Hoe ontwikkelen mensen een besef van goed en kwaad? Volgens de Amerikaanse psycholoog Lawrence Kohlberg doorlopen we in onze morele ontwikkeling verschillende niveaus van redeneren, die steeds complexer worden. Zijn theorie van morele ontwikkeling is gebaseerd op het werk van Jean Piaget, maar Kohlberg ging een stap verder en richtte zich specifiek op de manier waarop mensen morele keuzes maken.
Drie niveaus, zes stadia
Kohlberg stelde dat moreel redeneren verloopt via drie hoofdniveaus, die elk bestaan uit twee stadia. Deze stadia beschrijven hoe iemand nadenkt over rechtvaardigheid, regels en moreel gedrag.
1. Preconventioneel niveau (kinderen tot ongeveer 9 jaar)
Stadium 1: Gehoorzaamheid en straf
Wat goed is, wordt bepaald door gehoorzaamheid aan regels en het vermijden van straf.
Voorbeeld: “Stelen is slecht, want je kunt ervoor gestraft worden.”
Stadium 2: Eigen belang en wederkerigheid
Moreel gedrag wordt bepaald door wat voordelig is voor jezelf, met het idee: “Als jij mij helpt, help ik jou.”
Voorbeeld: “Het is goed als ik iets terugkrijg.”
2. Conventioneel niveau (vanaf adolescentie)
Stadium 3: Interpersoonlijke relaties en goed gedrag
Goed gedrag is wat anderen goedkeuren. Het draait om het voldoen aan verwachtingen.
Voorbeeld: “Een goede jongen helpt anderen.”
Stadium 4: Sociale orde en wet
Moreel gedrag betekent regels en wetten respecteren om de orde in de samenleving te behouden.
Voorbeeld: “Je mag niet stelen, want dan heerst er chaos.”
3. Postconventioneel niveau (niet iedereen bereikt dit)
Stadium 5: Sociaal contract en individuele rechten
Mensen beseffen dat wetten niet absoluut zijn en dat ze aangepast kunnen worden voor het algemeen welzijn.
Voorbeeld: “Soms moet je regels overtreden om rechtvaardigheid te bereiken.”
Stadium 6: Universele ethische principes
Mensen handelen op basis van universele waarden zoals rechtvaardigheid, gelijkheid en mensenrechten, ongeacht wetten of regels.
Voorbeeld: “Het is verkeerd om mensenrechten te schenden, zelfs als de wet het toelaat.”
Het Heinz-dilemma
Een bekend voorbeeld dat Kohlberg gebruikte om moreel redeneren te onderzoeken, is het Heinz-dilemma: Heinz overweegt om een medicijn te stelen voor zijn zieke vrouw omdat hij het niet kan betalen. Het gaat Kohlberg er niet om of iemand vindt dat Heinz moet stelen, maar waarom iemand dat vindt. De redenering achter het antwoord laat zien in welk stadium van moreel denken iemand zich bevindt.
Kritiek en waarde
Hoewel Kohlbergs theorie invloedrijk is, is er ook kritiek. Zo zou het model te veel gericht zijn op westerse, rationele denkwijzen en te weinig aandacht besteden aan emoties of empathie. Carol Gilligan, een voormalige student van Kohlberg, stelde bijvoorbeeld dat vrouwen meer redeneren vanuit zorg en relaties dan vanuit abstracte rechtvaardigheid.
Toch blijft zijn theorie een waardevol kader om te begrijpen hoe mensen zich ontwikkelen in hun moreel denken, van het volgen van regels naar het kritisch overwegen van universele waarden.
Plan vrijblijvend een adviesgesprek in of neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Let op, het is bij Psycholoog.nl niet mogelijk om relatietherapie te volgen.
Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.