Vroeger toen je jong was maakte je waarschijnlijk overal vriendschappen. Door de omgevingen waar je als kind doorbrengt, zoals school-, kamp- en sportteams, zorgen van nature voor snelle vriendschappen. Als volwassene wordt het steeds moeilijker om nieuwe vrienden te maken, maar toch zijn er genoeg manieren om nieuwe vriendschappen op te bouwen. Hoe je dat doet, lees je hier. 

Voordelen van vriendschappen 

Sterke vriendschappen zijn een cruciaal aspect van het emotionele welzijn van de meeste mensen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hechte vriendschappen worden geassocieerd met meer geluk, het hebben van een doel in je leven en zelfvertrouwen. Deze vriendschappen worden zelfs in verband gebracht met lichamelijke voordelen, zoals een lagere bloeddruk en een langere levensduur. 

  • Emotionele voordelen: Vriendschap vormt een basis waarmee je sociale vaardigheden kunt ontwikkelen, gesteund kan voelen en je carrières en romantische relaties kunt bevorderen. 
  • Fysieke voordelen: Als je nauwe vriendschappen hebt, ben je vaak gezonder, herstel je sneller van bepaalde ziekten en leef je langer. Vriendschap levert het meeste voordeel op tijdens adolescentie en ouderdom. 

Vrienden maken als volwassene 

Om als volwassene net zo makkelijk vrienden te maken als vroeger, moet je kijken hoe je vroeger vrienden hebt gemaakt. Wat die vriendschappen namelijk zo gemakkelijk maakte was een gedeelde interesses. Wat moet je doen om toch vrienden te maken als volwassene: 

  1. Vind een gemeenschappelijke interesses: Er is altijd wel iets dat je graag doet, maar liever zou willen delen met een ander. Als je bijvoorbeeld van eten houdt, kun je naar een kookclub gaan. Wanneer je graag actief bezig bent, kun je bijvoorbeeld ook naar een atletiekvereniging. Deze stap werkt omdat je je kwetsbaar opstelt, door iets nieuws te doen. Daarnaast zie je elkaar regelmatig, wat al een recept is voor een vriendschap, ook wel het ‘mere exposure effect’ genoemd. 
  2. Ga op stap: Nodig je club, vereniging of collega’s uit voor een leuk uitje. Ga bijvoorbeeld samen eten na een training. Of samen met je collega’s op stap voor een vrijdagmiddagborrel. Verander de situatie en je verandert de relatie. Dit hoeft natuurlijk niet gelijk na de eerste kookles, training of werkdag. Wacht het rustig af en laat de fundatie goed aansterken door het ‘mere exposure effect’. Haal de gemene deler en de vertrouwde omgeving weg, dan zul je sneller een goede vriendschap starten. 
  3. Blijf de relatie voeden: Blijf regelmatig afspreken. Probeer diepgaande gesprekken te voeren met je nieuwe vriend/vriendin. Diepgaande gesprekken maken je relatie dieper en het onderlinge vertrouwen wordt sterker. Je stelt jezelf namelijk open voor verdieping en vertrouwen.  

Verlegenheid en angsten  

Verlegenheid, ongemakkelijk voelen of een sociale angsstoornis kunnen het moeilijk maken om nieuwe vriendschappen te creëren. Toch is mensen ontmoeten de enige manier om vrienden te vinden. Om dat te kunnen doen, moet je manieren vinden om je verlegenheid of sociale angst onder controle te houden. Dit kan natuurlijk erg lastig zijn. Gelukkig kan een psycholoog met behulp van effectieve methoden je hierbij helpen.  

Zou jij hulp willen bij het opbouwen van vriendschappen of sociale angst? Plan een gratis adviesgesprek of neem direct contact met ons op en ons aanmeldteam bespreekt met jou de mogelijkheden.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder