Het leven gaat altijd gepaard met stress. De dagelijkse stress en zorgen kunnen soms lijken als onoverkomelijke golven. We gaan er allemaal op andere manieren mee om: scrollen op je mobiel, wat koekjes wegwerken, naar de alcohol te grijpen of onder de dekens te kruipen om even alles niet te voelen. In plaats van onze gevoelens te onderdrukken of te vermijden, is het gezonder om onze gevoelens te kalmeren. Dit kan bijvoorbeeld door Yoga.  

Wat is Yoga?  

Yoga komt oorspronkelijk uit India en is een manier om balans en harmonie te creëren tussen lichaam, geest en ziel. Het kan ons helpen om onze emoties te reguleren. De belangrijke aspecten van yoga zijn: yama (filofische principes ‘zelfbeheersing’), niyama (filosofische principes ‘discipline’), asana (fysieke houdingen om kracht, flexibiliteit en balans op te bouwen), pranayama  (ademhalingstechnieken), pratyahara, dharana (focus en aandacht), dhyana (verbinding) en samadhi (bewustzijn).  

Wat zijn voordelen van Yoga je mentale gezondheid?  

Yoga kan niet onze mentale gezondheidsproblemen oplossen, maar het kan helpen met het omgaan met emotionele symptomen. Een belangrijk doel van yoga is ook om op een niet-oordelende manier naar onze gevoelens te kijken. Het gaat om je gevoelens zien als een tijdelijk deel van je ervaring. Net zoals een golf kan een negatieve emotie na verloop van tijd weer wegebben en kleiner worden.  

  • Het begrijpen van emoties: Door middel van ademhalingsoefeningen leer je bewust te worden van je gedachten en emoties. Het helpt je om een dieper begrip van je emoties te ontwikkelen en ze effectiever te beheren.  
  • Stressvermindering: de combinatie tussen bewegen en ademhaling kan helpen om spanning in je lichaam los te laten. Misschien herken je het van jezelf dat je tijdens de Yoga alle spanning weg voelt stromen.  
  • Het verminderen van angst: Yoga kan helpen met het verminderen van angst. Door diepe langzame ademhaling uit te oefenen, kun je het zenuwstelsel kalmeren. Dit kan helpen met verminderen van angst. Angst gaat vaak gepaard met een snelle oppervlakkige ademhaling. Daarnaast helpt yoga om bewust te worden van spanning die je in je lichaam vasthoudt en helpt het je deze spanning los te laten.  
  • Omgaan met depressieve klachten: Hoewel het geen vervanging is voor professionele behandeling, kan yoga een waardevolle aanvulling zijn bij de behandeling van depressie. Het helpt bij het stimuleren van stemming, het vergroten van energie en het vergroten van zelfcompassie. 
  • Het verbeteren van je gemoedtoestand: Yoga kan helpen met het bevorderen van een positieve stemming.  
  • Verhoogd zelfbewustzijn: Yoga moedigt aan om diep naar binnen te kijken en jezelf te begrijpen op een dieper niveau. Dit verhoogde zelfbewustzijn kan leiden tot positieve veranderingen in je gedrag en keuzes.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht    

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is acceptatie (ACT)?

(19-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze derde blog alles over acceptatie. Lees verder

Zelfliefde in de praktijk: dagelijkse gewoontes voor een positieve zelfrelatie

(19-6-2024)

Zelfliefde is een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling en onze mentale gezondheid. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Lees hier meer! Lees verder

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder