Steeds meer mensen zijn bezig met hun gezondheid en het nastreven van een gezonde leefstijl door middel van gezonde voeding en sporten. Social media staat er vol mee. Over het algemeen is het goed om bewust met je gezondheid bezig te zijn. Maar merk je dat je je enorm schuldig voelt als je iets ongezonds eet, je zes keer per week wil sporten, en dat je hiervoor sociale activiteiten afzegt? Dan is je gezonde leefstijl misschien een obsessie geworden. En dat is dan weer niet zo gezond.

Obsessie

Een obsessie betekent dat je onophoudelijke gedachten hebt over iets en je deze gedachten niet van je kunt afzetten. Je hebt er op een gegeven moment geen controle meer over en het kan leiden tot dwangmatig gedrag. Een obsessie hoeft niet per se ongezond te zijn als het na een tijd weer afzwakt. Zijn de gedachten blijvend en neemt het de volledige controle over in je leven? Dat is een teken van ongezond gedrag en een signaal om aan de bel te trekken.

Steeds meer mensen zijn bezig met gezondheid en hun levensstijl. Dat kan natuurlijk ook echt gezond zijn. Het is namelijk duidelijk dat een gezonde leefstijl ook direct invloed heeft op hoe je in je vel zit. 

Hoe herken je obsessieve leefstijl?

Het begint vaak onschuldig. Je gaat minder snoepen, vaker gezonde recepten koken, meer sporten, minder drinken en misschien nog andere aanpassingen. Je merkt fysieke en mentale verschillen in je lichaam en dit motiveert je. Op een gegeven moment kom je op een punt dat je alleen nog maar bezig bent met gezonde voeding en sporten. Je bent bang iets ongezonds te eten, je wil zes keer per week sporten en hiervoor zeg je andere afspraken af. Dit gedrag kan duiden op een obsessie. Hieronder staan nog een paar voorbeelden die kunnen duiden op een obsessie:

  • Je staat dagelijks op de weegschaal;
  • Je zegt sociale activiteiten af;
  • Je bent constant bezig met wat en wanneer je gaat eten en hoeveel calorieën je binnen krijgt;
  • Je gaat compenseren wanneer je iets minder gezonds hebt gegeten, vaak in de vorm van sporten;
  • Je vindt je fysieke uiterlijk belangrijker dan je gezond en fit voelen;
  • Je krijgt stress wanneer je uit eten gaat.

Vooral als jij je in alle of bijna alle van bovenstaande punten herkent, is het goed je af te vragen of jouw gezonde gedrag niet aan doorslaan is in een obsessie.

Verschillende vormen

Er zijn verschillende aandoeningen die te maken hebben met het obsessief bezig zijn met leefstijl, voor veel mensen nog onbekend:

  • Orthorexia: Dit is een erkende eetstoornis, waarbij je constant bezig bent met verantwoord en gezond eten. Er is angst om aan te komen en een grote angst voor ongezonde voeding. Dit gaat vaak samen met ondergewicht, een tekort aan essentiële voedingsstoffen en het vermijden van sociale situaties.
  • Bigorexia: Bij deze eetstoornis is er een obsessie voor het kweken van spieren. Er is sprake van een sportverslaving, een extreme fixatie op lichaamsvorm en voeding staat centraal.

Ogenschijnlijk gezonde voornemens kunnen dus leiden tot ongezond gedrag waarbij jij jezelf zowel lichamelijk als geestelijk te veel ontzegt. Ook kan dit soort gedrag leiden tot fysieke problemen. Zo kan excessief sporten zorgen voor voor bijvoorbeeld gewrichtsproblemen, rugklachten, hartproblemen en oververmoeidheid. 

Wat kun je doen?

Herken je jezelf in een van de boven genoemde voorbeelden en signalen? Houd jezelf een tijd goed in de gaten. Probeer je gedrag te verbreken. Probeer ook na te gaan wat de onderliggende reden ervan is. Vaak heeft dit namelijk niet alleen te maken met fit en slank willen zijn. Er kunnen andere oorzaken aan ten grondslag liggen die te maken hebben met angst, stress, verdriet, onzekerheid of andere emoties.

Merk je dat het niet lukt om je gedrag en je gedachten te door breken? En dat je juist steeds ongezonder wordt? Dan is het verstandig om professionele hulp te zoeken. Er zijn verschillende vormen van hulp die zouden kunnen helpen. Praat in eerste instantie met familie of vrienden die je vertrouwt; vaak kan sociale steun en er over praten al helpen. Merk je dat je in de patronen blijft hangen? Maak dan een afspraak bij de huisarts en overweeg eens in gesprek te gaan met een psycholoog.

Merk jij dat je last hebt van een obsessieve levensstijl en zou je hier met een psycholoog over willen praten? Plan een gratis adviesgesprek of neem direct contact met ons op. Wij hebben zelf geen behandelaanbod bij eetproblematiek, maar ons adviesteam denkt graag met je mee.

Ga hier terug naar het blogoverzicht

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is acceptatie (ACT)?

(19-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze derde blog alles over acceptatie. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is defusie?

(12-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze tweede blog alles over defusie. Lees verder

Eetgedachten en het effect daarvan op eetgedrag

(28-6-2024)

Dysfunctionele eetgedachten hebben invloed op ons eetgedrag, en kunnen leiden tot eetstoornissen. Lees verder

Omgaan met OCD: praktische tips voor patiënten en hun naasten

(14-6-2024)

Effectieve ondersteuning en begrip helpen naasten van iemand met OCD een positieve impact te geven op hun herstel. Lees verder