Vandaag is het de Dag van het werkplezier in de zorg. Vorig jaar stond deze dag in het teken van respect voor de zorg en voor deze editie is de naam veranderd in de Dag van de ode aan de zorg. Onze zorgmedewerkers staan vandaag extra in het zonnetje. Ondanks dat de coronacrisis enorm veel vraagt van de zorg en dat veel zorgmedewerkers ontzettend veel stress ervaren, houden ze de boel nog steeds draaiende. Een ode waard dus. 

Door de coronacrisis wordt er al bijna twee jaar lang veel gevraagd van onze zorgmedewerkers, waardoor ze onder een enorme druk staan. Zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau van de Statistieken dat 46% van mbo-gediplomeerde medewerkers in de zorg meer werkstress ervaren vergeleken met voor de coronacrisis. Dit zou mogelijk hand in hand zijn gegaan met de toename in de uren die ze zijn gaan werken tijdens de coronacrisis.     

Al die werkstress, waar leidt dat eigenlijk toe? 

Werkstress kan ertoe leiden dat werknemers last krijgen van zowel lichamelijke als psychische klachten. Denk hierbij aan klachten als oververmoeidheid en slapeloosheid. In sommige gevallen kan dit zelfs tot een burn-out en dus werkuitval van werknemers leiden. Werkstress is een enorme energievreter en zorgt voor een afname van het werkplezier bij werknemers. Maar het kan ook andersom werken. Een tekort aan werkplezier kan de werkstress ook direct doen toenemen. Als het werk niet meer voldoenend is – bijvoorbeeld doordat je nog maar weinig tijd per patiënt kunt besteden – ben je ook minder bestand tegen stress. Het gaat dus twee kanten op en kan elkaar versterken. Werkplezier is kortom fundamenteel voor zowel je mentale als fysieke welzijn.  

Hoe kunnen we dan plezier houden in ons werk, ondanks de hoge werkdruk? 

  • Begin je dag rustig. Start met een moment voor jezelf en vermijd dat je voorafgaand aan je dienst moet haasten om op je werk te komen. Zo begint je dag namelijk gelijk gestrest. Neem de tijd voor een goed ontbijt. 
  • Probeer te genieten van de kleine en fijne momenten die je tegenkomt tijdens je werk en probeer hier ook echt even met tijd en aandacht bij stil te staan. Wat maakt dit moment goed? Hoe voel ik me nu? Schrijf je positieve momenten na afloop van je dienst of aan het einde van de dag op. 
  • Probeer te focussen op energiegevers. Door te focussen op de aspecten van je werk die je juist veel energie geven hebben de energievreters minder effect op je. Wat betekent je werk voor je? Waar haal je voldoening uit? Wat maakt je aan het lachen tijdens je werk? Zoek dit actief op en bespreek dit ook met anderen. 
  • Zorg voor ontspanning en pauzes. Denk bijvoorbeeld aan ontspanningsoefeningen of wandelpauzes. Dit helpt jouw lichaam om stress te reguleren en maakt rustig. 
  • Zorg dat je goed blijft eten en drinken. Drukte op het werk leidt er vaak toe dat maaltijden worden overgeslagen. Hierdoor ga je veel sneller in je energiereserves snijden. Probeer je eten voorafgaand aan je dag goed voor te bereiden, zodat je minder snel voor makkelijke en vaker ongezonde keuzes gaat.
  • Zoek actief contact met collega’s waar jij het goed mee kunt vinden. Het helpt om te voelen dat je er niet alleen voor staat en dat anderen tegen vergelijkbare dingen aanlopen. Het kan heel fijn zijn elkaar ook eens in een andere context dan werk te spreken.
  • Krijg je lichamelijke klachten? Dan mag je dit serieus nemen. Bespreek met je leidinggevende of je tijdelijk wat rustiger aan kunt doen.  
  • Praat er thuis over. Laat aan je partner of familie weten hoe het met je gaat. Zolang jij je stil houdt, kan die ander er ook niet voor je zijn. Sta jezelf toe om steun te ontvangen, ook al zal de ander jou misschien niet 100% begrijpen. Een ander kan je misschien helpen door wat huishoudelijke taken uit handen te nemen, of je een goede maaltijd voor je te koken.

Heb jij hulp nodig? Bijvoorbeeld omdat je mentale klachten steeds erger worden en je er zelf niet meer uitkomt? Vind hier een psycholoog die bij jou past of bel ons. We helpen je graag verder. 

 

Referenties: 

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2021, 22 december). Vaker werkstress bij mbo-diplomeerden met zorgopleiding. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/51/vaker-werkstress-bij-mbo-gediplomeerden-met-zorgopleiding  

Dag van het werkplezier in de zorg. (2022, 7 januari). FWG Progressional People. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://fwg.nl/dagvanhetwerkplezierindezorg/ 

Dit doet werkstress met je personeel. (2016, 11 november). Ondernemen Met Personeel. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/administreren/ziekteverzuim/dit-doet-werkstress-met-je-personeel 

Werkplezier in de zorg: ‘Geniet van de kleine dingen’. (2020, 19 februari). Herbergier. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.herbergier.nl/nieuws/werkplezier-in-de-zorg-%E2%80%98geniet-van-de-kleine-dingen%E2%80%99    

5 manieren om werkplezier te vergroten. (2020, 11 augustus). Ondernemen Met Personeel. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/motiveren/werksfeer/5-manieren-om-werkplezier-te-vergroten  

 

Heb je vragen over het behandelaanbod van Psycholoog.nl? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.  

Bel ons op 085 273 3339, of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Cognitieve Vervormingen

(21-2-2024)

Negatieve denkfouten, je maakt ze misschien vaker dan je lief is. Maar wat is dan het uiteindelijke effect op jezelf? Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: zo gebruik je een positief dagboek

(16-2-2024)

Je stemming verbeteren? Mogelijk is het gebruik van een positief dagboek iets voor jou. Lees er in deze blog meer over. Lees verder

Lichaamsgerichte therapie: verbinding tussen geest en lichaam

(13-2-2024)

Hoe kan lichaamsgerichte therapie jou helpen? Lees verder