Heb jij wel eens het gevoel dat je niet meer weet wat je doel is of wat jou precies gelukkig maakt in het leven? Dan kan het waardevol zijn om op zoek te gaan naar antwoorden op jouw zingevingsvragen met behulp van therapie.  

Wat is zingeving?  

Wat maakt mij nou echt gelukkig? Wat is mijn doel in het leven? Wat vind ik belangrijk? Dit zijn voorbeelden van een paar zingevingsvragen die je jezelf zou kunnen stellen. Zingeving verwijst naar het proces waarin individuen betekenis geven aan hun leven, ervaringen en omgeving. Het omvat het zoeken naar en vinden van een diepere betekenis, doel of richting in je leven. Het richt zich op hoe we ons leven op een waardevolle manier kunnen leiden. Het kan betrekking hebben op verschillende aspecten van het menselijk bestaan, zoals relaties, werk, spiritualiteit, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling. Zingeving gaat vaak gepaard met reflectie, zelfonderzoek en het ontwikkelen van een coherent wereldbeeld dat ons helpt om onze plaats in de wereld te begrijpen en te vervullen. 

Een gebrek aan zingeving?  

Mensen gaan vaak nadenken over zingevingsvragen wanneer ze even vastlopen in het leven en even niet meer weten waar ze voldoening uit moeten halen. Deze mensen zijn dan meestal ongelukkig en weten niet meer wie of waar ze willen zijn en welk pad ze willen bewandelen in het leven. Dit kan leiden tot veel emotionele onrust. Voorbeelden hiervan zijn gevoelens van leegte, eenzaamheid, angst, verdriet en depressie. 

Hoe kan therapie helpen bij je zoektocht naar zingeving?    

Wanneer zingevingsvragen bij je opspelen en wanneer dit eventueel leidt tot bovenstaande klachten, kan therapie een mogelijkheid bieden. Gedurende therapie kunnen verschillende concrete stappen worden ondernomen om samen met een psycholoog op zoek te gaan naar antwoorden op jouw zingevingsvragen:  

  • Exploratie van persoonlijke waarden en overtuigingen: verken je diepste waarden en overtuigingen. Door middel van gesprekken en reflectie kun je ontdekken wat je behoeftes zijn, wat voor jou echt belangrijk is en wat je motiveert in het leven.  
  • Identificatie van levensdoelen: samen met een therapeut kan je concrete doelen en ambities identificeren die aansluiten bij je verlangens en waarden. Ontdek wat je wil bereiken in het leven en bedenk welke stappen je kunt nemen om deze doelen te bereiken.  
  • Verwerken van verlies en trauma: therapie kan helpen bij het verwerken van verlies, trauma's en andere moeilijke levensgebeurtenissen die je zingevingsproces kunnen belemmeren. Door deze ervaringen te verwerken, begrijpen en te integreren in je levensverhaal, kun je weer richting vinden in je zoektocht naar zingeving.  

Helpt zoeken naar zingeving ook bij de behandeling van andere psychische aandoeningen?  

Ook wanneer je niet per se op zoek bent naar zingeving, maar in behandeling bent voor een psychische aandoening of iets anders, kan zingeving van belang zijn. In de ggz is de laatste tijd ook meer aandacht voor zingeving. Dit is in eerste instantie een wens van cliënten zelf, omdat hun ervaring is dat zingeving bijdraagt aan hun herstel. Zingeving biedt namelijk troost en stabiliteit. Het stellen van een betekenisvol doel of het hebben van hoop kan daarnaast motiverend zijn voor het proces van herstel. Ook kan het leiden tot persoonlijke ontwikkeling, acceptatie, authenticiteit en het vinden van betekenisvolle activiteiten. Bovendien is het kenmerkend dat in perioden van psychische ontregeling deze zingevingsvragen zich juist aandienen bij mensen.  

Spoken er zingevingsvragen door jouw hoofd en zou je graag samen met een psycholoog op zoek willen naar een nieuw doel of een nieuwe richting in jouw leven? Een van onze psychologen kan hierbij helpen. Bekijk hier wat Psycholoog.nl voor jou kan betekenen of plan een gratis adviesgesprek in. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

 

Bronnen:  

https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/zingeving-in-de-psychische-hulpverlening/over-het-belang-van-zingeving-in-de-psychische-hulpverlening 

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is acceptatie (ACT)?

(19-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze derde blog alles over acceptatie. Lees verder

Zelfliefde in de praktijk: dagelijkse gewoontes voor een positieve zelfrelatie

(19-6-2024)

Zelfliefde is een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling en onze mentale gezondheid. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Lees hier meer! Lees verder

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder