We vinden het allemaal wel eens lastig om ons te concentreren. Je zit bijvoorbeeld in een drukke ruimte, je wordt telkens gestoord of je gedachten dwalen telkens af. In deze blog worden er 10 tips gegeven om jouw concentratie te verbeteren! 

1. Zet een timer voor 30 minuten, dan 10 minuten pauze.  

Sommige mensen hebben een lange concentratieboog en andere een korte. Niemand kan zich urenlang goed concentreren. Een manier om je optimaal te concentreren is door een half uur ongestoord aan een taak te werken, en vervolgens 10 minuten pauze te nemen. Dit kun je een aantal keer achter elkaar doen. Vervolgens kun je een iets grotere pauze nemen.  

2. Pomodoro techniek  

De pomodoro techniek is een manier om focus te krijgen en gefocust te blijven. Het helpt je om afleiding te verminderen en doelen te stellen. Het werkt als volgt: Je werkt 25 minuten aan een taak, en vervolgens neem je 5 minuten pauze. Deze techniek is vooral geschikt voor wat kortere taken.  

3. Afleidende prikkels verminderen 

Wanneer er veel spullen om je heen liggen die je afleiden, kan het lastig zijn om je te concentreren. Je kunt hierbij denken aan papieren, notities, je telefoon of rommel. Om je goed te kunnen concentreren, is het belangrijk om deze afleidingen te minimaliseren. Ruim je werkplek op voordat je gaat beginnen en leg je telefoon weg als je hem niet nodig hebt.  

4. Takenlijst met prioriteit niveaus 

Een to-do lijst maken om je taken overzichtelijk te maken is een goede manier om je dag te organiseren. Maar het kan soms best lastig zijn om in te schatten wat het belangrijkst is en hoe lang je met een taak bezig bent. Probeer daarom, voordat je een to-do lijst maakt, te bedenken welke taak het belangrijkst is. Je kunt dit doen aan de hand van de tijd die je ervoor nodig hebt of welke taak als eerst af moet zijn.  

5. Beloon jezelf 

Het kan motiverend werken om jezelf te belonen wanneer je een taak hebt afgemaakt. Je kunt jezelf een kleine beloning geven als je een kleine taak hebt afgerond, en een wat grotere beloning wanneer je een grote taak hebt afgerond. Het verschilt per persoon wat een goede beloning is. Je kunt denken aan iets leuks doen met een vriend(in), een aflevering van een serie kijken of even naar buiten gaan.  

6. Bewegen 

Regelmatig bewegen is goed voor je lichaam, maar ook voor je concentratie. Door te bewegen krijgt je brein meer zuurstof. Hierdoor worden er meer voedingsstoffen, neurotransmitters en hormonen naar je brein gestuurd. Deze stoffen zorgen er onder andere voor dat je je beter kan concentreren.  

7. Meditatie 

Het kan lastig zijn om je te concentreren wanneer je hoofd vol zit met gedachten. Een manier om meer rust in je hoofd en je lichaam te brengen is meditatie. Het kan stress reduceren en maakt je meer kalm. Tijdens meditatie leg je de focus op de gedachtes en gevoelens die je op dat moment hebt. Er zijn verschillende meditaties die je kan beluisteren op Spotify of Youtube.  

8. Muziek luisteren 

Wanneer je in een drukke omgeving zit, kan het helpend zijn om muziek te luisteren tijdens je taken. Ook wanneer je juist niet goed kan werken in stilte kan muziek een manier zijn om je te concentreren. Het kan ook zo zijn dat muziek juist een afleidende factor is. Als je toch achtergrondgeluiden wil verminderen, kun je op Spotify zoeken naar white noise, brown noise of beta waves. Dit zijn geluiden, maar zonder tekst of een melodie.  

9. Stel een deadline voor jezelf 

Een deadline kan je helpen om minder afgeleid te raken en je tijd beter in te delen. Wanneer je geen deadline stelt voor jezelf, creëer je de illusie dat je nog genoeg tijd hebt. Je bent ook eerder geneigd om de taak aan de kant te schuiven om iets anders te gaan doen.  

10. Gebruik materialen die je helpen organiseren  

Het kan soms best lastig zijn om al je taken te onthouden in je hoofd. De kans dat je iets vergeet of verkeerd onthoudt is dan veel groter. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een agenda of een whiteboard. Daarnaast kun je gebruik maken van een alarm wanneer je iets niet mag vergeten. Er zijn tal van apps die je kunt gebruiken om je dag te organiseren.  

Ervaar je veel moeite met concentreren en wil je weten hoe een psycholoog je hierbij kan helpen? Dan kun je vrijblijvend contact met ons opnemen. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Cognitieve Vervormingen

(21-2-2024)

Negatieve denkfouten, je maakt ze misschien vaker dan je lief is. Maar wat is dan het uiteindelijke effect op jezelf? Lees verder

Waarom is het zo lastig om oude of slechte patronen los te laten?

(7-2-2024)

Herken je dat je steeds in dezelfde oude slechte patronen terugvalt? Lees in deze blog hoe je deze patronen kan doorbreken. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder