Je zit niet lekker in je vel en komt in een negatieve spiraal terecht. Dit beïnvloedt vervolgens weer wat je denkt, voelt en doet. Cognitieve gedragstherapie kan je helpen om deze gedachten, gevoelens en gedragingen om te zetten naar iets positiefs. 

Wat is cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een veelgebruikte psychologische behandeling, die erg effectief is gebleken bij het behandelen van uiteenlopende problemen. Cognitieve gedragstherapeuten richten zich op de invloed van je gedachten (cognities) op je gedrag. Deze behandeling gaat ervan uit dat wat je denkt, voelt en doet elkaar beïnvloedt. Gedachten en interpretaties geven je een bepaald gevoel, wat je weer kan aanzetten tot acties die daarbij passen. 

Wil jij leren negatieve gedachten om te zetten naar helpende gedachten? Vind hier een psycholoog of coach.

Of lees eerst verder.

 

Denken gaat vaak snel en onbewust.

We denken eigenlijk de hele dag door, zonder dat we deze gedachten bewust opmerken. Toch hebben deze onbewuste gedachten een sterke invloed op ons gevoel. Vaak wordt ons gevoel bepaald door herinneringen van vroeger, fantasieën, en door opvattingen over bepaalde dingen. Ook je zelfbeeld is van invloed op je cognities. 

Wanneer je veel negatieve gedachten hebt, kun je gebeurtenissen in je leven negatief gaan interpreteren. Wanneer je bijvoorbeeld ontevreden bent over jezelf, ga je alles met die blik zien. Als een bekende je geen gedag zegt op straat, denk je al snel dat óók hij jou niet aardig vindt. In werkelijkheid zag diegene je niet, anders had hij zeker een praatje gemaakt. Negatieve gedachten kunnen je dagelijkse functioneren ernstig belemmeren, en houden problemen ook in stand. Je kunt situaties gaan vermijden, boos worden, of last krijgen van angst of een depressie. 

Cognitieve gedragstherapie: de 5-G’s 

Cognitieve gedragstherapie is er vooral op gericht om problematische gedachten om te zetten in helpende gedachten. Tijdens cognitieve gedragstherapie wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde ‘G-schema’, oftewel de 5 G’s: 

Gebeurtenis  >  Gedachten  >  Gevoelens  >  Gedrag  >  Gevolg 

Dit G-schema wordt gebruikt om te achterhalen waar je gedrag vandaan komt. Gedrag is namelijk vaak een reactie op een bepaalde gebeurtenis, die gedachten en gevoelens bij je teweeg brachten. De volgorde kan ook anders zijn; soms begint het met een gevoel, waar je vervolgens over na gaat denken. Of doe je iets waar je je vervolgens heel naar over voelt. Als eerste leer je tijdens de therapie je bewust te worden van je gedachten en denkpatronen, en waar deze vandaan komen. Vervolgens leer je in de therapie hoe je je interpretaties op een positieve manier kunt beïnvloeden. Je leert op een andere manier naar gebeurtenissen en naar jezelf te kijken. Je krijgt meer grip op je gedachten en gedrag, waardoor je je beter gaat voelen.

Cognitieve gedragstherapie is een wetenschappelijk onderbouwde behandeling die kan helpen bij onder andere angst, paniek, slaapproblemen en depressie. Motivatie is wel een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle behandeling, omdat je naast de therapiesessies ook thuis oefeningen gaat doen. Je moet gemotiveerd zijn en de discipline hebben om naar je cognities te willen kijken, en deze te willen veranderen. 

Wil jij aan de slag met jouw gevoelens, gedachten en gedrag? 

Vind hier een psycholoog of cognitieve gedragstherapeut die gespecialiseerd is in Cognitieve Gedragstherapie.