Een extra opdracht aannemen terwijl je zelf al druk genoeg hebt, of toch een dag extra werken voor die collega die ziek is. Het is belangrijk om je grenzen aan te geven, maar dit is soms best lastig. Lees in deze blog meer over het aangeven van je grenzen op werk.  

Waarom is het aangeven van grenzen op je werk zo belangrijk?  

Vaak kunnen we goed bedenken waar je grenzen liggen, en vooral ook wanneer iemand over je grens heen gaat. Toch is het soms best moeilijk om je grenzen aan te geven bij iemand, zoals een collega of een leidinggevende. Het is wel belangrijk om dit te doen. Als iemand voortdurend je grenzen overschrijdt, heeft dit gevolgen voor je mentale gezondheid. Het kan je stress geven, wat op de lange termijn kan leiden tot een burn-out. 

Als je je grenzen aangeeft, is er meer tijd om je eigen taken af te maken. Hiermee voorkom je dat je je werk afraffelt en verhoog je je productiviteit. Door assertief te reageren op vragen van je collega's of leidinggevende laat je zien waar je grenzen liggen, een ander weet dit pas als jij het aangeeft.  

Waarom vinden we dit soms moeilijk?  

Toch is grenzen aangeven makkelijker gezegd dan gedaan. We willen andere mensen namelijk niet teleurstellen. Je bent misschien bang dat mensen boos op je worden of het gevoel hebben dat ze niet op je kunnen rekenen. Grenzen stellen heeft te maken met assertiviteit. Voor sommige mensen is dit makkelijker dan anderen. Dit heeft deels te maken met je persoonlijkheid, maar ook met ervaringen uit het verleden. Als je bijvoorbeeld iemand bent die het belang van anderen vooropzet en conflicten uit de weg gaat, is de kans groter dat je moeite hebt met het aangeven van je grenzen. 

Tips om te leren hoe je je grenzen aangeeft! 

Psycholoog Joris van Essen, werkzaam bij Psycholoog.nl, heeft onlangs in een interview gegeven over het belang van ‘nee zeggen’ op het werk. In dit interview met de Telegraaf vertelt hij over het feit dat er veel mensen zijn die tegen dit probleem aan lopen. Ook vertelt hij dat het een steeds meer voorkomend probleem is, omdat er steeds meer aandacht is voor mentale gezondheid op de werkvloer. Daarnaast geeft Joris een aantal tips die je kunt gebruiken om beter je grenzen aan te geven op je werk. Lees hier het volledige artikel! 

Heb jij moeite met het stellen van grenzen op werk of in je privé leven? Plan een gratis adviesgesprek in of neem direct contactmet ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Cognitieve Vervormingen

(21-2-2024)

Negatieve denkfouten, je maakt ze misschien vaker dan je lief is. Maar wat is dan het uiteindelijke effect op jezelf? Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: zo gebruik je een positief dagboek

(16-2-2024)

Je stemming verbeteren? Mogelijk is het gebruik van een positief dagboek iets voor jou. Lees er in deze blog meer over. Lees verder

Lichaamsgerichte therapie: verbinding tussen geest en lichaam

(13-2-2024)

Hoe kan lichaamsgerichte therapie jou helpen? Lees verder