Mindfulness: Aandacht in het moment

Mindfulness: Aandacht in het moment

Wil je leren iets rustiger en aandachtiger door het leven te gaan? Dan is mindfulness misschien iets voor jou.

Mindfulness: Aandacht in het moment

Wil je leren iets rustiger en aandachtiger door het leven te gaan? Dan is mindfulness misschien iets voor jou.

Mindfulness wordt vaak gebruikt in verschillende meditatie- en therapietechnieken. Zo is er bijvoorbeeld recentelijk mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) ontwikkeld en worden er overal cursussen aangeboden. Maar wat zijn de voordelen hiervan en hoe kun je dit toepassen in je dagelijks leven? 

Wat is mindfulness? 

Mindfulness verwijst naar de oefening van momenten ervaren terwijl deze plaatsvinden. Hierbij kun je denken aan bewust stilstaan bij je zintuigen, emoties of gedachten. Hoe jij tijd ervaart kan verschillen van een ander persoon. Veel mensen staan bijvoorbeeld teveel stil bij het verleden of streven op een gehaaste manier naar de toekomst. Hierdoor vergeet je in het nu te leven en huidige gebeurtenissen volledig te waarderen. Mindfulness helpt je om je aandacht beter te reguleren. Mindfulness bestaat uit drie onderdelen met concrete oefeningen:  

  • Aandachtsgerichtheid. Een oefening kan zijn ‘mindful eten’: richt al je aandacht op datgene wat je voelt, ruikt en proeft. Als je gedachten afdwalen, keer je met je aandacht terug naar wat je NU waarneemt.  

  • Ontspannings- en ademhalingsoefeningen 

  • Lichaamsgerichte meditatie, de zogenaamde ‘bodyscan’. De aandacht is daarbij volledig gericht is op het lichaam. Je maakt contact met je lijf, in plaats van dat je bezig bent met denken en doen. Je signaleert stap voor stap wat je voelt, je ‘scant’ als het ware je hele lichaam. Je begint bij je tenen en eindigt bij je kruin. In het begin merk je dat je snel naar de zorgen van alledag gaat, maar door te oefenen kun je je aandacht steeds langer vasthouden.  

Hoe word ik ‘mindful’? 

Mindfulness kan plaatsvinden door middel van meditatie of kleinere momenten van bezinning gedurende de dag. Om in een staat van mindfulness te komen kun je beginnen met even rustig te gaan zitten en je bewust te worden van je ademhaling. Op internet vind je meerdere begeleide sessies die je kunt volgen. 

Mindfulness kan worden toegepast bij bijvoorbeeld stress, angst of depressies. Ook ter verlichting van ADHD-symptomen is mindfulness effectief gebleken. 

 

Meer lezen over mindfulness? Dat kan hier. 

 

Ben jij op zoek naar een psycholoog of coach die deze behandelvorm aanbiedt? Bij Psycholoog.nl zit jij aan het juiste adres! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in. 

Bel ons op 085 273 3339 of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543.