In de maand februari prijkt Valentijnsdag op de kalender als een dag vol liefde en romantiek, maar voor sommigen is het een dag gekenmerkt door eenzaamheid en verdriet. Valentijnsdag is niet voor iedereen een liefdevolle dag. Lees in deze blog meer over de rol van zelfliefde op Valentijnsdag en over tips tegen liefdesverdriet. 

Valentijnsdag is niet voor iedereen een liefdevolle dag 

Valentijnsdag is een dag die wordt gevierd als een viering van liefde en genegenheid. Het is een tijd waarin geliefden elkaar extra aandacht geven en genegenheid tonen door middel van kaarten, cadeautjes en romantische gebaren. Echter, voor sommige mensen kan Valentijnsdag ook een pijnlijke herinnering zijn aan verloren liefdes en liefdesverdriet. Zo kunnen sommigen geconfronteerd worden met gevoelens van eenzaamheid, teleurstelling en verdriet, vooral als ze recentelijk een relatie hebben beëindigd of als ze geen partner hebben om de dag mee door te brengen. Het contrast tussen de vreugde van verliefde stellen en de eenzaamheid van degenen die liefdesverdriet ervaren, kan Valentijnsdag een emotioneel beladen dag maken voor velen. Het is belangrijk om te onthouden dat liefde in al haar vormen wordt gevierd op Valentijnsdag, inclusief zelfliefde en liefde voor vrienden en familie, wat kan helpen bij het verlichten van het gevoel van verlies en eenzaamheid dat sommigen ervaren. 

De rol van zelfliefde 

Traditioneel gezien is Valentijnsdag een dag waarop geliefden kunnen laten zien hoeveel ze van elkaar houden. Echter kan Valentijnsdag ook een dag zijn waarop we andere manieren van liefde vieren, zoals zelfliefde. Zelfliefde is een diepgaand gevoel van waardering, acceptatie en zorg voor jezelf. Het houdt in dat je jezelf waardeert zoals je bent, met al je sterke punten en zwakke punten. Zelfliefde omvat het koesteren van je fysieke, emotionele, mentale en spirituele welzijn. Hier zijn een aantal tips om zelfliefde te beoefenen tijdens Valentijnsdag:  

  • Wees vriendelijk voor jezelf: Praat tegen jezelf zoals je tegen een goede vriend zou praten. Vermijd negatieve zelfkritiek en wees geduldig en begripvol met jezelf. 
  • Zoek naar plezier en passies: Maak tijd vrij voor activiteiten die je leuk vindt en waar je gepassioneerd over bent. Dit kan variëren van hobby's tot tijd doorbrengen met vrienden en familie. 
  • Zorg voor je geest: heb een positieve mindset door dankbaarheid te beoefenen, mindfulness te oefenen en negatieve gedachten om te zetten in positieve affirmaties. Je kunt ze opschrijven en opplakken op een plek waar je vaak bent.  
  • Doe wat leuks met jezelf: Valentijnsdag is gericht op het vieren van koppels, maar je kunt op die dag ook iets leuks doen met jezelf. Ga bijvoorbeeld een rondje wandelen of koop iets leuks voor jezelf. Je kunt ook een lekkere maaltijd voor jezelf koken.  

Hoe kom ik af van liefdesverdriet?  

Het verbreken van een relatie is nooit leuk, maar tijdens Valentijnsdag is het verdriet wellicht groter. Je kunt je in deze tijd van het jaar extra eenzaam voelen. Toch is het goed om te onthouden dat je elk gevoel dat je voelt mag accepteren. Je mag verdriet erkennen en voelen. Geef jezelf daarom ook genoeg tijd om te rouwen. Geef jezelf de ruimte om de relatie te reflecteren en emoties te voelen. Je hoeft dit ook niet alleen te doen, zoek steun bij familie of vrienden. Ze kunnen naar je luisteren, afleiding geven en advies geven als je dit nodig hebt. 

Ondanks dat je het wellicht graag zou willen, is het belangrijk om jezelf niet te isoleren. Het is goed om verbonden te blijven met anderen, en jezelf niet te verliezen in je verdriet. Je kunt dit doen door je te focussen op jezelf en goed te zorgen voor jezelf. Probeer dagelijks te bewegen en eet gevarieerd.  

Het is normaal dat je je voor een bepaalde tijd somber voelt, nadat je relatie is uitgegaan. Wanneer de sombere gevoelens niet verminderen, en de gevoelens je dagelijks leven in de weg zitten, kan het goed zijn om hier met een psycholoog over te praten. Een psycholoog kan je ook helpen als je moeite hebt met het uiten van zelfliefde.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Ontdek hier wat Psycholoog.nl voor jou kan betekenen of plan een gratis adviesgesprek

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: zo gebruik je een positief dagboek

(16-2-2024)

Je stemming verbeteren? Mogelijk is het gebruik van een positief dagboek iets voor jou. Lees er in deze blog meer over. Lees verder