We hebben allemaal behoefte aan bepaalde dingen in het leven. Sommige zijn meer primair, zoals zuurstof en eten. Andere behoeften zijn meer secundair, zoals de behoefte om je te ontwikkelen. Lees hier meer over de behoeftehiërarchie en welke rol deze speelt bij mentale gezondheid.   

De behoeftehiërarchie van Maslow 

De ordening van behoeftes is ontworpen door Maslow, op basis van zijn motivatietheorie. Hij stelt dat de behoeften van mensen te plaatsen zijn in een hiërarchie. Iemand zou pas ruimte hebben om na te streven naar hogere behoeftes als de voorgaande behoeftes zijn vervuld. Tegenwoordig wordt de behoeftehiërarchie van Maslow afgebeeld als een piramide, maar dit heeft Maslow zelf nooit bedoeld. De behoeftehiërarchie bestaat uit 5 fasen:  

  • Primaire levensbehoeften: dit zijn levensbehoeftes zoals eten, water en zuurstof. Dit zijn ook wel biologische behoeften. Wanneer deze niet aanwezig zijn, kan iemand zich niet richten op andere behoeften. Denk hierbij ook aan kleren en onderdak.  
  • Bestaanszekerheid: wanneer er aan de primaire behoeftes voldaan is, is iemand opzoek naar veiligheid en zekerheid. Je kunt hierbij denken aan het hebben van persoonlijke veiligheid Je bent veiliger als je een huis hebt. Ook financiële zekerheid valt onder deze fase. Het is echter cultuurafhankelijk wat onder zekerheid en veiligheid wordt verstaan.  
  • Sociale behoeften: als iemand bestaanszekerheid heeft, kan er gezocht worden naar sociale interactie. Dit kan zijn in de vorm van een liefdesrelatie, maar ook in de vorm van vriendschap.  
  • Erkenning: mensen vinden het vaak belangrijk wat anderen van ze denken. Als je een sociale kring hebt ontwikkeld, is de volgende stap erkenning, waardering en respect. Deze fase kan pas plaatsvinden wanneer iemand genoeg tijd heeft om sociale relaties te onderhouden.  
  • Zelfontplooiing: Dit is de laatst fase. Wanneer deze fase bereikt is heeft iemand alle vorige fases voltooid. Iemand heeft dus genoeg tijd en geld om zich te ontwikkelen als mens. Je kunt hierbij denken aan het volgen van een studie of het ontwikkelen van een talent.  

Er wordt in het model onderscheid gemaakt tussen lagere fundamentele behoeftes en hogere fundamentele behoeftes. Je kunt geen fases overslaan. Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent met het beoefenen van je talent, maar je hebt honger, zal je eerst moeten eten voordat je door kan gaan met oefenen.  

De rol van het model in mentale gezondheid 

De behoeftehiërarchie van Maslow kan gebruikt worden om meer inzicht te krijgen in het herstel van je mentale problemen. Als je je niet veilig voelt, is het moeilijk om bezig te zijn met taken die van je verwacht worden. Een sociaal netwerk dat je kan steunen zorgt ervoor dat je je minder alleen voelt en je hart kan luchten als je dit nodig hebt. Wanneer je veel stress hebt en slaapt slecht door schulden, is het niet zinvol om de stress en de slaapproblemen aan te pakken als de schulden niet zijn opgelost. Er komt pas tijd en ruimte vrij wanneer de vorige behoefte wordt vervuld.  

Bij Psycholoog.nl kijken we naar jouw behoeftes. Samen met de psycholoog vorm jij het traject dat het beste bij jou past. Lees hier meer over onze werkwijze. Heb je behoefte aan een gesprek met een psycholoog? Plan dan een gratis adviesgesprek in of neem direct contact op met ons aanmeld- en adviesteam om de mogelijkheden te bespreken.

Meer blogs lezen? Klik dan hier.   

Bronnen: 

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder