We zijn allemaal wel eens gekwetst of hebben iemand anders juist gekwetst. We zijn allemaal wel eens slecht behandeld, onze harten zijn wel eens gebroken en ons vertrouwen is wel eens geschaad. Het is normaal om pijn te voelen. Soms blijft de pijn alleen te lang rondhangen en kan het veranderen in boosheid. Dit kan dan in de weg staan van ons geluk in het leven.  

Wat is vergeven? 

Je kent het gezegde vast wel: vergeven is vergeten. Echter gaat het bij vergeven niet om het vergeten wat er in het verleden is gebeurd. Het gaat juist om het accepteren van wat er in het verleden is gebeurd en doorgaan met je leven. Vergeven is de bewuste keuze voor het loslaten van emoties zoals boosheid, verwarring en verdriet die je hebt ervaren op het moment dat iemand je pijn heeft gedaan.  

Wat gebeurt er wanneer je niet wil vergeven?  

Vaak is het makkelijker om een wrok te houden. Echter is dit geen gezonde manier om met de situatie om te gaan. Je kan daar juist veel last van krijgen! Je kan namelijk zo obsessief bezig zijn met het verleden waardoor je niet meer kan genieten van het heden. Je kan bitter en haatdragend worden en daardoor veel waardevolle relaties verliezen. Daarbij heeft het vasthouden van een wrok een grote impact op je mentale gezondheid. Maar wat levert het je uiteindelijk op? Niet veel! Je blijft namelijk vast in het verleden terwijl andere mensen doorgaan met hun leven.  

Wat zijn de voordelen van vergeven?  

Vergeven is geassocieerd met positieve mentale gezondheid uitkomsten. Voorbeelden zijn het verminderen van angst en depressieve symptomen en een verbeterd zelfvertrouwen. Daarbij heeft vergeven veel positieve voordelen op het gebied van je persoonlijke ontwikkeling, namelijk: het verminderen van ongezonde boosheid, het herstellen van waardevolle relaties en het groeien als een persoon.  

Wat kan jou helpen met vergeven?  

Iemand vergeven kan best lastig zijn. Het is een vaardigheid die je kunt aanleren. Dat betekent dat je ook steeds beter kan worden in vergeven. Hoeveel tijd dit kost verschilt per persoon. De een kan heel snel vergeven en de ander heeft er wat meer moeite mee. Een methode die jou kan helpen met het toepassen van vergeven is de REACH methode.  

The REACH methode:  

  • Recall (terughalen van oude gebeurtenissen): probeer op een objectieve en niet oordelende manier naar oude gebeurtenissen te kijken. Het is belangrijk om niet bevooroordeeld te zijn door bijvoorbeeld medelijden met jezelf te hebben of de ander in een te negatieve licht te bekijken. De bedoeling is te begrijpen hoe de situatie tot stand is gekomen en wat jou vooral heeft geraakt. Het is daarbij ook belangrijk om te erkennen dat je gekwetst bent en bewust te zijn van de pijn die het veroorzaakt heeft. 
  • Empathie hebben: probeer te begrijpen vanuit het perspectief van een ander waarom deze persoon je pijn heeft gedaan. Door het gedrag van een ander te begrijpen, kan je meer rust vinden en begrijpen waarom iets is gebeurd.  
  • Altruïstisch cadeau: hierbij is de bedoeling dat je gaat kijken naar je eigen tekortkomingen. Op welke manieren heb je bijvoorbeeld deze persoon of andere personen pijn gedaan? Hoe voelde je je toen je iemand hebt gekwetst? Hoe was het voor jou om vergeven te worden?  
  • Committent: het erkennen en vastleggen dat je iemand gaat vergeven kun je doen door in een brief aan jezelf te schrijven waarom vergeving belangrijk is en waarom je dit graag wil doen.  
  • Hold (het vasthouden aan het vergeven): vergeven zorgt er niet voor dat de oude gebeurtenissen verdwijnen. Deze gebeurtenissen uit het verleden kunnen soms omhoogkomen. Het kan zijn dat je dan boos wordt. Je kan bij je zelf nagaan hoe je wil reageren op de omhoogkomende gebeurtenissen.  

Andere belangrijke tips die jou kunnen helpen met vergeven  

  • Vergeef oprecht: vergeef niet omdat je denkt dat het moet van iemand. Vergeef omdat je de ander persoon ook begrijpt en je begrijpt dat mensen niet perfect zijn.  
  • Het vergeven van jezelf: naast andere mensen vergeven is het ook belangrijk om jezelf te kunnen vergeven voor de fouten die jij hebt gemaakt. Tekortkomingen horen eenmaal bij mensen. Het belangrijkst is dat we openstaan om deze tekortkomingen te erkennen en ervan te groeien.  
  • Focus op het heden: Ondanks dat het verleden er niet meer is blijft het nog wel afspelen in je herinneringen. Dit kan veel stress en verdriet met zich mee brengen. Focus op wat er nu goed gaat in het leven en wat jou gelukkig maakt op dit moment, in plaats van te veel aandacht besteden aan wat er in het verleden is fout gegaan.
  • Therapie: Soms kunnen de wonden best diep zitten of kan je over het algemeen veel moeite hebben met iemand vergeven. Het accepteren van een gebeurtenis kan dan soms zo moeilijk zijn dat je hier extra hulp voor nodig hebt. In therapie gaan, kan jou helpen om de gebeurtenis meer te gaan begrijpen en accepteren. Samen met de psycholoog kan je werken aan het proces van vergeven en loslaten. 

Heb jij moeite met vergeven en het verwerken van oude gebeurtenissen en wil je hier graag met een psycholoog over praten? Neem dan contact op met ons aanmeldteam! 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.