Vroeger toen je jong was maakte je waarschijnlijk overal vriendschappen. Door de omgevingen waar je als kind doorbrengt, zoals school-, kamp- en sportteams, zorgen van nature voor snelle vriendschappen. Als volwassene wordt het steeds moeilijker om nieuwe vrienden te maken, maar toch zijn er genoeg manieren om nieuwe vriendschappen op te bouwen. Hoe je dat doet, lees je hier. 

Voordelen van vrienschappen 

Sterke vriendschappen zijn een cruciaal aspect van het emotionele welzijn van de meeste mensen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hechte vriendschappen worden geassocieerd met meer geluk, het hebben van een doel in je leven en zelfvertrouwen. Deze vriendschappen worden zelfs in verband gebracht met lichamelijke voordelen, zoals een lagere bloeddruk en een langere levensduur. 

  • Emotionele voordelen: Vriendschap vormt een basis waarmee je sociale vaardigheden kunt ontwikkelen, gesteund kan voelen en je carrières en romantische relaties kunt bevorderen. 
  • Fysieke voordelen: Als je nauwe vriendschappen hebt, ben je vaak gezonder, herstel je sneller van bepaalde ziekten en leef je langer. Vriendschap levert het meeste voordeel op tijdens adolescentie en ouderdom. 

Vrienden maken als volwassene 

Om als volwassene net zo makkelijk vrienden te maken als vroeger, moet je kijken hoe je vroeger vrienden maakte. Wat die vrienschappen namelijk zo gemakkelijk maakte was een gedeelde factor. Wat moet je doen om toch vrienden te maken als volwassene: 

  1. Vind een gemeenschappelijke deler: Er is altijd wel iets dat je graag doet en liever zou willen delen met een ander. Zolang het maar iets doet wat je leuk vindt. Als je bijvoorbeeld van eten houdt, kun je naar een kookclub gaan. Wanneer je graag actief bezig bent, kun je bijvoorbeeld ook naar een atletiekvereniging. Kun je echt niks bedenken dan is er voor de meesten nog het werk. Werk dat je deelt met je collega’s kunnen ook je vrienden worden. Deze stap werkt omdat je je kwetsbaar opstelt, door iets nieuws te doen. Daarnaast zie je elkaar regelmatig, wat al een recept is voor een vriendschap, ook wel het ‘mere exposure effect’ genoemd. 
  2. Ga op stap: Nodig je club, vereniging of collega’s uit voor een leuk uitje. Ga bijvoorbeeld samen eten na een training. Of samen met je collega’s op stap voor een vrijdagmiddagborrel. Verdander de situatie en je verandert de relatie. Dit hoeft natuurlijk niet gelijk na de eerste kookles, training of werkdag. Wacht het rustig af en laat de fundatie goed aansterken door het ‘mere exposure effect’. Haal de gemene deler en de vertrouwde omgeving weg, dan zul je sneller een goede vriendschap starten. 
  3. Blijf de relatie voeden: Blijf regelmatig afspreken. Probeer diepgaande gesprekken te voeren met je nieuwe vriend/vriendin. Diepgaande gesprekken maken je relatie dieper en het onderlinge vertrouwen wordt streker. Je stelt jezelf namelijk open voor verdieping en vertrouwen.  

Verlegenheid en angsten  

Verlegenheid, ongemakkelijk voelen of een sociale angsstoornis kunnen het moeilijk maken om nieuwe vriendschappen te creëren. Toch is mensen ontmoeten de enige manier om vrienden te vinden. Om dat te kunnen doen, moet je manieren vinden om je verlegenheid of sociale angst onder controle te houden. Dit kan natuurlijk erg lastig zijn. Gelukkig kan een psycholoog met behulp van effectieve methoden je hierbij helpen.  

Vind jij het lastig om vriendschappen op te bouwen of heb je last van sociale angsten, en wil je hier graag hulp bij? Psycholoog.nl kan jou hierbij helpen. We bespreken samen wat we voor jou kunnen betekenen. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht