Werkstress: het wordt een steeds groter probleem in onze samenleving. Werkstress kan een zeer negatief effect hebben op een organisatie, denk aan verzuim of burn-out. Gelukkig zijn er een aantal dingen die jij als werkgever kan doen om werkstress te verminderen of zelfs te voorkomen.  

Ontstaan van werkstress 

Werkstress ontstaat wanneer er een onbalans in tussen bijvoorbeeld het kunnen van de werknemer, en de verwachting van de werkgever. Werkstress kan ook ontstaan door de persoonlijkheid van de werknemer. Wanneer iemand erg perfectionistisch is en hoge eisen stelt aan zichzelf en zijn collega's, kan dit zorgen voor stressvolle situaties.  

Een ander voorbeeld van hoe werkstress kan ontstaan is de werksfeer binnen het bedrijf. In een team waar een slechte werksfeer hangt, is het risico op een burn-out 4 keer zo groot. Onder een slechte werksfeer verstaan we ruzies, pesterijen en conflicten. Dit zorgt voor meer psychische druk. Een andere vorm van slechte werksfeer is onduidelijkheid, slechte afspraken en wanneer het de gewoonte is om afspraken niet na te komen.  

Al deze facetten kunnen bijdragen aan de werkstress van werknemers. Het is als werkgever belangrijk om de stress van je werknemers zo laag mogelijk te houden. Werkstress kan namelijk lijden tot burn-out en verzuim. 30 % van het langdurige verzuim is weg te schrijven aan stress gerelateerde klachten.  

Wat te doen tegen werkstress 

Gelukkig kun jij als werkgever het verzuim door werkstress zo laag mogelijk houden. Dit kun je doen op een aantal manieren:  

Aanpakken van de werksfeer: een belangrijk onderdeel van werkstress is een negatieve sfeer binnen een bedrijf. Een eerste stap in het verminderen van werkstress is het aanpakken van de werksfeer. Zoek als werkgever uit waar de verbeterpunten liggen. Dit doe je door met je werknemers in gesprek te gaan. Zijn er veel ruzies tussen collega's? Ga opzoek naar trainingen of cursussen die de communicatie tussen werknemers verbeteren. Worden afspraken slecht nagekomen? Bespreek dit met het team en let er meer op dat afspraken wel worden nagekomen.  

Gestreste medewerkers: wanneer een werknemer werkstress ervaart, kan een oplossing zijn om het aantal taken te verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat dit werkt wanneer er al werkstress is. Dit is dus geen duurzame oplossing. Het werkt beter om werkstress preventief aan te pakken. Voorkomen is immers beter dan genezen. Om dit te doen, is het belangrijk dat een werknemer energiebronnen benut. De drie belangrijkste energiebronnen zijn: autonomie, verbondenheid en competentie.  

Bevlogenheid stimuleren: iemand die bevlogen is staat open voor nieuwe ideeën en is zowel fysiek als psychisch gezond. Deze mensen hebben meer plezier in hun werk en zijn productiever. Een bevlogen werknemer kan ook beter omgaan met werkstress. Bevlogenheid stimuleer je door: 

  •  De waarden en normen in jouw bedrijf na te leven. Dit creëert vertrouwen vanuit werknemers.  
  • Achterhaal waar jouw werknemers energie van krijgen en gebruik dit. Spreek waardering uit. 
  • Geef werknemers invloed op bijvoorbeeld de invulling van opdrachten. Hierdoor vergroot je de autonomie.  
  • Creëer ruimte voor ontspanning. Organiseer een gezamenlijke lunch of een borrel. Dit vergroot de positieve werksfeer.

Heb je hier vragen over of wil je hierover met een psycholoog praten? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.  

Bel ons op 085 273 3339, of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543. 

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Sluimerende burn-out: waarom je je uitgeput voelt zonder te veel werkdruk

(8-10-2024)

Een sluimerende burn-out is een vorm van uitputting die zich kan voordoen zonder dat er een direct verband is met hoge werkdruk. Lees er in deze blog meer over! Lees verder

De impact van een burn-out bij jongeren: de prestatiegeneratie in crisistijd

(16-9-2024)

Economische onzekerheden zorgen voor een extra druk op de mentale gezondheid van jongeren. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat betekent het hier en nu in ACT?

(26-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze vierde blog alles over het hier en nu. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is acceptatie (ACT)?

(19-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze derde blog alles over acceptatie. Lees verder