Wanneer je iets traumatisch hebt meegemaakt, kun je hiervoor in therapie. De meest bekende therapievorm is EMDR. Er zijn echter nog meer vormen die kunnen helpen om de klachten rondom de traumatische ervaring te verminderen. Een van deze manieren is imaginaire exposure en rescripting. Lees in deze blog meer over wat dit is en over de effectiviteit van deze therapievorm.  

Wat is imaginaire exposure en rescripting?  

Tijdens imaginaire exposure word je telkens met je traumatische gebeurtenis geconfronteerd. Dit doe je door er herhaaldelijk en zeer gedetailleerd over te vertellen. Dit doe je telkens door middel van een ander zintuig. Hierdoor veranderen de disfunctionele gedachten die je door de traumatische gebeurentis hebt. Je doet net alsof je het trauma opnieuw ervaart en je stelt jezelf telkens open voor het trauma. Het gaat er bij imaginaire exposure om dat je leert andere gedachtes over de gebeurtenis te creëren.  

Rescripting is hieraan gerelateerd. Rescripting is het herschrijven van een traumatische gebeurtenis. Dit doe je samen met de therapeut. Door middel van je verbeelding wordt de traumatische gebeurtenis veranderd.  

Hoe verloopt zo’n oefening?  

Tijdens imaginaire exposure zal de behandelaar je vragen om na te denken over de traumatische gebeurtenis. Je vertelt in detail over wat er is gebeurd, wat je dacht en hoe je je voelde. Dit doe je elke sessie opnieuw. De therapeut zal je hierbij ondersteunen en ervoor zorgen dat je niet overspoeld wordt door de gevoelens. Dit zal hij of zij doen door verdiepende vragen te stellen over bijvoorbeeld geuren of kleuren. Het kan ook zijn dat de sessies worden opgenomen, zodat je er thuis naar kan luisteren.  

Vervolgens stap je als het ware in de gebeurtenis die je voor je hebt. Dit kun je in de rol van volwassene doen, maar ook als kind wanneer jouw trauma is ontstaan in de kindertijd. Het kan soms lastig zijn om je in te beelden dat je in je traumagebeurtenis staat. Een therapeut kan je ondersteunen door samen met jou in de gebeurtenis te stappen. Je gaat een nieuwe situatie bedenken die in de plaats komt van je traumatische gebeurtenis.  

Het telkens opnieuw herbeleven van je trauma lijkt misschien raar. Het is juist een ervaring die je liever niet herbeleeft, omdat het je angstig of verdrietig maakt. Toch is het juist helpend om vaak over de traumatische ervaring na te denken. Wanneer je de gedachtes uit de weg gaat, wordt het steeds moeilijker om terug te denken aan de ervaring en worden de problemen als gevolg van de traumatische ervaring groter.  

Is het net zo effectief als EMDR?  

Over EMDR is al veel bekend in de samenleving, maar over imaginaire exposure en rescripting is een stuk minder bekend. Toch blijkt uit onderzoek dat imaginaire exposure en rescripting net zo goed werkt als EMDR en andere behandelmethodes voor PTSS. Uit het onderzoek blijkt dat alle participanten aan het eind van het onderzoek niet meer kwalificeerden voor de kenmerken van PTSS volgens de DSM-5. Dit percentage was zelfs iets hoger voor de groep die imaginaire exposure onderging. Het grootste verschil werd ook gemeten bij de groep die imaginaire exposure onderging. Deze mensen ervaarden minder vermijdend gedrag, hyperarousal, en herbelevingen. Uit dit onderzoek kan gesteld worden dat imaginaire exposure en rescripting net zo effectief is als EMDR, en in sommige gevallen zelfs effectiever.  

Bij psycholoog.nl kunnen wij jou helpen met het verlichten van jouw klachten na een traumatische ervaring door middel van imaginaire exposure. Wil je meer informatie over onze werkwijze? Of wil je in gesprek met een psycholoog? Neem direct contact met ons op of plan een adviesgesprek in met ons aanmeldteam.  

 

Bronnen:  

(2021, September 4). Imaginaire rescripting. Autismevriendelijk Nederland. https://www.autismedigitaal.nl/avn/imaginaire-rescripting/

Stöfsel, M. (2020). Trauma en verwerkingstechnieken: Indicatiestelling bij traumabehandeling in de ggz. Springer Nature. 

Taylor, S., Thordarson, D. S., Maxfield, L., Fedoroff, I. C., Lovell, K., & Ogrodniczuk, J. S. (2003). Comparative efficacy, speed, and adverse effects of three PTSD treatments: Exposure therapy, EMDR, and relaxation training. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(2), 330–338. https://doi.org/10.1037/0022-006x.71.2.330 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder