Iedereen voelt zich wel eens somber, verdrietig of lusteloos. Komt dit vaker op korte termijn of dagelijks voor? Dan is het belangrijk om dit in de gaten te houden. Het zou kunnen helpen om eventuele aanpassingen in je levensstijl aan te brengen. Blijven de gevoelens lang aanhouden en heb je het gevoel er niet uit te kunnen komen? Dan kan het helpen om hulp te zoeken.   

Wat zijn depressieve gevoelens? Hoe herken ik deze gevoelens?  

Er zijn verschillende klachten die vallen onder depressieve gevoelens, deze kunnen zowel mentaal als fysiek zijn. Over het algemeen zijn de meest voorkomende klachten somberheid en lusteloosheid. Andere symptomen die ook kunnen voorkomen zijn: 

  • Neerslachtigheid 
  • Duidelijke afname van het ervaren van plezier 
  • Meer of minder eten dan wat ‘normaal’ is. 
  • Slaapproblematiek.  
  • Vermoeidheid.  
  • Concentratieproblemen.  
  • Gedachte aan zelfdoding.  

Wanneer deze gevoelens ervaren worden, wordt er niet gelijk gesproken van een depressie. Iedereen voelt zich wel eens niet zo fijn en iedereen ervaart wel eens schommelingen in zijn of haar stemming. Er wordt van een depressie gesproken als de somberheid en minimaal een ander symptoom twee weken onafgebroken aanhouden. Je hebt moeite jezelf te motiveren en alles wat je doet in je dagelijks leven kost moeite.  

Wat kan ik zelf doen om met deze gevoelens om te gaan?  

Wanneer je merkt dat je je de laatste tijd somberder en vermoeider voelt, en het lastiger vindt om je taken in het dagelijkse leven uit te voeren is het belangrijk om dit in de gaten te houden. Het is goed om kritisch naar jezelf te kijken en naar je manier van leven of je dit zou kunnen verbeteren. Er zijn namelijk manieren om depressieve gevoelens te verlichten, zeker bij beginnende depressie. Hieronder staan een aantal handvatten die je kunnen helpen bij het omgaan met depressieve gevoelens, maar ook om beter voor jezelf te zorgen. Of deze handvatten helpen is echter wel voor elk persoon verschillend. Dit is afhankelijk van de oorzaak van de depressie, maar ook van mentale, psychologische en erfelijke aspecten van de persoon.  

  • Geef toe: Geef eraan toe dat je je nu zo voelt, als je je tegen het gevoel probeert te verzetten wordt het vaak verergerd.  
  • Dagritme, breng structuur aan in elke dag: probeer regelmaat aan te brengen in je leven, dit helpt je om grip te houden. Ga bijvoorbeeld op vaste tijden naar bed. Laat de gevoelens niet je dag bepalen.  
  • Lichamelijke activiteit: Uit vele onderzoeken is al gebleken dat beweging goed is voor je fysieke en mentale gezondheid, ook helpt het depressieve gevoelens te verminderen. Ga wandelen, fietsen of kies een sport. In de buitenlucht zou nog beter zijn. 
  • Buitenlucht: frisse lucht en zonlicht kunnen een positieve invloed hebben op je stemming.  
  • Sociaal contact: Blijf sociale contacten opzoeken. Praat met je sociale contacten over de gevoelens die je ervaart. Vrienden en familie kunnen een goede steun voor je zijn.  
  • Probeer activiteiten te doen die je voorheen leuk vond: Denk dan aan dingen die jou blij maken. Bijvoorbeeld hobby’s als schilderen, een puzzel maken, naar een museum gaan of lekker een boek lezen. Dit kan met anderen zijn maar ook alleen. 
  • Zoek ontspanning bewust op: Vaak gaan depressieve gevoelens samen met drukte en stress. Plan bewust ontspanningsmomenten in. Probeer yoga of mindfulness om beter te kunnen ontspannen.  
  • Probeer destructief gedrag te vermijden: Probeer gewoontes zoals roken, alcohol, gamen, middelen gebruik en ongezond eten te verminderen of compleet te stoppen. Deze gewoontes zullen de depressieve gevoelens uiteindelijk versterken.  
  • Schrijven: Schrijf je gevoelens op. Ook kan het helpen om op te schrijven waar je dankbaar voor bent, zo ga je meer naar de positieve dingen kijken in je leven.  

Deze tips kunnen vooral handvatten bieden bij beginnende depressie. Heb je al langer last van depressieve klachten en heb je het idee er niet uit te kunnen komen? Heb je last van een zware of terugkerende depressie? Neem dan contact op met je huisarts. 

Heb je last van lichtere depressieve klachten en wil je hier met iemand over praten? Lees hier wat Psycholoog.nl voor jou kan betekenen. Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.   

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Insomnia: oorzaak en symptoom van verschillende mentale stoornissen

(14-6-2024)

In deze blog bespreken we de wederzijdse relatie tussen insomnia en psychopathologie, de onderliggende mechanismen en de behandelingsopties. Lees verder

Waarom kan ik niet huilen?

(5-6-2024)

Niet kunnen huilen kan erg vervelend zijn, vooral als je het verdriet wel voelt. Lees in deze blog meer over waar dit vandaan kan komen. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Het biopsychosociaal model om mentale klachten in kaart te brengen

(3-6-2024)

Het biopsychosociaal model kijkt vanuit drie verschillende perspectieven naar jouw klachten, om zo de best passende behandeling samen te stellen. Lees verder