Heb je soms het gevoel dat je partner je niet zou missen als je niet in zijn/haar leven zou zijn? Ben je voortdurend bezorgd dat je partner de relatie zal beëindigen? Besteed je meer tijd aan het zorgen maken over je relatie dan aan het ervan genieten? Als dit bekend voorkomt, ervaar je mogelijk angst in je relatie. Een fenomeen dat de laatste tijd steeds vaker wordt besproken in de media is  ‘Relationship Anxiety’. In deze blog lees je meer over wat dit precies betekent.  

Wat verstaan we onder relatieangst?

Relatieangst komt voor wanneer iemand gevoelens van onzekerheid, angst en twijfel ervaart binnen een relatie. Deze personen maken zich voortdurend zorgen over hun relatie. Ze piekeren intens over de gevoelens van hun partner, de toekomst van de relatie en hun eigen gevoel van eigenwaarde.

Op welke manier kan relatie-angst tot uiting komen?

  • Angst voor afwijzing of verlating: Het is mogelijk dat je je enorm zorgen maakt over de mogelijkheid dat je partner je zal afwijzen of verlaten. Deze angst komt vaak voor zonder directe aanleiding.
  • Onzekerheid: Je kunt jezelf als onwaardig beschouwen voor liefde en ervan overtuigd zijn dat je partner iemand anders zal vinden die beter en leuker is. Dit kan leiden tot gevoelens van jaloezie. Daarbij kan je het gevoel hebben dat je niet goed genoeg bent.  
  • Zorgen maken over lange termijn compatibiliteit: Je kunt je zorgen maken of jij en je partner op de lange termijn wel goed bij elkaar passen.  
  • Over-analyseren: Je kunt het gedrag en de woorden van je partner voortdurend analyseren op zoek naar aanwijzingen dat de relatie niet goed gaat.
  • Doemdenken: Je kunt denken over de worst-case scenario’s en angstig worden over potentiële problemen die nog niet zijn voorgekomen.
  • Behoefte aan constante bevestiging: Je kunt frequent bevestiging zoeken om de stress en angst te verminderen en zeker te zijn dat de relatie goed is en dat je partner om je geeft.  
  • Vermijding: Het kan voorkomen dat je je emotioneel en fysiek van je partner terugtrekt om jezelf te beschermen.  
  • Sabotage gedrag: Soms test je of je partner echt van je houdt door hen juist weg te duwen. Ander saboterend gedrag kan zijn: het aangaan van conflicten en het opzoeken van de grenzen van je partner.  

Wat veroorzaakt relatie angst?

  • Problemen in je vorige relatie: Angst in je relatie kan voortkomen uit negatieve ervaringen in je vorige relaties, zoals vreemdgaan, onverwachte relatiebreuken of leugens over je partners gevoelens naar jou toe. Dit kan leiden tot angst dat soortgelijke problemen in je huidige relatie ook zullen plaatsvinden.
  • Laag zelfbeeld: Personen met een laag zelfbeeld maken zich vaker zorgen over de oprechtheid van de gevoelens van hun partner en  vragen zich af of ze het wel waard zijn om geliefd te zijn. Als je jezelf niet waardeert, is het makkelijk om te denken dat je partner dat ook niet doet.
  • Hechtingsstijl: Mensen met een angstige hechtingsstijl zijn vaak overdreven bezorgd over de liefde van hun partners. Ze hebben de neiging om zich vast te klampen en bang te zijn voor afwijzing.

Hoe kun je met relatieangst omgaan?

  • Zelfreflectie: Probeer op zoek te gaan naar de bron van je angst, zoals ervaringen uit het verleden en problemen met je zelfbeeld.
  • Communicatie: Een open en eerlijke communicatie met je partner kan helpen om twijfels op te helderen en angst te verminderen.
  • Leer over hechtingsstijlen: Het kan nuttig zijn om over je hechtingsstijlen te leren en hoe deze je relatie kunnen beïnvloeden.
  • Psychologische hulp: Als de problemen dieper geworteld zijn, kan therapie helpen. Therapie kan helpen met bijvoorbeeld het verbeteren van je zelfbeeld, het ontwikkelen van betere coping mechanisme en het verwerken van bepaalde ervaringen uit het verleden.

Ervaar jij extreem veel angst in je relatie en zou je dit willen veranderen? Plan een gratis adviesgesprek of neem direct contact met ons op en ons aanmeldteam bespreekt met jou de mogelijkheden.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder