Isolofobie ook wel soms autofobie, monofobie of eremofobie genoemd, is de angst voor eenzaamheid en om alleen te zijn. Mensen met isolofobie voelen een extreme angst wanneer ze alleen zijn of wanneer ze denken aan een situatie of moment waarin ze alleen gaan zijn. Het gaat hier niet alleen om de angst om fysiek alleen te zijn, maar ook om emotioneel alleen zijn. Vaak kan iemand met isolofobie zich in een kamer vol mensen nog steeds alleen voelen door gedachtes en gevoelens dat ze niet gewenst en niet geliefd zijn of verlaten of genegeerd worden. De angst voor eenzaamheid kan soms zo extreem zijn dat het invloed heeft op het dagelijks functioneren van personen met isolofobie.  

Wat zijn mogelijke oorzaken voor isolofobie?    

Isolofobie is een angststoornis die een intens en vaak buiten proportioneel gevoel van gevaar en angst kan veroorzaken wanneer een persoon geconfronteerd wordt met alleen zijn. Het wordt soms ook gezien als een onderdeel van agorafobie. Verder wordt er gedacht dat het verlaten en in de steek gelaten te voelen door de ouders in de kindertijd ook een rol kan spelen in het ontwikkelen van isolofobie. Door ervaringen van verlating in de kindertijd, kan iemand sneller bang zijn dat ze verlaten gaan worden door belangrijke personen op latere latere leeftijden. Ervaringen zoals een belangrijk persoon verliezen kunnen ook een rol spelen in het ontwikkelen van een angst om alleen te zijn. Dit laat zien dat de onderliggende kern van de angst om alleen te zijn, vaak ligt in de angst om in de steek gelaten te worden.

Wat zijn de symptomen van isolofobie?  

Isolofobie kan zich op verschillende manieren uiten in verschillende personen. Op het moment dat je de angst voelt kun je ook fysieke symptomen ervaren. Hieronder worden een aantal symptomen beschreven die voorkomen bij personen met isolofobie.  

Emotionele symptomen:  

  • Extreme angstgevoelens wanneer je alleen bent, gaat zijn of je alleen voelt.  
  • Extreme angstgevoelens bij de gedachte om buitengesloten of achtergelaten te worden.  
  • Doemgedachtes dat mensen die veel voor je betekenen je gaan bedriegen of verlaten. 
  • Alles proberen te doen om niet alleen te zijn of alleen gelaten te worden. Bijvoorbeeld door om bevestiging te vragen dat je niet verlaten gaat worden, je enorm aan te passen aan personen of juist heel controlerend gedrag te vertonen.  
  • Overbezorgd zijn dat er iets gaat gebeuren met de personen waar je van houdt. 
  • Je geïsoleerd en alleen voelen, ook al ben je omringd met mensen.  

Fysieke symptomen:  

  • Paniekaanvallen  
  • Moeite met slapen  
  • Misselijk voelen en niet op je gemak voelen 
  • Pijn in je hart  
  • Toename in hartslag  
  • Trillen  
  • Zweten 
  • Duizeligheid of flauwvallen  
  • Moeite hebben met ademhalen  
  • Desoriëntatie en verwarring  

Hoe kan je met isolofobie omgaan?  

Extreme vormen van isolofobie kunnen je dagelijks functioneren en de kwaliteit van je leven negatief beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om hiervoor een afspraak te maken bij een psycholoog. Het doel van de behandeling gaat zijn om de angst om alleen te zijn aan te pakken zodat je je meer op je gemak gaat voelen wanneer je alleen bent. Naast een afspraak maken met een psycholoog zijn er enkele stappen die je kan ondernemen om beter met de angst om te gaan.  

  • Je kan voor zelf proberen te achterhalen waarom je bang bent om alleen te zijn en op welke momenten je last hebt van angstgevoelens. Hierdoor kun je meer kennis krijgen over je angst. Dit kan je doen door op een rustig moment bepaalde vragen voor jezelf te beantwoorden zoals: Waar ben je vooral bang voor? In welke situaties merk je dat je angstig wordt? Wat voor gedachten gaan er door je heen op zo’n moment? Hoe realistisch zijn deze (doem)gedachtes? Het kan helpen om dit voor jezelf op te schrijven.  
  • Ontspanningsoefeningen: het uitvoeren van ademhalingsoefeningen, mindful mediteren en yoga kan helpen met het verminderen van angstgevoelens.  

Heb je hier vragen over of wil je hierover met iemand praten? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem contact op met ons aanmeldteam of plan een vrijblijvend adviesgesprek in.   

Bel ons op 085 273 3339, of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht