Het is de week van de werkstress. Er kunnen op het werk veel stressvolle situaties voorbijkomen. Wanneer deze stress te veel wordt, kan het zijn dat je stressklachten gaat ervaren. In deze blog worden enkele signalen van werkstress benoemd. Verder wordt er beschreven wat er gebeurt wanneer je te lang met deze stressklachten rondloopt.  

Wat is werkstress?  

Stress die veroorzaakt wordt door of in de werkplek noemen we werkstress. De oorzaak van werkstress varieert. De hoeveelheid werk kan een factor spelen, maar ook hoe iemand de werkdruk ervaart. Verder speelt het werkplezier een rol. Daarnaast kan de persoonlijkheid van de werknemer van invloed zijn op de werkstress die hij of zij ervaart. Wanneer iemand zware eisen aan zichzelf stelt, is de kans op stress groter.  

In dit jaar is het gemiddelde werkverzuim 4,7%. Vorig jaar was dit 4,1%. Een derde van deze verzuimdagen wordt veroorzaakt door psychische klachten. Van dit derde deel is 21 procent stress gerelateerd. Van al het langdurige verzuim komt ongeveer 30% door stress.   

Signalen van werkstress 

Wanneer de stress voor een langere periode aan houdt, kan dit invloed hebben op de werkvloer. Voorbeelden hiervan zijn een lagere productiviteit en moeite met veranderingen. Ook een meer negatieve mening over het bedrijf en een korter lontje tegen collega's. Er zijn nog meer signalen. Ze kunnen geclusterd worden in 4 categorieën, gedachten, emoties, lichamelijk en gedrag:  

Gedachten  

  • Hoofdpijn   
  • Rugpijn  
  • Moe  
  • Gewichtsverandering  
  • Hartkloppingen 

Emoties  

  • Meer roken/drinken  
  • Vaker ziekmelden  
  • Irriteren aan anderen  
  • Slecht presteren  

Lichamelijk  

Gedrag 

  • Prikkelbaar 
  • Ongemotiveerd  
  • Vaker ziekmelden 
  • Irriteren aan anderen  

Niet iedereen heeft dezelfde klachten. Voor de een kan stress heel lichamelijk zijn, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn of buikpijn. Een ander kan er geestelijk meer last van hebben, door bijvoorbeeld concentratieproblemen te krijgen of prikkelbaar te zijn.  

Burn-out 

Wanneer de stressklachten te lang genegeerd worden, kunnen deze klachten leiden tot een burn-out. Wanneer je een burn-out hebt kan je lichamelijk en geestelijk bijna niks meer verdragen. Een burn-out komt vaak onverwachts. Het werk wat je eerst met plezier deed, is nu niet meer leuk. Het duurt ook lang voordat je van de burn-out klachten af bent. Een burn-out is te voorkomen als de stressklachten tijdig worden aangepakt. Trek dus op tijd aan de bel! Dit kan je bijvoorbeeld doen bij de bedrijfsarts, partner of vriend.  

Heb je hier vragen over of wil je hierover met een psycholoog praten? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.  

Bel ons op 085 273 3339, of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is de self-fulfilling prophecy?

(30-5-2024)

In de psychologie wordt vaak gesproken over de self-fulfilling prophecy. Wat is dat precies en hoe kun je dit bewust herkennen en inzetten voor verandering? Lee… Lees verder

De rol van geur in de mentale gezondheidswereld: aromatherapie

(28-5-2024)

Aromatherapie, waarbij essentiële oliën worden ingeademd of op de huid worden aangebracht, kan positieve effecten hebben op zowel lichamelijk als mentaal welzij… Lees verder