In de huidige werkomgeving kan het gemakkelijk zijn om te missen dat een werknemer op het punt staat overspannen te raken. Het is als werkgever belangrijk om waarschuwingssignalen vroegtijdig te herkennen en actie te ondernemen. Hier zijn acht signalen die kunnen wijzen op overspanning.  

1. Afname in productiviteit 

Een medewerker die normaal consistent goed presteert, kan plotseling minder goed werk leveren of fouten maken die onkarakteristiek zijn. Dit kan wijzen op mentale overbelasting. Als werkgever kun je het probleem bespreken op een open en empathische manier, zonder druk uit te oefenen.  

2. Verhoogde irritatie of emotionele reacties 

Als een medewerker snel geïrriteerd raakt, prikkelbaar is of emotioneel reageert, kan dit een teken zijn van stress. Kleine problemen lijken dan opeens grote obstakels. Als werkgever kun je een luisterend oor bieden en in overleg bijvoorbeeld werklast verminderen.  

3. Veelvuldig ziekmelden 

Wanneer een medewerker zich steeds vaker ziekmeldt, kan dit een manier zijn om aan de werkdruk te ontsnappen. Regelmatige klachten over hoofdpijn, vermoeidheid of andere stress gerelateerde symptomen kunnen signalen zijn dat een werknemer zich overweldigd voelt. Als werkgever kun je een gesprek met de bedrijfsarts faciliteren om de achterliggende oorzaak te achterhalen.  

4. Moeite met concentratie 

Een medewerker die overspannen raakt, kan moeite hebben om gefocust te blijven of vergeetachtig worden. Dit kan komen door mentale overbelasting. Als werkgever kun je overwegen om de werkdruk te verlichten of flexibele werkschema's aan te bieden.  

5. Terugtrekking uit sociale interacties 

Medewerkers die zich beginnen terug te trekken van collega's of minder betrokken lijken bij teamactiviteiten, kunnen overbelast zijn. Als werkgever kun je laten merken dat je een verandering in gedrag opmerkt en de werknemer uitnodigen om hier meer over te delen, en kenbaar maken dat er hulp beschikbaar is als de werknemer hier behoefte aan heeft. 

6. Constant overwerken 

Hoewel overwerken soms nodig is, kan het een probleem worden als een medewerker constant laat blijft of werk mee naar huis neemt. Dit kan wijzen op een onbalans tussen werk en privéleven. Als werkgever kun je gezonde werkgewoontes stimuleren, zoals het stellen van grenzen en het nemen van pauzes.  

7. Vermoeidheid of lichamelijke uitputting 

Langdurige stress kan leiden tot chronische vermoeidheid. Een medewerker die er constant moe uitziet of regelmatig praat over uitputting, heeft mogelijk ondersteuning nodig. Als werkgever kun je een gesprek met de medewerker aangaan over werkdruk en mogelijkheden bespreken voor tijdelijke vermindering van verantwoordelijkheden. 

8. Negativiteit of cynisme 

Een medewerker die negatief praat over werk, collega's of de organisatie, kan overspannen zijn. Cynisme is vaak een gevolg van langdurige stress en een gevoel van machteloosheid. Als werkgever kun je dit gedrag herkennen en bespreekbaar maken.  

Overspannen medewerkers herkennen en ondersteunen is essentieel om uitval te voorkomen en een gezonde werkomgeving te creëren. Door tijdig actie te ondernemen, kun je niet alleen de medewerker helpen, maar ook de productiviteit en sfeer binnen je organisatie behouden.  

Investeren in de gezondheid van werknemers is essentieel. Een proactieve aanpak van stress en ziekteverzuim zorgt voor een gezondere en positieve werkomgeving. Bij Psycholoog.nl bieden we trajecten om je werknemer binnen een korte tijd weer op weg te helpen. Neem gerust contact op met ons aameld- en adviesteam om de mogelijkheden te bespreken. Dit kan door ons direct te bellen op  085 273 3339 of plan een vrijblijvend adviesgesprek in.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: hoe maak je prioriteit van je mentale gezondheid?

(18-12-2024)

We weten dat mentale gezondheid belangrijk is. Hoe maak je hier echter tijd voor in een druk leven? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Het verschil tussen depressie en een dip: wanneer zoek je hulp?

(17-12-2024)

Iedereen ervaart wel eens een dipje, maar wanneer is er toch iets meer serieus aan de hand? Lees in deze blog over het verschil tussen een depressie en een dip! Lees verder

De meest voorkomende psychische klachten: symptomen en behandeling

(13-12-2024)

In deze blog duiken we in de meest voorkomende psychische klachten, hoe je ze kunt herkennen en welke behandelmethoden helpen om weer balans te vinden. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: hoe onderscheid je stress van angst?

(6-12-2024)

De symptomen van angst en stress kunnen best op elkaar lijken. Wat is het verschil, hoe onderscheid je die twee van elkaar en wat kun je eraan doen? Lees er mee… Lees verder