Veel mensen zijn bekend met het begrip ‘burn-out’. Maar heb je ooit wel eens gehoord van een ‘bore-out’? Hoewel deze term minder bekend is, komt het eigenlijk net zo vaak voor als een burn-out.  

Wat zijn de symptomen van een bore-out? 

Eigenlijk zijn de symptomen van een bore-out ongeveer gelijk aan die van een burn-out. Je bent immers ook overspannen, maar met een andere oorzaak. Net als bij een burn-out heb je bijvoorbeeld last van moeheid en stemmingsklachten. Echter ontstaat een bore-out niet door overprikkeling en te veel (willen) doen, maar juist door onderprikkeling. Dit houdt niet in dat je te weinig wilt doen, maar juist dat je denkt dit niet aan te kunnen. 

Hoe ontstaat een bore-out? 

Een bore-out ontstaat na een periode van te weinig uitdaging of prikkels op het werk. Mensen die een laag zelfbeeld hebben of een tekort aan zelfvertrouwen zijn uitstekende kandidaten voor een bore-out. Het kan zijn dat je jezelf onderschat en daardoor uitdagingen uit de weg gaat. Ook kan het zijn dat je last hebt van prestatieangst of faalangst. Hierdoor neem je sneller dingen aan die binnen je comfortzone liggen en onderschat je jezelf uit angst om te falen. Eigenlijk is dit dus het tegenovergestelde van een burn-out, maar met dezelfde gevolgen. Mensen met een burn-out zijn ook bang om niet goed genoeg te presteren, maar nemen hierdoor juist teveel hooi op hun vork.  

Hoe pak je een bore-out aan? 

Om een bore-out aan te pakken is het belangrijk dat je uit je comfortzone durft te komen en nieuwe dingen leert aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld op je werk aangeven dat je het moeilijk vindt om zelf nieuwe taken aan te pakken, maar dat je het fijn zou vinden als iemand je daarmee zou helpen en taken toewijst. Daarnaast is het belangrijk om de oorzaak van je bore-out aan te pakken. Een tekort aan zelfvertrouwen is hardnekkig en blijft terugkomen als je het niet aanpakt. Een psycholoog of coach kan je hierbij helpen. 

Herken je kenmerken van bore-out en wil je hierover in gesprek? Plan vrijblijvend een adviesgesprek in of neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van geur in de mentale gezondheidswereld: aromatherapie

(28-5-2024)

Aromatherapie, waarbij essentiële oliën worden ingeademd of op de huid worden aangebracht, kan positieve effecten hebben op zowel lichamelijk als mentaal welzij… Lees verder

De impact van ouderlijke druk op hun kinderen: Hoe prestatiedruk hun geestelijke gezondheid kan beïnvloeden

(27-5-2024)

Prestatiedruk kan een negatief effect hebben op je mentale gesteldheid, motivatie en levensgeluk. Verwachtingen van ouders kunnen hierin meespelen. Lees verder

De rol van familie en vrienden in het herstel van verslaving: Ondersteuning en betrokkenheid

(22-5-2024)

Een verslaving heeft veel impact op de omgeving. Lees hier meer over de rol die naasten kunnen spelen in het herstel. Lees verder