EMDR, oftewel ‘Eye Movement Desensitization and Reprocessing’, is een manier van traumatherapie die steeds vaker wordt toegepast bij mensen die een trauma hebben opgelopen. Je kunt er dan veel baat bij hebben. Vooral als je er nog steeds psychisch veel last van hebt. Denk aan trauma's als een ongeval, fysiek geweld, of seksueel misbruik. EMDR helpt je bij het verwerken van dit trauma door de emotionele lading die door je lichaam aan het trauma is gegeven af te zwakken. Hoe werkt EMDR dan precies? En wat voor klachten kun je krijgen van een (onverwerkte) traumatische gebeurtenis? 

Tijdens een EMDR-sessie ga je de traumatische gebeurtenis die je hebt meegemaakt ophalen. Hierbij is het belangrijk dat dit zo inclusief mogelijk is. Denk aan bijbehorende gedachten, beelden en gevoelens die je toen ervaarde. Op deze manier kan het trauma zo goed mogelijk worden verwerkt. Tijdens het ophalen van je trauma krijg je een afleidende stimulus te zien. Vaak zijn dit heen en weer bewegende handen van je therapeut, licht of geluiden die je afwisselend links en rechts hoort door een koptelefoon. 

Dan kun je je afvragen waarom deze afleidende factor er is. Dit heeft te maken met dat emotioneel beladen gebeurtenissen beter door ons brein worden opgeslagen dan neutrale gebeurtenissen. Het hersengebied dat hiervoor verantwoordelijk is noemen we de amygdala. Dit systeem gaat over het verwerken van emoties en het opslaan van herinneringen aan emotioneel beladen gebeurtenissen. Door de afgeleidende stimulus, zoals het moeten volgen van licht of de handen van de therapeut, maak je oogbewegingen. Deze oogbewegingen zorgen ervoor dat je werkgeheugen wordt belast. Het werkgeheugen kan maar een beperkte hoeveelheid aan informatie aan. Dus wanneer je zowel de traumatische gebeurtenis moet ophalen als de oogbewegingen moet maken wordt je werkgeheugen dubbel belast. Deze dubbele belasting is te veel voor het werkgeheugen waardoor de herinneringen aan je trauma steeds meer vervagen. Het gevolg hiervan is ook dat de emotionele lading verminderd.  

Door de emotionele lading van de traumatische gebeurtenis te verminderen zal het denken eraan minder pijnlijk voor je zijn. De emoties, gevoelens en gedachten die aan je trauma waren gekoppeld veranderen ook mee. Deze voelen minder levendig en brengen minder psychische en fysieke klachten met zich mee. 

Want wat voor klachten kun je krijgen door een traumatische gebeurtenis? 

Je kunt vast raken in de verwerking van het trauma dat je hebt meegemaakt. Hierdoor kun je een breed scala aan klachten ervaren die invloed hebben op je gedrag, gedachten en gevoel. De herinnering aan je meegemaakte trauma geeft vaak veel klachten. Hieronder een overzichtje van klachten die je kunt ervaren: 

  • Herbelevingen, oftewel terugkomende herinneringen, aan de traumatische gebeurtenis; 
  • Verhoogde waakzaamheid; 
  • Nachtmerries;  
  • Depressieve klachten; 
  • Angstige klachten; 
  • Problemen met slapen; 
  • Slecht of schommelend humeur; 
  • Andere (onverklaarde) lichamelijke klachten, zoals nekklachten en buikpijn; 
  • Vermijding van dingen die je aan de traumatische gebeurtenis doen denken; 
  • Problemen met concentratie; 
  • Constant zorgen maken; 
  • Paniek(aanvallen); 
  • Stress; 
  • Schaamte en/of schuldgevoelens. 

Hoe wordt EMDR over het algemeen ervaren? 

Het kan een spannende stap zijn om aan EMDR te beginnen. Je gaat natuurlijk bezig met het verwerken van diepliggende herinneringen waaraan veel emoties zijn verbonden. Grote kans dat je deze emoties ook tegen zult gaan komen tijdens de EMDR-behandeling. Dit kun je als intens en heftig ervaren. Je zult misschien een tijdje vermoeid zijn en ‘veel voelen’. Maar dit is wel wat EMDR zo werkzaam maakt: de misschien al jarenlange opgeslagen emoties worden eindelijk verwerkt. Het maakt EMDR zo'n effectieve behandelingsmethode. Veel mensen voelen opluchting nadat ze de behandeling hebben gehad en misschien jij ook wel.  

Merk je dat je last hebt van onverwerkte herinneringen aan (een) traumatische gebeurtenis(sen) en wil je hulp hiervoor? Vind dan hier een EMDR-gespecialiseerde psycholoog die je verder kan helpen 

Referenties: 

De wetenschappelijke onderbouwing – EMDR. (z.d.). EMDR. Geraadpleegd op 22 februari, van https://www.emdr.nl/de-wetenschappelijke-onderbouwing/  

EMDR – Eerste-keuze behandeling om nare ervaringen te verwerken. (z.d.). EMDR. Geraadpleegd op 22 februari, van https://www.emdr.nl/  

Eye Movement Desensitization & Reprocessing (EMDR) | Hulpgids. (z.d.). Hulpgids. Geraadpleegd op 22 februari, van https://hulpgids.nl/informatie/therapievormen/therapievormen-non-verbaal/eye-movement-desensitization-and-reprocessing-(emdr 

Werkmechanisme achter EMDR-therapie opgehelderd. (2017, 11 mei). Ggznieuws.nl. Geraadpleegd op 22 februari, van GGZ Nieuws 

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Wat doet trauma met je brein?

(21-2-2024)

Trauma beïnvloed iedereen verschillend. Lees in deze blog wat trauma kan doen met je brein! Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Angst overwinnen met interoceptieve exposure

(19-2-2024)

Angst kan voorkomen uit lichamelijke sensaties. Lees hier meer over hoe interoceptieve exposure jou kan helpen! Lees verder