Veel mensen gebruiken de termen extravert, introvert of ambivert wanneer zij zichzelf beschrijven. Maar hoe bepaal je nu eigenlijk welke term het beste bij jouw persoonlijkheid past? En is dit eigenlijk wel nuttig om te weten? 

Waar komt het vandaan?

De termen extraversie, introversie en ambiversie komen vanuit de persoonlijkheidspsychologie. Dit is een van de vijf eigenschappen die wordt gemeten vanuit het Big-Five persoonlijkheidsmodel van psycholoog Lewis Goldberg. Deze termen beschrijven de mate waarin jij energie krijgt van externe en interne prikkels.

Extraversie

Als je extravert bent haal je voornamelijk energie uit externe prikkels. Dit wil zeggen dat je het prettig vindt om tijd door te brengen met anderen en veel energie haalt uit sociale gelegenheden. Je legt gemakkelijk contacten met nieuwe mensen en bent graag in gezelschap. Dit wil echter niet zeggen dat je geen plezier haalt uit alleen zijn, ieder mens heeft immers zijn rust nodig en tijd om op te laden. Jij hebt dit misschien iets minder nodig dan andere mensen.

Introversie

Als je introvert bent dan heb je een lichtere tolerantie voor externe prikkels. Misschien ben je een beetje verlegen en heb je minder behoefte aan sociaal contact. Dit wil echter niet zeggen dat je niet makkelijk contact legt met anderen of niet graag in gezelschap tijd doorbrengt. Je hebt misschien wel net iets meer tijd nodig om op te laden na een gezellige avond met vrienden te hebben doorgebracht. Misschien vind je het ook juist wel prima om een dag alleen door te brengen.

Ambiversie

Iemand die ambivert is heeft eigenlijk kenmerken van zowel intro- als extraversie. Hoe deze persoon zich uit en waar degene behoefte aan heeft is dus afhankelijk van de situatie. Iemand die ambivert is kan bijvoorbeeld heel erg genieten van een feest en nieuwe mensen ontmoeten, maar heeft daarna wel even tijd voor zichzelf nodig.

Het nut van labels

Natuurlijk is het zo dat niet iedereen precies in het hokje van extravert, introvert of ambivert past. Dit kan voor ieder persoon en per context verschillen. Wel kan het handig zijn om te bepalen waar jij energie uit haalt, en waar juist niet. Wat heb jij nodig als persoon? Het is altijd goed om stil te staan bij waar jij op dat moment behoefte aan hebt. Heb je even geen zin in een feestje? Luister dan vooral naar je gevoel en je lichaam en sla even over.

Wil je hier meer over weten of direct een afspraak inplannen bij een van onze psychologen? Neem dan vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder