In het leven voel je elke dag een stroom van zowel negatieve en positieve emoties. Sommige mensen hebben moeite met het uitten van emoties en denken dan: ‘Ik hou het liever voor me’. Emoties voor jezelf houden voelt natuurlijk veel veiliger. Maar is dit wel de gezondste manier om door het leven te gaan? Het antwoord is nee! Het opkroppen van emoties kan namelijk veel negatieve gevolgen hebben.  

Waarom kroppen wij onze emoties op?  

Bij het opkroppen van emoties vermijd je te erkennen wat je daadwerkelijk voelt. Een belangrijke reden is dat het gewoon veiliger lijkt om je emoties op te kroppen. Het kan best eng zijn om kwetsbaar te zijn. Het niet praten over je emoties kan een vals gevoel van emotionele veiligheid bieden. Je hoeft er namelijk niet actief mee bezig te zijn. Daarbij word je ook niet geconfronteerd met de gevolgen wanneer je gevoelens en confrontaties vermijdt. De harde waarheid is dat je je emoties niet kan vermijden. De emoties komen op een of andere manier alsnog naar boven. 

Wat gebeurt er wanneer je emoties opkropt?  

  • Het kan leiden tot het ontwikkelen van ongezonde coping mechanismen. Dit is verschillend per persoon. Sommige personen kunnen veel drinken om problemen te vergeten. Anderen kunnen negatieve emoties afreageren op de personen in hun omgeving.  
  • Het kan je vermogen om emoties te begrijpen en te voelen aantasten. Wanneer je gewend bent om voor een langere tijd je emoties voor jezelf te houden, weet je ook minder goed hoe je met je emoties om moet gaan.  
  • Je kan overreageren op kleine gebeurtenissen. Omdat de emoties zo lang zijn ingehouden, is het lastiger om controle te hebben over je emoties. Je kan om de kleinste gebeurtenissen in tranen uitbarsten of boos worden.  
  • Omdat je niet met je emoties wil omgaan, ga je alles vermijden dat jou kan confronteren met de opgekropte gevoelens. Het kan zich bijvoorbeeld ook uitten in het volplannen van je agenda, zodat je geen tijd hebt om je gevoelens echt te gaan voelen. Echter zorgt het vermijden er niet voor dat je problemen ook gaan verdwijnen.  
  • Het kan ervoor zorgen dat je jezelf kwijt gaat raken. Je bent namelijk minder verbonden met jezelf. Er ontstaat een groot gat tussen hoe jij je aan de buitenwereld laat zien en hoe je je daadwerkelijk voelt.  
  • Het kan ook een negatieve invloed hebben op sociale relaties. Het niet uitten van je gevoelens kan ook in de weg staan van het opbouwen van betekenisvolle relaties. Hoe kunnen mensen je zien voor wie je echt bent wanneer je niet open en eerlijk bent over je gevoelens? Je kan je ook niet goed begrepen voelen door belangrijke personen, erg alleen voelen en minder verbonden zijn met je vrienden en familie.  
  • Het oefent een grote druk uit op onze mentale gezondheid. Het kan zorgen voor meer stress, somberheid, depressieve- en angstgevoelens en vermoeidheid. Daarbij kan het leiden tot het ontwikkelen van mentale stoornissen.  

Ben jij je emoties aan het opkroppen?  

Wanneer iemand vraagt naar je gevoelens over een moeilijke situatie kan je dan geen antwoord bedenken, zeg je dan vaak ‘ik weet niet’ om de vraag af te schudden, probeer je het gespreksonderwerp te veranderen of uit de kamer te lopen? Dit zijn signalen dat jij je emoties opkropt. Andere signalen zijn: 

  • Je hebt het gevoel dat mensen om je heen jou niet begrijpen of geen begrip voor jouw gevoelens hebben. Je kan een wrok ontwikkelen naar mensen omdat ze je niet goed begrijpen.  
  • Je ervaart een groeiende boosheid en frustratie over de wereld en de mensen om je heen. Je wordt negatief en bekijkt de wereld ook vanuit een negatieve bril.  
  • Je ervaart somatische symptomen zoals: buikpijn, hoofdpijn, hartkloppingen en veel spanning in je lichaam.  
  • Je focust op externe invloeden in je leven, in plaats van dat je naar jezelf en je gevoel kijkt. 

Hoe kan je beter omgaan met je emoties?  

Om een uitbarsting te voorkomen en om goed te zorgen voor je mentale welzijn is het wel belangrijk om goed om te gaan met je emoties. Dit kan natuurlijk best confronterend en uitdagend zijn, maar helpt je op de lange termijn beter!  

  • Ga opzoek naar de onderliggende oorzaak van je emoties: Ga bij jezelf na wat je voelt. Wanneer het gevoel is ontwikkeld? Hoe beïnvloeden deze gevoelens mijn leven? Wat is de reden waarom ik mijn gevoelens niet kan uitten?  
  • Schrijf het van je af: het gebruiken van een journal om je gevoelens en gedachtes op te schrijven kan best helpend zijn. Het kan ons helpen om gevoelens en triggers te identificeren. Bovendien zorgt het opschrijven van je gevoelens dat je je een stuk lichter gaat voelen.  
  • Praat met iemand: Het praten met anderen kan helpen om even alles te luchten, het kan helpen met het bieden van een ander perspectief op je gevoelens en/of probleem. Het hardop uitten van je emoties kan er ook voor zorgen dat de intensiteit van de emoties afneemt.  
  • Praat met een professional: het kan zijn dat je het lastig vindt om je gevoelens te uitten bij familie of vrienden. Daarbij kan het soms best lastig zijn om grip te krijgen op je gevoelens en gedachtes. Een psycholoog kan je hiermee helpen. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht