Ecotherapie wordt ook wel natuurlijke of groene therapie genoemd. Het is een benadering van gezondheidszorg die gebruik maakt van de natuur in de omgeving en dit integreert in de werkwijze om psychologische problemen te verhelpen en de mentale gezondheid te bevorderen. Deze benadering legt de nadruk op de kracht van de natuur en de invloed hiervan op het welzijn van mensen. Het gaat daarom vooral om buitenactiviteiten.

Waarom ecotherapie?

Er zijn al verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van tijd doorbrengen in de natuur op het welzijn van de mens. Er kwamen een aantal positieve aspecten naar voren:

  • Stressvermindering: tijd doorbrengen in de natuur kan zorgen voor verlaagde cortisol niveaus, het stresshormoon. Ook wordt de subjectieve stresservaring minder, je bent beter in staat stressvolle gedachten te relativeren.
  • Stemming: het blijkt dat de natuur kan zorgen voor een betere stemming en vermindering van depressieve gevoelens en angst.
  • Veerkracht: mensen die meer tijd doorbrengen in de natuur rapporteren vaak een hogere veerkracht en een beter vermogen in het omgaan met tegenslagen.
  • Cognitieve domeinen: cognitieve vaardigheden kunnen positief beïnvloed worden, zoals het geheugen, concentratie en het vermogen tot creatief denken.
  • Sociale verbinding: sociale activiteiten in de natuur kunnen een sociale connectie versterken en gevoelens van verbinding bevorderen. Denk hier aan bijvoorbeeld een groepswandeling of ergens picknicken.

Deze bovengenoemde effecten worden echter niet alleen toegeschreven aan de natuur. Het gaat om een combinatie van factoren die tijd doorbrengen in de natuur vaak met zich mee brengt. Denk bijvoorbeeld aan de rust die de natuur afgeeft, fysieke activiteit die vaak gepaard gaat met buiten zijn, de ruimte om rustig na te denken en het niet ontvangen van prikkels uit het dagelijks leven door bijvoorbeeld je telefoon.

Wat voor vormen van ecotherapie zijn er?

Er zijn verschillende vormen van ecotherapie, therapieën maar ook activiteiten die je zelf of met vrienden kan doen namelijk:

  • Wandelcoach of buitenpsycholoog: dit is een vorm van therapie waar je niet bij een coach of psycholoog thuis of op kantoor komt, maar war je met elkaar een stuk gaat wandelen en praat.
  • Tuintherapie: dit omvat het gebruik van tuinieren als therapeutische activiteit. Het kan gaan om het onderhouden van je eigen tuin er bestaan ook gemeenschappelijke tuinprojecten. Dit helpt het bevorderen van ontspanning en positieve emoties.
  • Bosbaden (Shinrin-Yoku): dit is een Japanse vorm van therapie. Het gaat er in deze therapie om bewust en rustig tijd door te brengen in een bosrijke omgeving. Het gaat om het tot je nemen van de atmosfeer van het bos door goed te luisteren naar de geluiden en het ruiken van de geuren om je heen. Deze therapie helpt bij ontspanning.
  • Milieutherapie: deze therapie omvat buitenactiviteiten en avontuurlijke activiteiten als therapeutische interventie vooral voor groepen. Deze interventies zijn vaak gericht op het vergroten van zelfvertrouwen, veerkracht en teamwork. Denk aan activiteiten als kanoën, mountainbiken en wandelen.
  • Natuurlijke mindfulness en meditatie: bij deze vorm van therapie wordt het beoefenen van mindfulness en meditatie bewust in de natuur gedaan met als doel extra verbinding te maken met de natuur.
  • Buitenactiviteiten: dit gaat eigenlijk om alle activiteiten of hobby’s die je buiten in de natuur kan doen zoals wandelen, paardrijden, vissen, het lezen van een boek of hardlopen. Deze activiteiten kun je zelf doen zonder hulp van een therapeut en deze kun je individueel of in groepsverband beoefenen.

Alle bovengenoemde activiteiten kunnen bijdragen aan het mentaal welzijn, ze kunnen zorgen voor ontspanning en een vermindering van depressieve of angstige gevoelens. Dus voel je je niet zo fijn? Probeer wat vaker de natuur in te gaan en zoek voor jezelf uit welke activiteit het beste bij jou past.

 

Merk je dat je jezelf er niet toe kan zetten om af en toe naar buiten te gaan door bijvoorbeeld moeheid, lusteloosheid of depressieve gevoelens kan dit duiden op onderliggende problematiek. Wil je hier met iemand over praten of heb je andere dingen waar je mee zit? Lees hier hoe Psycholoog.nl werkt of plan een gratis adviesgesprek in. Je kunt ook direct contact opnemen met ons aanmeldteam.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is acceptatie (ACT)?

(19-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze derde blog alles over acceptatie. Lees verder

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Welke behandelingen kunnen worden ingezet bij depressie?

(13-5-2024)

Een depressie kan een negatief effect hebben op je dagelijks leven. Het is daarom belangrijk om hier de best passende behandeling voor te krijgen, maar welke th… Lees verder

Hoe kan een signaleringsplan helpen bij psychische klachten?

(8-5-2024)

Ontdek hoe een signaleringsplan kan helpen bij het beheren van psychische uitdagingen en het bevorderen van veerkracht. Lees verder