Herinner je je de laatste keer dat je zo hard lachte dat je buik pijn deed? Een moment dat je niet meer kon stoppen met lachen dat de tranen over je wangen liepen? Waarschijnlijk ontstaat er al een kleine glimlach op gezicht wanneer je terugdenkt aan die grappige situatie.  

Effect van lachen 

Als je lacht maakt je lichaam verschillende gelukshormonen aan. Deze gelukshormonen geven een gevoel van geluk, tevredenheid en kunnen ook pijn verlichten. Lachen werkt ontspannend, geeft je energie en zorgt ervoor dat je op een positievere manier naar problemen kijkt. Je hersenen kennen het verschil niet tussen een echte glimlach en een nepglimlach. Hierdoor kun je zelfs met een nepglimlach van deze voordelen genieten. 

We lachen veel meer in gezelschap dan wanneer we alleen zijn. Wanneer we samen lachen brengt dat ons dichterbij elkaar. Dit geeft een gevoel van verbondenheid. Humor is ook goed voor de relatie met je partner. Als je vaker met je partner lacht, heb je gemiddeld een betere en stabielere relatie. 

Lachen zorgt er daarnaast ook voor dat je je minder angstig gaat voelen. Volgens onderzoek beschermt lachen je tegen angst voor bedreigingen. Therapieën waarbij mensen veel aan het lachen worden gebracht, hebben een medium tot groot effect bij angstproblemen.  

Lachen is goed voor je gezondheid 

Wanneer je regelmatig lacht heb je een beter werkend immuunsysteem. Lachen zorgt er namelijk voor dat het aantal afweerstoffen en zogeheten natural killer cellen in je bloed wordt verhoogd. Deze cellen houden virussen tegen. Dit zorgt ervoor dat je minder vaak ziek bent en sneller herstelt. Daarnaast zorgt lachen ervoor dat de doorbloeding in je bloedvaten toeneemt. Dit is positief, omdat het ervoor zorgt dat voedingsstoffen, afvalstoffen en zuurstof dan beter vervoerd worden. Ook verhoogt je hartslag en de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Hierdoor wordt de hersenactiviteit gestimuleerd en dit zorgt ervoor dat je geheugen, alertheid en creativiteit worden verbeterd. 

Hoe kun je meer gaan lachen?  

Lachen kan helaas geen ziektes genezen, maar helpt wel bij een gezondere leefstijl. Vind je dat je weinig lacht of wil je gewoon meer lachen? Dan kun je de volgende tips jezelf aanleren. 

  1. Neem het leven minder serieus. Lach eens om jezelf en je eigen 'fouten'. 
  1. Lach voluit als je in gezelschap bent. Lachen werkt aanstekelijk en samen lachen werkt beter dan alleen. Samen lachen verhoogt de kans op een slappe lach. 
  1. Zorg ervoor dat je mensen om je heen hebt waarmee je kunt lachen of waarvan jij vindt dat ze humor hebben. 
  1. Zet een glimlach op je gezicht aan het begin van de dag, ook al is het geen spontane glimlach. Begin theatraal te lachen of een boosaardige lach. Dit is vaak zo lachwekkend dat je waarschijnlijk echt in de lach schiet.  

Wanneer je deze tips vaker toepast, zal je gevoel voor humor, die misschien wat meer naar de achtergrond was verdwenen, meer naar boven komen. Mentaal zal je meer ontspannen worden en je gezichtsuitdrukking zal een stuk vriendelijker zijn. Wanneer het je lukt om spontaan te lachen, is de stap naar een natuurlijke en ongeremde lach heel klein. 

 

Wil je hier meer over weten of ben je op zoek naar een psycholoog? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.  

Bel ons op 085 273 3339, of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543. 

*Let op: Wij behandelen alleen personen van 18 jaar of ouder. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psychologische disfuncties bij chronische pijn

(1-3-2024)

Wat is chronische pijn en wat voor factoren spelen een rol? Lees verder

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder