Als er iets gebeurt wat vervelend is, heeft dat uiteraard invloed op ons. Maar hoe goed we daar mee om kunnen gaan, dat verschilt per persoon. Dit heeft onder andere te maken met veerkracht. Gelukkig kun je je eigen veerkracht vergroten. In deze blog leer je alles over veerkracht en lees je tips over hoe je veerkracht traint.  

Wat is veerkracht? 

Veerkracht heeft te maken met de manier waarop we omgaan met tegenslagen. Dat kunnen onverwachte gebeurtenissen zijn, zoals een ongeluk of ontslagen worden van je werk. Ook kun je denken aan ziekte, een scheiding of het overlijden van een naaste. Wanneer zoiets gebeurt reageert niet iedereen hetzelfde. Hoe je hierop reageert heeft namelijk onder andere te maken met je veerkracht, en die is niet bij iedereen hetzelfde. Wanneer iemand een grote veerkracht heeft, kun je zeggen dat zijn of haar vermogen om te herstellen na zulke gebeurtenissen groter is dan iemand met een minder grote veerkracht.  

Wat is de functie van veerkracht?  

Veerkracht wordt over het algemeen gezien als een positieve eigenschap. Zoals eerder genoemd zorgt een grote veerkracht ervoor dat je kunt herstellen van onverwachte of negatieve gebeurtenissen. Veerkracht zorgt ervoor dat je op zulke momenten positief kunt blijven denken. Op deze manier veer je dus weer terug na zulke gebeurtenissen naar hoe je je daarvoor voelde, of kom je er zelfs sterker uit. Verder zorgt veerkracht er ook voor dat je flexibel bent als er dingen in je omgeving veranderen. Net als een springveer kun je flexibel bewegen, zodat je er goed mee om kan gaan als er iets niet gaat zoals je verwacht had. Ook kun je vaak makkelijker dingen accepteren als je veel veerkracht hebt. Bovendien denken mensen met een grote veerkracht vaak in oplossingen in plaats van problemen. Ook dit zorgt er weer voor dat zij goed kunnen omgaan met onverwachte en negatieve situaties en gebeurtenissen.  

Tips: zo train je jouw veerkracht! 

Sommige mensen hebben van nature meer veerkracht dan anderen. Toch kun je jezelf trainen, waardoor je veerkracht groter kan worden. Met deze tips vergroot je je eigen veerkracht: 

  • Probeer alle kanten van een situatie te bekijken. Realiseer je dat de situatie is wat jij er van maakt. Een situatie wordt erg moeilijk als jij deze zo bestempelt. Wanneer je een situatie in het grotere, algemene plaatje ziet wordt het vaak al een stuk minder ernstig. Bovendien kom je zo misschien al op de goede weg naar een oplossing.  
  • Pas zelfkennis toe. Als jij weet wat je sterke kanten zijn, kun je deze inzetten om tot een oplossing te komen, of om beter om te kunnen gaan met de situatie. Ook is het goed om te weten waar jouw minder sterke kanten liggen. Als je je hier bewust van bent en hier rekening mee houdt kun je hiervoor namelijk om hulp of ondersteuning vragen. 
  • Sta stil bij je verleden. Als je stilstaat bij wat voor vervelende dingen je eigenlijk al doorstaan hebt in je leven, zal jou dit waarschijnlijk een sterk gevoel geven en zorgen voor zelfvertrouwen. Bovendien kun je nadenken over wat je al meegemaakt hebt en in hoeverre dit lijkt op hetgeen waar je nu doorheen gaat. Hoe heb je dit toen aangepakt? Wat werkte wel en wat juist niet? Oftewel, ga na wat je toen geleerd hebt en hoe je dat in kan zetten in het hier en nu.  
  • Focus je op de dingen waar je wel invloed op hebt. Wanneer je te maken hebt met onverwachte tegenslagen kan het fijn zijn om de andere aspecten van je leven juist zo stabiel mogelijk te houden. Zorg er dus voor dat je veel structuur in je leven aanbrengt, of als deze er al is, je je hier zo veel mogelijk aan houdt. Je kan hierbij denken aan een vast slaapritme, een gezonde voeding, of een regelmatige indeling van je dag. Sta hierbij ook stil bij wat allemaal wél goed gaat in je leven, en waar je dankbaar voor bent.  
  • Haal alles uit je omgeving. Ga voor jezelf na wie of wat in jouw omgeving je bij de situatie kan helpen of ondersteunen. Ken je bijvoorbeeld mensen die iets dergelijks meegemaakt hebben? Dan kun je hen vragen hoe zij er toen mee om zijn gegaan en wat zij zouden aanbevelen en wat juist niet. Bedenk ook wie jouw rolmodellen zijn, en wat je van hen kunt leren. Wat zouden zij doen in zo'n situatie? Verder is het ook erg belangrijk om met mensen die dichtbij je staan te praten over de strubbelingen of problemen waar je tegen aan loopt. Ten eerste kan het fijn zijn om erover te praten, in plaats van je er druk om te maken in je eigen hoofd. Ten tweede is het belangrijk dat je vrienden of familie op de hoogte is van de gebeurtenis, zodat ze hier rekening mee kunnen houden en jou kunnen ondersteunen waar nodig.  

Wil jij jouw veerkracht vergroten? Een psycholoog kan je hierbij helpen. Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in. 

Kuiper & F. Bannink (2012). Veerkracht: bevorderen van veerkracht in de jeugdhulpverlening. Kind en Adolescent Praktijk.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder