Zelfzorg is belangrijk voor je mentale gesteldheid. Het kan een moment zijn om met jezelf bezig te zijn en jezelf rust te gunnen. Hieronder lees je 10 tips om jouw zelfzorg een boost te geven! 

  1. Zoek de rust op

Wanneer je stress ervaart, kan het goed zijn om de rust op te zoeken. Dit kan in een rustige kamer in je huis, maar bijvoorbeeld ook buiten in de natuur. Je kunt rust opzoeken door oordopjes in te doen en te luisteren naar muziek of een podcast.  

  1. Ga wandelen

Ga, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze, een rondje wandelen. Veel onderzoeken hebben uitgewezen dat wandelen goed is voor je brein en je lichaam. Tijdens het wandelen worden er delen in je brein geactiveerd die stress en negativiteit verminderen. Hierdoor heb je meer grip op gevoelens van bijvoorbeeld angst of somberheid. Daarnaast is het goed voor je hart. Het verlaagt het cholesterolgehalte in je bloed en het verhoogt het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen.   

  1. Probeer yoga

Yoga kan een goede manier zijn om te ontspannen en meer ruimte te maken in je hoofd. Je kunt yogalessen volgen, maar je kunt online ook veel filmpjes vinden over yoga. Er zitten veel voordelen aan yoga. Het maakt je energieker, het kan helpen bij je ademhaling, om beter te slapen en het versterkt je spieren. Daarnaast kan yoga helpen om stress te reguleren. Er zitten dus veel voordelen aan het beoefenen van yoga.  

  1. Meditatie

Een andere manier om te ontspannen is meditatie. Meditatie wordt vaak gecombineerd met yoga. Ze gebruiken gedeeltelijk dezelfde technieken. Meditatie focust zich meer op het geestelijke. Regelmatig mediteren kan ervoor zorgen dat je een beter focus ontwikkeld, je emoties beter in balans zijn, een lagere bloeddruk hebt en beter slaapt.   

  1. Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om rustig te worden en beter in slaap te komen. Je kunt ademhalingsoefeningen overal doen. Het kan helpend zijn om dit op een rustige plek te doen. Er zijn veel verschillende soorten ademhalingsoefeningen, lees er hier meer over. Ademhalingsoefeningen worden vaak gebruikt tijdens meditatie en yoga.  

  1. Schrijf je gedachten en gevoelens op

Een manier om met je gevoelens en gedachten om te gaan is door ze op te schrijven. Je kunt jezelf allerlei vragen stellen en het antwoord opschrijven. Waar was je vandaag dankbaar voor? Wat zou je nog graag willen bereiken? Het kan therapeutisch werken om problemen van je af te schrijven.  

  1. Vind een hobby

Een hobby is een ideale manier om te ontspannen en tijd voor jezelf te creëren. Er zijn oneindig veel hobby's om uit te kiezen, bijvoorbeeld schilderen, sieraden maken, koken, bakken, puzzelen of lezen. Zoek een hobby uit waar jij plezier en voldoening uit haalt. Het is ook belangrijk om genoeg tijd in te plannen voor je hobby.  

  1. Spreek af met vrienden

Afspreken met vrienden kan ervoor zorgen dat je zelfzorg een boost krijgt. Je kan een mooie outfit uitkiezen als jullie iets gaan drinken in de stad, waardoor je je meer zelfverzekerd voelt. Wanneer je niet zo lekker in je vel zit, kun je hier met je vrienden over praten. Zij kunnen naar je luisteren en je wellicht wat advies geven.  

  1. Kook een gezonde maaltijd

Een maaltijd met veel vitamines en goede voedingstoffen zorgt ervoor dat je lichaam genoeg energie heeft om te functioneren. Het is nog beter als je het eten zelf maakt. Hierdoor bepaal je zelf wat er allemaal in je maaltijd gaat. Je kunt hier best even de tijd voor nemen door bijvoorbeeld een muziekje aan te zetten en een leuk recept uit een kookboek te maken.  

  1. Ga uitgebreid onder de douche of in bad

Een manier om te ontspannen is door in bad te gaan of te douchen. Je kunt deze tijd gebruiken om na te denken, muziek te luisteren en te ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld een (haar) masker gebruiken of een boek lezen. Om een ontspannen sfeer te creëren kun je kaarsen aansteken of een lekkere geur te verspreiden.  

 

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om aan je zelfzorg te werken. Het is belangrijk dat je iets kiest waar jij je fijn bij voelt en waar jij voldoening uit kan halen. Dit kan soms best lastig zijn, bijvoorbeeld wanneer je het gevoel hebt geen tijd te hebben voor jezelf of wanneer je je lusteloos voelt. Bij Psycholoog.nl kunnen we je hierbij helpen. We luisteren graag naar jouw verhaal. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van geur in de mentale gezondheidswereld: aromatherapie

(28-5-2024)

Aromatherapie, waarbij essentiële oliën worden ingeademd of op de huid worden aangebracht, kan positieve effecten hebben op zowel lichamelijk als mentaal welzij… Lees verder

De impact van ouderlijke druk op hun kinderen: Hoe prestatiedruk hun geestelijke gezondheid kan beïnvloeden

(27-5-2024)

Prestatiedruk kan een negatief effect hebben op je mentale gesteldheid, motivatie en levensgeluk. Verwachtingen van ouders kunnen hierin meespelen. Lees verder

De rol van familie en vrienden in het herstel van verslaving: Ondersteuning en betrokkenheid

(22-5-2024)

Een verslaving heeft veel impact op de omgeving. Lees hier meer over de rol die naasten kunnen spelen in het herstel. Lees verder