Een burn-out heeft vaak met werk te maken, maar dat hoeft niet altijd. Het kan ook ontstaan door andere stressvolle gebeurtenissen. Als je te lang gestrest bent en je lichaam zich niet kan herstellen, dan raken je lichaam en geest uitgeput. Hoe merk je dat je lijf in een burn-out zit? Lees het hier. 

Wanneer loop je extra kans op een burn-out? 

Veel mensen raken overspannen of krijgen een burn-out. Maar liefst 17% van de werknemers van Nederland heeft burn-out gerelateerde klachten. Er zijn een aantal factoren die de kans op een burn-out verhogen. Je loopt mogelijk extra kans op een burn-out wanneer je in het verleden veel situaties hebt meegemaakt die je veel spanning gaven. Daarnaast kan het bijvoorbeeld zijn dat je vaak ziek bent geweest in het afgelopen jaar. De omgeving speelt ook een rol bij een verhoogde kans op een burn-out. Vooral wanneer je weinig steun krijgt van je omgeving. Wanneer je conflict vermijdend bent of moeilijk nee kunt zeggen, loop je ook groter risico.  

Verschil tussen overspannen en burn-out 

Als je aan overspannen denkt, denk je wellicht ook aan een burn-out. Toch betekenen deze twee niet hetzelfde. Er bestaan drie verschillen tussen overspannen en een burn-out: 

  1. Bij een burn-out ervaar je meer mentale vermoeidheid dan bij overspanning. Je hebt dan nog meer moeite om je te concentreren en je aandacht erbij te houden. 
  1. Je voelt je letterlijk ‘opgebrand’ bij een burn-out. Bij een burn-out voel je je mentaal en fysiek helemaal uitgeput. Dit is bij een burn-out ook in heftigere mate dan bij overspannenheid. 
  1. Bij een burn-out ervaar je veel lichamelijke klachten, die zijn hieronder verder beschreven. Maar ook mentale klachten zoals prikkelbaarheid, piekeren of je machteloos voelen. Deze klachten houden minimaal een halfjaar aan. 

Lichamelijke klachten 

Bij veel stress krijg je klachten. Deze klachten verschillen per persoon, maar blijven nog steeds vervelend. De volgende lichamelijke klachten kun je ervaren als je in een burn-out zit: 

  • Hartkloppingen  
  • Spanning in je lijf (denk aan nek- en schouderklachten) 
  • Vermoeid voelen ondanks je veel slaapt 
  • Druk op de borst 
  • Concentratieproblemen 
  • Uitgeput/uitgeblust gevoel 
  • Hoofdpijn  
  • Misselijkheid of buikpijn 

Je merkt vooral dat je in een burn-out zit wanneer je moeite hebt met opstaan. Ook als je bijvoorbeeld een heel sportief persoon bent, kan het zijn dat je na een rondje lopen al bekaf bent. Door de klachten worden je dagelijkse bezigheden moeilijk uitvoerbaar. Dit kun je merken op meerdere vlakken, zoals op het werk, thuis, in het verkeer en/of in sociale omgeving. 

Tips bij een burn-out 

  1. Accepteer: wanneer je opgebrand bent is het belangrijk dat je accepteert dat je wellicht een burn-out hebt. Dit kan soms de moeilijkste stap zijn. Het accepteren van een burn-out is niet iets waar je je voor moet schamen. Misschien kun je het gevoel krijgen dat je je dan zwak voelt, maar dat is absoluut niet het geval. 
  2. Pak je rust: als je een burn-out hebt, is het belangrijk om rust te nemen. Met rust pakken wordt bedoeld dat je misschien afstand van je werk moet nemen of minder uren moet gaan werken. Kijk ook naar welke andere verplichtingen je op een lager pitje kan doen. Misschien dat je partner wat meer in het huis wil gaan doen, of dat mensen uit je omgeving kunnen helpen met bepaalde taken. 
  3. Zorg voor een ritme: probeer in de eerste periode van het herstellen van een burn-out een ritme te vinden. Ga bijvoorbeeld op vaste tijden slapen en opstaan. Zorg ervoor dat je elke dag even een halfuurtje naar buiten gaat. Door in een ritme te komen voorkom je dat je je lusteloos gaat voelen.
  4. Zoek hulp als het nodig is: wanneer je merkt dat je vastloopt, kan het helpen om dit te delen met iemand van je omgeving. De mensen om je heen willen vaak graag helpen. Merk je dat je professionele hulp nodig hebt? Neem dan contact op met je huisarts. De huisarts kan indien nodig je doorverwijzen naar andere hulpverlening. 

 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.