Door het aannemen van een bepaalde lichaamshouding maakt je lichaam hormonen aan die hierbij passen. Als je je lichaam meer ruimte laat innemen heeft dit bijvoorbeeld al effect op de mate van zelfvertrouwen die je voelt. Andersom werkt het ook, wanneer je je klein opstelt zal je ook eerder een gevoel van onderdanigheid ervaren. Er is dus een zichtbaar effect van lichaamstaal op emotie en stemming.

Invloed op jezelf

Wanneer je een ingedoken houding aanneemt en je hoofd naar beneden richt geef jij je hersenen een seintje dat je er geen zin hebt, dit zal dan doorschijnen in je emoties en stemming. Ook heeft een goede houding effect op je fysieke gezondheid. Wanneer je namelijk rechtop staat geef je je organen de optimale ruimte, dit heeft een positief effect op je stoelgang, bloedsomloop en ademhaling. Hierom is het belangrijk om je bewust te zijn van je houding, denk hier bijvoorbeeld aan de spanning van je schouder spieren. Mensen die vaak een voorover gebogen houding tijdens het werk of tijdens het lopen hebben een grotere kans op depressieve gevoelens.

Power Pose

Als je jezelf herkent in de bovengenoemde houding zou je kunnen proberen om een power pose aan te nemen:

  • Ga met je benen gespreid staan.
  • Doe je armen in je zij.
  • Ga staan met het idee in je hoofd dat je de hele wereld aan kan.
  • Houdt dit twee minuten vol.

Hierdoor zal je je krachtiger voelen en dit ook uitstralen naar anderen, dit is belangrijk omdat 80% van de communicatie tussen mensen non-verbaal is. Zo is het ook belangrijk voor een eerste indruk.

Communicatie met anderen

Veel van onze communicatie gaat via lichaamstaal. Zo heeft bijvoorbeeld de stand van je hoofd al effect op hoe je over komt, wanneer je namelijk je hoofd schuin houdt toon je interesse. Maar ook geopende of gesloten handen geven signalen af. Zo kan iemand je interpreteren als ontvankelijk of betrouwbaar.

Je houding verbeteren

Wanneer je moeite hebt met een goeie houding aan te houden zijn hier een paar tips waarmee je aan de slag zou kunnen:

  • Oefen de correcte basishouding – beide voeten recht onder je heupen, licht aangespannen bil- en buikspieren, de natuurlijke kromming van je rug volgen en je hoofd rechtop houden. Door dit jezelf als automatisme aan te leren zalje hier profijt van hebben.
  • Beweeg voldoende – een half uurtje per dag wandelen of fietsen is al een goed beginpunt op je spieren actief te houden.
  • Slaap op je zij – in deze houding blijft je wervelkom het meest in zijn natuurlijke positie.

Een slechte houding kan dus invloed hebben op depressieve gevoelens, maar dit kan ook andersom zijn. Wanneer merkt dat je vaak in een slechte houding loopt of zit kan het zijn dat hier onderliggende problematiek onderligt. Merk jij dit bij jezelf en wil je hier met iemand over praten?Lees hier hoe Psycholoog.nl werkt of plan een gratis adviesgesprek in. Je kunt ook direct contact opnemen met ons aanmeldteam.  

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Hoe ga je om met klimaatangst?

(21-6-2024)

Klimaatverandering is een feit, maar angst hoeft niet je dagelijkse realiteit te zijn. Lees verder

Insomnia: oorzaak en symptoom van verschillende mentale stoornissen

(14-6-2024)

In deze blog bespreken we de wederzijdse relatie tussen insomnia en psychopathologie, de onderliggende mechanismen en de behandelingsopties. Lees verder

Overdracht gevoelens in ons dagelijks leven

(1-3-2024)

Heb je soms last van ongepaste emotionele uitbarstingen? Wellicht zijn dit overdracht gevoelens. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder