Wilskracht is de kracht om de dingen die je wilt te bereiken. Je zet het in om doelen te halen, maar ook juist ongewenste dingen af te leren. Iedereen heeft wilskracht in zich, maar hoeveel dit is is van verschillende dingen afhankelijk. Er zijn verschillende manieren waarop je je wilskracht kunt trainen en vergroten. 

Wat is wilskracht? 

Wilskracht is de kracht of het vermogen die je hebt om je in te zetten voor de dingen die je wilt bereiken. Je kunt hierbij denken aan verleidingen weerstaan, gewoonten aan- of afleren en dingen doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Het heeft dus te maken met doorzettingsvermogen en discipline. Wanneer je over veel wilskracht bezit ben je vastberaden, kun je aandacht focussen op wat je wilt bereiken en laat je je niet afleiden of verleiden. Onderzoek laat dan ook zien dat een hoge mate van wilskracht samengaat met een succesvolle carrière. Een voorbeeld hiervan is een experiment waarin peuters aan een tafel geplaatst werden waar een snoepje lag. Er werd hen verteld dat als ze een kwartier wachtten zonder het te eten, daarna 2 snoepjes zouden krijgen. Wat bleek? De kinderen die de verleiding konden weerstaan presteerden op latere leeftijd beter op hun werk.  

Hoe werkt het?  

Hoeveel wilskracht jij hebt is van verschillende dingen afhankelijk: je karakter, stemming, situatie en omgeving bijvoorbeeld. Hoeveel wilskracht je ook hebt, het is niet onuitputtelijk, en kan dus opraken. Wanneer je overdag al veel vervelende taakjes gedaan hebt, moet je misschien 's avonds een grotere drempel over om de was te doen, terwijl je hier anders weinig moeite mee hebt. Daarentegen kan het inzetten van je wilskracht er ook voor zorgen dat het zichzelf vergroot. Wanneer je bijvoorbeeld bewust verleidingen weerstaat, zorgt dit voor een positief gevoel en energie, wat als een soort beloning in de hersenen werkt. Op deze manier vergroot je voor jezelf de kans dat je dit in het vervolg ook zo aanpakt.  

Zo train jij jouw wilskracht!  

Iedereen heeft dus wilskracht in zich, en je kunt dit op verschillende manieren vergroten.  

  • Verwoord jezelf positief. Bedenk niet wat je niet meer wilt, maar vooral wat je (in plaats daarvan) juist wel zou willen. Wanneer je bijvoorbeeld zou zeggen: 'Ik wil niet meer vloeken' richten je hersenen de aandacht op het woord 'vloeken', waardoor je er alsnog veel mee bezig bent en de verleiding alleen maar groter wordt. In plaats daarvan zou je dus kunnen zeggen: 'Ik wil letten op mijn taalgebruik'.  
  • Slaap voldoende. Wanneer we uitgerust zijn en meer energie hebben kunnen we beter vervelende dingen doorstaan en zijn we meer doelgericht. Lees hier hoe een goede slaaphygiëne hieraan bij kan dragen.  
  • Werk aan je gewoonten. Wanneer iets automatisch gaat omdat het een gewoonte is, kost dit ons veel minder wilskracht dan wanneer je hier elke keer bij stil moet staan.  
  • Beloon jezelf. Wanneer je een beslissing hebt gemaakt waar veel wilskracht voor nodig was, beloon jezelf dan hiervoor. Op deze manier maak je voor jezelf een positieve associatie met dit gedrag, en vergroot je ook weer de kans dat dit vaker en meer vanzelf gebeurt in de toekomst.  
  • Begin klein. Wanneer je je wilskracht wilt trainen zul je niet in 1 dag meteen je grootste doel halen. Het is dus belangrijk om kleine stapjes te nemen, en daarmee ook kleine overwinningen te ervaren. Op deze manier bouw je het op en zal je wilskracht groeien.  

Zou jij hulp willen bij het vergroten van jouw wilskracht? Bespreek de mogelijkheden met ons aanmeldteam tijdens een gratis adviesgesprek of neem op een andere manier contact met ons op. 

Bronnen: 

In delay of gratification: the marshmallow experiment. Walter Mischel.  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Cognitieve Vervormingen

(21-2-2024)

Negatieve denkfouten, je maakt ze misschien vaker dan je lief is. Maar wat is dan het uiteindelijke effect op jezelf? Lees verder

Wegwijs in het doolhof van keuzes: hoe om te gaan met keuzestress?

(15-2-2024)

“Help, ik kan niet kiezen!”. Een keuze moeten maken tussen meerdere alternatieven kan stress veroorzaken. Maar hoe ga je daar precies mee om? Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder