkenning bereikt zal je merken dat je beter wordt in het sturen van je gedachtes. Dit zal dan een algemeen positief effect hebben op bijvoorbeeld je gemoedsstand.

Merk je dat je na het lezen van de blog aspecten herkent uit je eigen leven? Of in het leven van iemand in je omgeving? Of heb je andere vragen? Dan kun je contact met ons opnemen. Bekijk hier wat Psycholoog.nl voor jou kan betekenen of plan een gratis adviesgesprek in! 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

 

 

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psychische comorbiditeit: wat is het?

(24-4-2024)

Veel stoornissen kunnen op elkaar lijken, tegelijk voorkomen of hebben overlap van symptomen. Lees hier wat comorbiditeit betekent voor de diagnose en behandeli… Lees verder

Wat is de kracht van nieuwsgierigheid?

(18-4-2024)

Lees hier meer over de zoektocht naar het onbekende. Lees verder

Wat is ReAttach?

(16-4-2024)

Lees in deze blog meer over de ReAttach methode en hoe het kan helpen bij mentale klachten. Lees verder

Hoe kan je muziek gebruiken om je mentale welzijn te verbeteren?

(12-4-2024)

Lees in deze blog meer over hoe muziek jouw hersenen beïnvloedt en hoe je dit kan toepassen in je dagelijks leven! Lees verder