Werkstress, burn-out of mentale uitdagingen zijn helaas steeds vaker voorkomende problemen op de werkvloer. Als werkgever of HR-medewerker wil je je medewerkers goed ondersteunen, en een psychologisch begeleidingstraject kan daarbij van grote waarde zijn. Maar hoe pak je dit precies aan? Lees er meer over in deze blog.
1. Signalen herkennen en bespreekbaar maken
Een traject begint met het herkennen van signalen. Denk aan verminderde productiviteit, prikkelbaarheid, vermoeidheid of verhoogd ziekteverzuim. Het is belangrijk om hierover in gesprek te gaan met jouw medewerkers. Creëer een open en veilige sfeer om een gesprek te voeren. Wanneer mentale klachten ter sprake komen, kun je voorzichtig de optie van psychologische hulp introduceren. Het kan ook zijn dat een werknemer zelf met een voorstel komt. Sta hiervoor open en ga hierover in gesprek.
2. Overleggen met HR of leidinggevende
Bespreek intern of een begeleidingstraject passend is. Denk ook na over de financiering. Wordt het traject volledig vergoed door de werkgever, of wordt er een eigen bijdrage gevraagd aan de werknemer? Bespreek ook hoe de werkzaamheden er uit gaan zien op het moment dat de werknemer in behandeling zou zijn. Maak hier duidelijke afspraken over.
3. Contact opnemen met Psycholoog.nl
Neem vervolgens contact op met Psycholoog.nl. Op onze website kun je een traject aanvragen via het contactformulier, of door een adviesgesprek in te plannen. In dit gesprek bespreken we het aanbod en beantwoorden we jouw vragen.
4. Telefonische kennismaking werknemer
Als je tevreden bent met ons voorstel, bellen we jouw werknemer voor een telefonische kennismaking. Tijdens dit gesprek brengen we de hulpvraag en bespreken we of wij passende zorg kunnen bieden. De meest voorkomende klachten die wij behandelen zijn burn-out en spanningsklachten, of andere milde klachten zoals somberheid, angst en concentratieproblemen.
5. Start van het traject
Na het akkoord op het behandelvoorstel start de begeleiding. Dit gebeurt online, via videobelverbinding. De psycholoog maakt samen met jouw medewerker een plan voor de inhoud van de sessies. Er zal vooral gefocust worden op ventileren, het vergroten van inzicht en het aanleren van gezonde strategieën. Hierbij is er altijd ruimte voor maatwerk.
6. Evaluatie en afronding
Na 5 sessies is het traject afgerond. De 5e sessies is gereserveerd voor evaluatie. In dit gesprek kan worden besproken of de medewerker voldoende is geholpen, of dat meer zorg nodig is. Als werkgever ontvang je per mail een terugkoppeling van. We adviseren hierin over passende vervolgstappen. Eventuele voortzetting of afronding gaat altijd in overleg met de werknemer en werkgever.
Het plannen van een werknemerstraject vraagt om duidelijke en open communicatie. Door tijdig in te grijpen en professionele hulp in te schakelen, kun je als werkgever niet alleen het welzijn van je medewerkers verbeteren, maar ook langdurig verzuim voorkomen. Lees hier meer over ons werknemerstraject of neem voor vragen direct contact op met ons aanmeldteam. We helpen je graag verder!
Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.