De komst van kinderen kan veel emoties met zich meebrengen. Er verandert vaak veel, en zo misschien ook wel de relatie met jouw partner. Hoe zorg je ervoor dat jullie beide gelukkig blijven samen, terwijl de zorg voor jullie kind(eren) erbij komt?  

Je relatie na kinderen 

Nadat je kinderen hebt gekregen, verandert er een hele hoop. Een van die dingen is de relatie met jouw partner. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. Je kunt dichter naar elkaar toe groeien, doordat jullie samen de verantwoordelijkheid en liefde delen voor jullie kind. Ook kan het zijn dat je geniet van de ander te zien in de rol als ouder en in het gezinsleven. Toch kan het ook negatieve effecten hebben op jullie relatie. De toenemende druk, het slaaptekort en de stress kunnen ervoor zorgen dat jullie op een andere, negatievere manier met elkaar omgaan en communiceren. Uit onderzoek blijkt dan ook dat mensen, en vooral vrouwen, minder gelukkig zijn in hun relatie na de komst van kinderen.  

Wat kunnen negatieve gevolgen zijn voor je relatie? 

Met de komst van kinderen kan het dus nog best een opgave zijn om de positiviteit in je relatie te bewaren. Het gezinsleven kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je op een negatievere manier met elkaar communiceert doordat je misschien meer prikkelbaar bent dan anders. Dit is natuurlijk heel begrijpelijk, maar kan ervoor zorgen dat de ander gekwetst wordt of jullie elkaar niet begrijpen. Ook liggen ruzies op de loer waardoor problemen kunnen ontstaan. Tenslotte hebben nieuwe ouders vaak minder aandacht voor elkaar en minder tijd en behoefte aan intimiteit. Dit kan ook negatieve gevolgen hebben over hoe tevreden je bent over je relatie. 

Hoe zorg je ervoor dat je gelukkig blijft in je relatie?  

  • Wees er open over. Veel nieuwe ouders herkennen zich erin dat de relatie en dynamiek tussen jou en je partner verandert op het moment dat jullie kinderen krijgen. Het is dus heel normaal om tijdens deze periode vol verandering minder gelukkig te zijn in je relatie met je partner. Praat hier dus over met anderen en vooral ook met elkaar.  
  • Focus op het positieve. Zoals eerder genoemd kan het ouderschap ook veel positieve dingen brengen voor jullie relatie. Sta hierbij stil en probeer er zo veel mogelijk van te genieten.  
  • Leef je in in je partner. De ander moet, net als jij, wennen aan hun nieuwe rol als ouder. Geef hem of haar hiervoor de ruimte, maar ondersteun ook waar je kan. Geef de ander ook complimenten over hoe hij of zij het doet als nieuwe ouder.  
  • Plan tijd met z'n tweeën. Door de komst van jullie kind(eren) is het heel logisch als jullie wat minder tijd en aandacht voor elkaar hebben. Plan hier dus van tevoren tijd voor in, zodat je zeker weet dat jullie dan met z'n tweeën zijn en met niks en niemand anders bezig hoeft te zijn.  
  • Blijf naast je relatie ook werken aan jezelf. In deze periode wordt je relatie maar ook jijzelf onder een vergrootglas gelegd. Merk je dat je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt, bepaalde patronen wilt veranderen of emoties je in de weg zitten? Een psycholoog kan jou hierbij helpen.  

In deze tijd vol met veranderingen is het dus logisch dat de band met je partner ook veranderd. Het is alleen niet fijn als dit vooral in negatieve mate is. Wanneer je merkt dat jij en je partner problemen ervaren waar jullie zelf niet uitkomen, kan het helpend zijn om hier met een professional over te praten. Dit kan bijvoorbeeld een relatietherapeut zijn. Bij Psycholoog.nl kunnen we je helpen om individuele problematiek rondom relaties te verhelpen. We bieden helaas geen relatietherapie. Plan vrijblijvend een adviesgesprek in of neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

 

Bronnen: 

Doss, B. D., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2010). The Effect of the Transition to Parenthood on Relationship Quality: An Eight-Year Prospective Study. Journal of Personality and Social Psychology.  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder