Heb je ooit een reclame gezien op televisie die je op een of andere manier ontroerde? Krijg je tranen in je ogen wanneer je weer terugdenkt aan een advertentie? Waarschijnlijk is het je al eens overkomen. Het effect wat een reclame op je heeft, wordt ook wel de psychologie van reclame genoemd. 

Wat is de psychologie van reclame? 

Tegenwoordig zie je overal reclame om je heen. Vooral op sociale media komt er veel reclame van verschillende producten voorbij, maar ook van je favoriete influencers die dit product misschien promoten. Reclamepsychologie is de combinatie van verschillende variabelen en belangen die de psychologische trends in het koopgedrag proberen te voorspellen. We willen ons allemaal onderscheiden van anderen. We willen uniek en anders zijn. Reclamepsychologie maakt gebruik van dit verlangen. Als deze individuele verschillen eenmaal zijn vastgesteld, komen ook andere begrippen zoals voorkeuren, motivatie of persoonlijke beoordelingen in het spel. 

Effect van een reclame 

Zelfs wanneer je niet veel naar televisie kijkt kan reclame nog steeds invloed op je hebben. Door herhaling van bepaalde producten ben je meer geneigd om het product toch aan te schaffen. Het product kan bijvoorbeeld vaak gepromoot worden via radio, langs de weg of op sociale media. Het veelvuldig horen en zien van een product maakt het vertrouwd. Dit speelt onbewust een rol bij het kopen van iets. Wanneer er keuze is uit hetzelfde product van verschillende merken, is de kans groter dat je het product koopt van het merk dat vertrouwd aanvoelt. 

Terugkerende reclames van merken worden geassocieerd met een levensstijl. Het dragen van een bepaald merk of het bezitten van een bepaald automerk draagt bij aan het imago. Dit imago komt voort uit de reclame die gepromoot wordt. Influencers kunnen hierbij ook een rol spelen. Zo kan het zijn wanneer je fan bent van een influencer en diegene een product promoot, je sneller geneigd bent om het product aan te schaffen. Dit kan het gevoel geven dat je dezelfde of soortgelijke levensstijl hebt als de influencer waar je misschien op wilt lijken.  

Reclames die psychologie gebruiken zijn succesvoller 

Achter elke reclamecampagne gaan belangrijke beslissingen schuil die het succes ervan bepalen. Experts in reclamepsychologie onderzoeken elke beslissing. Ze dragen hun kennis bij om de verkoop effectiever te maken. Bij het maken van een reclame wordt er dan met het volgende rekening gehouden: 

  • Kenmerken van de advertentie: Hierbij wordt er nagedacht over welke kleuren, grafische kunsttechnieken en beelden er gebruikt moet worden.
  • Herhaling: De frequentie waarmee de reclame moet worden uitgegeven of gepubliceerd. Dit is een van de oudste strategieën die er bestaan. Toch is het een van de meest effectieve. Hoe vaker je een reclame ziet of hoort, hoe beter het in je geheugen zal blijven hangen. 
  • Prijs: Een lagere prijs betekent niet noodzakelijkerwijs dat het beter verkocht wordt. Toch blijft het een belangrijke factor. Zo wordt er vaak een recordverkoopcijfers behaald op Black Friday. Echter hebben andere variabelen ook een invloed. 
  • Het kanaal: Hier wordt nagedacht over waar de advertenties op worden geplaatst (radio, televisie, internet, enzovoort). Dit is vaak afhankelijk van de doelgroep die ze willen bereiken. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Fake News over mentale gezondheidsproblemen op sociale media

(20-11-2024)

Blijf kritisch bij het consumeren van content over mentale gezondheid op sociale media. Lees verder

Wat de zorgveranderingen in 2025 betekenen voor jouw toegang tot psychologische zorg

(18-11-2024)

Wat gaan de zorgveranderingen teweeg brengen voor jou? Lees verder

De impact van verkiezingsuitslagen: hoe om te gaan met politieke stress?

(13-11-2024)

De verkiezingsuitslagen kunnen een hoop emoties teweeg brengen: vreugde en hoop, of juist angst en hopeloosheid. Lees verder

Wachttijden in de GGZ: Patiënten en naasten slepen de staat voor de rechter

(31-10-2024)

De rechtszaak tegen de staat is een signaal dat de huidige wachttijden niet meer geaccepteerd worden. Lees verder