Wat motiveert ons werkelijk? Waarom zetten sommige mensen zich met volle energie ergens voor in, terwijl anderen snel afhaken? De zelfdeterminatietheorie (Self-Determination Theory, SDT) van Edward Deci en Richard Ryan geeft hierop een krachtig antwoord. Volgens deze theorie draait motivatie niet alleen om beloningen of straffen, maar om het vervullen van drie fundamentele psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid.

Intrinsieke motivatie

Een kernidee van de zelfdeterminatietheorie is het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie komt van binnenuit: je doet iets omdat je het leuk of waardevol vindt. Extrinsieke motivatie komt van buitenaf, zoals geld, cijfers of status. Deci en Ryan betogen dat intrinsieke motivatie sterker en duurzamer is – en ontstaat wanneer aan de drie basisbehoeften wordt voldaan.

1. Autonomie – de behoefte aan keuzevrijheid

Autonomie betekent dat je je gedrag als vrijwillig en zelfgekozen ervaart. Mensen willen niet gestuurd worden, maar het gevoel hebben dat ze zelf richting geven aan hun leven. In een werkomgeving of op school zorgt autonomie ervoor dat mensen zich meer betrokken en gemotiveerd voelen. Denk aan leerlingen die zelf een onderwerp mogen kiezen voor een project: ze zijn vaak creatiever en gemotiveerder.

2. Competentie – de behoefte om ergens goed in te zijn

Competentie gaat over het gevoel dat je capabel bent en vooruitgang boekt. Wanneer mensen merken dat ze ergens beter in worden, groeit hun motivatie. Dit zie je bijvoorbeeld terug in games: elke behaalde vaardigheid of level zorgt voor een gevoel van succes, waardoor je verder wilt. Ook in onderwijs en sport is het geven van constructieve feedback essentieel om dit gevoel van competentie te stimuleren.

3. Verbondenheid – de behoefte aan sociale relaties

Mensen zijn sociale wezens. De behoefte aan verbondenheid gaat over het gevoel erbij te horen en gewaardeerd te worden door anderen. Of het nu gaat om collega’s, vrienden of klasgenoten: goede relaties bevorderen motivatie en welzijn. In omgevingen waar vertrouwen en steun aanwezig zijn, zijn mensen gemotiveerder en gelukkiger.

Toepassingen in het dagelijks leven

De zelfdeterminatietheorie wordt toegepast in uiteenlopende gebieden zoals onderwijs, werk, sport en gezondheidszorg. Leerkrachten en managers die autonomie ondersteunen, feedback geven op groei, en zorgen voor een positieve groepssfeer, bevorderen duurzame motivatie en betere prestaties. Ook in coaching en therapie wordt gekeken hoe mensen hun eigen keuzes kunnen maken, zich bekwaam kunnen voelen en zich kunnen verbinden met anderen.

In het kort

De zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan laat zien dat motivatie niet alleen draait om externe prikkels, maar om het vervullen van diepe menselijke behoeften. Door te zorgen voor autonomie, competentie en verbondenheid kunnen we niet alleen prestaties verbeteren, maar ook welzijn en voldoening vergroten. Het is een krachtig model voor iedereen die met mensen werkt – en voor wie zichzelf beter wil begrijpen.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op of plan een gratis adviesgespek in.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

De rol van zelfbewustzijn bij het ontwikkelen van emotionele intelligentie

(15-5-2025)

Emotionele intelligentie is een belangrijk onderdeel van mentaal welzijn. Een aspect van emotionele intelligentie is zelfbewustzijn. Lees er hier meer over! Lees verder

De James-Lange Theorie van Emotie

(13-5-2025)

Wat is de James-Lange theorie? Emoties beginnen in het lichaam Lees verder

5 praktische manieren waarop overbruggingshulp kan helpen

(13-5-2025)

Door lange wachtlijsten kan het vaak een tijd duren voordat je de juiste hulp krijgt. Overbruggingshulp kan hier een uitkomst bieden. Lees hier meer over hoe de… Lees verder

Kahneman: twee denksystemen

(6-5-2025)

Twee manieren van denken: snel en intuïtief versus langzaam en logisch Lees verder