De dag na Thanksgiving staat bekend als Black Friday in Amerika. Op deze dag geven alle winkels hoge kortingen. Dit fenomeen is door de jaren heen overgewaaid naar Nederland, en ook hier worden er elk jaar weer hoge kortingen gegeven door winkels. En zeg nu zelf, hier houden wij als Nederlands wel van. Maar is het wel zo mooi als het lijkt?  

Waarom zijn we hier zo gevoelig voor?  

Tijdens Black Friday vliegen de kortingen je om de oren. Op social media, tv en de radio wordt er door de meeste bedrijven reclame gemaakt. Hierdoor word je er steeds bewust van gemaakt dat er kortingen zijn die je niet kan missen. Dit wordt ook wel social proof genoemd.  

Deze kortingen zijn er natuurlijk niet altijd. Hierdoor krijg je het gevoel dat je nu moet handelen. Bedrijven gebruiken bijvoorbeeld een dagdeal of een korting die een bepaalde tijd geldig is. Black Friday valt voor de kerstdagen, waardoor kerstinkomen doen een stuk interessanter wordt. Wanneer je hier geen gebruik van maakt, kan het zijn dat je een gevoel van FOMO (fear of missing out) ervaart.  

Maar waarom zijn we zo gevoelig voor al die kortingen? De woorden "sale” en “deal” worden opgepikt door ons brein en zetten ons aan tot kopen. Het beloningsysteem wordt geactiveerd, en het gedeelte van ons brein dat verantwoordelijk is voor rationele keuzes wordt gedeactiveerd. Het goede gevoel van een aankoop overheerst.  

Kopen als coping? 

Het doen van onnodige aankopen kan fungeren als een coping strategie. Een coping strategie is de manier waarop je met een bepaalde situatie om gaat. Deze coping strategieën kunnen actief of passief zijn. Het doen van onnodige aankopen is een passieve strategie. Op het moment zelf kan het als een troost worden ervaren en voel je je even gelukkig, maar je gaat het echte probleem uit de weg.  

Black Friday kan slecht zijn voor je welzijn 

Alle kortingen lijken natuurlijk erg mooi, maar er zit ook een negatieve kant aan Black Friday. Een van de negatieve effecten van Black Friday werd hierboven al genoemd. Wanneer jouw coping strategie het doen van veel aankopen is, dan zullen de hoge kortingen van Black Friday het nog aantrekkelijker maken om dit te doen.  

In de tijden voor en tijdens Black Friday gooien winkels vaak hun prijzen van niet-afgeprijsde artikelen omhoog, om te compenseren voor de hoge kortingen. Hierdoor betaal jij meer voor je normale aankopen. In deze tijd van inflatie en hoge kosten kan dit gevolgen hebben voor je financiële situatie, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een negatief effect op je welzijn.  

Hoe kun je de verleiding van Black Friday weerstaan?  

Wanneer alle kortingen en reclames de hele dag aanwezig zijn, kan het lastig zijn om hier niet op in te gaan. Wanneer je een artikel voor een goede prijs hebt gevonden, maar je brein je niet kan vertellen om na te denken over je aankoop, kan het slim zijn om even een rondje te wandelen. Wanneer je de aankoop uitstelt, kan je een goed overwogen beslissing maken over of je het artikel echt nodig hebt. Is dit na een paar uur nog steeds het geval, dan kan je het wellicht wel kopen!  

Wil jij werken aan gezonde copingstrategieën? We zorgen dat jij hier snel mee aan de slag kan. Neem contact op met ons aanmeldteam of plan een vrijblijvend adviesgesprek in.  

Meer blogs lezen? Klik dan hier.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: hoe maak je prioriteit van je mentale gezondheid?

(18-12-2024)

We weten dat mentale gezondheid belangrijk is. Hoe maak je hier echter tijd voor in een druk leven? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

8 signalen dat jouw werknemer overspannen raakt

(5-12-2024)

Herken vroegtijdig signalen van uitvallen bij jouw werknemers door deze 8 signalen. Lees verder

De kracht van praten: waarom praten met een psycholoog je kan helpen

(2-12-2024)

"Waarom zou ik in gesprek gaan met een psycholoog?" Lees verder

Tips voor gezonde coping tijdens Black Friday: Bewust consumeren

(27-11-2024)

Hoe weerhoudt je jezelf ervan om impulsieve aankopen te doen? Lees verder