Uitstelgedrag is een veel voorkomend fenomeen in Nederland maar ook over de hele wereld. We hebben er allemaal wel eens last van, maar waar komt het nou eigenlijk vandaan? En wat zijn de gevolgen van uitstelgedrag? En wat kun je eraan doen? 

Gevoel van controle 

Een reden waarom mensen uitstelgedrag vertonen kan zijn dat zij de volledige controle willen hebben over hun eigen leven. Hierom zullen zij soms ‘nee’ zeggen wanneer ze veel meer baat hebben bij een ‘ja’.  

Een andere reden is omdat mensen bang zijn. Ze zijn of bang om te slagen, of bang om te falen. Beide vormen van angst komen weg van een gebrek aan zelfvertrouwen. Wanneer zo iemand bang is om te falen kan de gedachte komen om een deadline volledig te negeren. Want liever niks inleveren dan maar half werk.  

Een goed excuus 

Veel mensen beginnen expres te laat aan bijvoorbeeld een opdracht om zichzelf gelijk te geven. Wanneer ze te laat beginnen kunnen ze zichzelf gelijk geven wanneer het eindresultaat dan niet zo goed is. Deze vorm van zelf verificatie bevestigd dan hun negatieve zelfbeeld. Het is de weg met de minste weerstand. Op deze manier blijft het uitstelgedrag van iemand in stand en wordt het lastig om te doorbreken.  

Het zit deels al in je 

Onderzoek van Wendelien van Eerde, een psychologe aan de TU Eindhoven, heeft aangetoond dat het ook met je genen te maken heeft. Zij kwam erachter dat alle mensen met uitstelgedrag één ding gemeen hebben; ze scoren laag op het persoonlijkheidskenmerk zorgvuldigheid. De eigenschap uitstellen zit dus diep in je persoonlijkheid geworteld.  

Hoe kom je ervan af 

Mocht je je kunnen vinden in de dingen die hierboven zijn besproken zijn hier enkele tips voor je om je uitstelgedrag aan te pakken: 

  • Doe je belangrijkste taken als eerste – Schrijf bijvoorbeeld voor jezelf op welke dingen echt belangrijk zijn, zo houd je beter overzicht en heb je meer structuur. 
  • De 10 minuten regel – Als je ergens tegenop ziet spreek dan met jezelf af dat je er 10 minuten aan gaat werken, vaak komt dan het besef dat het wel mee valt.  
  • Deel je taak op – Wanneer je een grote taak opdeelt in kleinere taken behaal je tussendoor kleine 'successen’ die je motiveren om door te gaan.  
  • Stel een deadline – Als je jezelf eraan moet herinneren wanneer een taak klaar moet zijn heb je een grotere kans om hem succesvol af te ronden. Het kan ook helpen om je deadline te delen met anderen, dit zet een stok achter de deur.  
  • Zorg voor minder afleiding – Verban alle vormen van afleiding zoals een telefoon of televisie van je werkplek. 

 

Heb jij ook last van uitstelgedrag en zou je hier graag met iemand over in gesprek gaan? Lees hier hoe Psycholoog.nl werkt of plan een gratis adviesgesprek in. Je kunt ook direct contact opnemen met ons aanmeldteam.  

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Blog Psycholoog Eline vertelt: wat is cognitieve gedragstherapie?

Psycholoog Eline vertelt: wat is cognitieve gedragstherapie?

In de blogserie over cognitieve gedragstherapie leer je alles over dit onderwerp. Lees in deze eerste blog wat het is en bij welke klachten het kan worden ingez… Lees verder

Blog Altijd maar willen helpen: het redderssydroom

Altijd maar willen helpen: het redderssydroom

Het redderssyndroom is een uit de bocht gevolgen versie van hulpvaardigheid. De redder helpt iemand om onbewust het beschadigde zelfbeeld te herstellen. Lees in… Lees verder

Blog Maatschappelijke druk zorgt voor mentale problemen onder adolescenten

Maatschappelijke druk zorgt voor mentale problemen onder adolescenten

De maatschappij kan een flinke druk leggen op adolescenten. Het is dan lastig om het onderscheid te maken tussen kunnen, willen en moeten. De druk kan als een v… Lees verder

Blog Schemadomein: overmatige waakzaamheid en inhibitie

Schemadomein: overmatige waakzaamheid en inhibitie

Schematherapie is een manier om inzicht te krijgen in bepaalde patronen. In deze blog vind je meer informatie over het schemadomein overmatige waakzaamheid en i… Lees verder