Je hoort vaak van nieuwe moeders dat ze helemaal op een roze wolk zitten na de geboorte van hun kind. Maar wat als dit nou niet het geval is? Wat als het toch allemaal heel anders is dan je had verwacht? Sommige vrouwen krijgen depressieve gevoelens in de eerste weken of maanden na hun bevalling. Wanneer deze klachten langer dan 2 weken aanhouden, noemen we dit een postnatale depressie. 

Wat is een postnatale depressie? 

Een postnatale depressie is een depressieve stoornis die binnen de eerste 3 maanden na de zwangerschap begint. Soms noemen we een postnatale depressie ook wel een postpartum depressie, wat ‘na de bevalling’ betekent. Vrouwen met een postnatale depressie hebben last van ernstige somberheid, die langer dan 2 weken duurt. Hierdoor ervaren ze vaak weinig plezier en hebben ze weinig energie. Dit uit zich in verdriet, wanhoop of een prikkelbare stemming. Ook kunnen deze vrouwen klachten hebben als vermoeidheid, slecht slapen, een gebrek aan eetlust en concentratieproblemen.

Veel vrouwen met een postnatale depressie ervaren ook (ernstige) angstklachten en paniekaanvallen, en bij sommigen is sprake van psychotische symptomen. Psychoses kunnen in enkele gevallen leiden tot infanticide, het doden van de baby. Dit wordt veelal veroorzaakt worden door wanen en hallucinaties die de moeder ‘bevelen’ dit te doen, of doordat de moeder in de waan is dat haar baby bezeten is. Gelukkig komt dit zelden voor.  

Een postnatale depressie komt niet alleen voor bij vrouwen die bevallen zijn. Ook wanneer vrouwen een miskraam of abortus hebben gehad, kunnen zij in de tijd hierna depressieve gevoelens ervaren. Daarnaast ervaart een deel van de vrouwen deze sombere of depressieve gevoelens al tijdens de zwangerschap. Ook kan de partner van degene die zwanger was een postnatale depressie ontwikkelen.  

Wat kan ik zelf doen? 

Wanneer je je herkent in bovenstaande klachten, zouden de volgende tips je kunnen helpen: 

  • Blijf bezig. Het kan bijvoorbeeld heel erg helpen om met iemand af te spreken om wat samen te doen. Op deze manier kan je ook even ergens anders mee bezig zijn. 
  • Probeer een ritme aan te houden. Sta bijvoorbeeld elke dag rond dezelfde tijd op, en deel je dag zoveel mogelijk hetzelfde in.  
  • Zoek steun bij anderen. Je vrienden en familie zijn erg belangrijk in deze periode, ook al heb je misschien niet veel behoefte aan contact met hen. In contact komen met anderen die hetzelfde meemaken kan ook veel helpen. Hun verhalen en ervaringen kunnen je steunen. Jij bent niet de enige! 
  • Neem voldoende rust. Het is goed om hulp te vragen aan anderen, zodat je het niet alleen hoeft te doen en je zelf tot rust kan komen.  
  • Probeer zo gezond mogelijk te eten en leven. Dit helpt je om uit de negatieve spiraal te komen.  
  • Download de app WellMom. Dit is een app die je helpt om tijdens of na de zwangerschap positief te blijven, zodat jij en je baby zich goed voelen. Deze app is gratis te downloaden voor iPhone en Android.

Wanneer vraag ik om hulp? 

Het is altijd goed om hulp te zoeken als je last hebt van sombere en depressieve gedachten na de bevalling of zwangerschap. Een postnatale depressie kan namelijk zorgen voor een verstoorde moeder-kind relatie en verstoorde hechting. Worden je depressieklachten steeds erger of raakt je in de war en verlies je het contact met de werkelijkheid? Schakel dan meteen je huisarts, verloskundige of kraamhulp in. Ook wanneer je vreest dat je jezelf of je kind iets aan zult doen, of de baby niet goed kan verzorgen is het het beste om gelijk hulp in te schakelen.  

Maak het bespreekbaar! 

Een postnatale depressie wordt niet altijd meteen opgemerkt, omdat de klachten niet eerder worden herkend. Vermoeidheid, weinig slapen en stemmingswisselingen komen bij veel jonge moeders voor, zonder dat er sprake is van een depressie. Bovendien houden veel vrouwen hun depressieve klachten verborgen. Wat het extra moeilijk maakt is dat iedereen ervan uitgaat dat de moeder dolgelukkig is met haar kind. Daardoor krijgt ze het gevoel dat ze blij móet zijn, maar dat gevoel is er niet. Meer dan de helft van de nieuwe moeders die hiermee zitten, vind het moeilijk om hierover te praten. Het is dus erg belangrijk dat dit onderwerp bespreekbaar wordt, zodat deze vrouwen de steun kunnen krijgen die ze nodig hebben.  

Wil je hier meer over weten of direct een afspraak inplannen bij een van onze psychologen? Neem dan vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.

Bel ons op 085 273 3339 of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543. 

Bronnen:

https://www.mentaalvitaal.nl/psychische-aandoening/postnatale-depressie#ervaringsverhalen 

  

  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Wat doet trauma met je brein?

(21-2-2024)

Trauma beïnvloed iedereen verschillend. Lees in deze blog wat trauma kan doen met je brein! Lees verder

Cognitieve Vervormingen

(21-2-2024)

Negatieve denkfouten, je maakt ze misschien vaker dan je lief is. Maar wat is dan het uiteindelijke effect op jezelf? Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: zo gebruik je een positief dagboek

(16-2-2024)

Je stemming verbeteren? Mogelijk is het gebruik van een positief dagboek iets voor jou. Lees er in deze blog meer over. Lees verder