Het leven bestaat uit onzekerheden en risico’s. Je kunt nooit zeker weten hoe dingen gaan verlopen, hoe mensen op je gaan reageren, of mensen je gaan accepteren en of mensen altijd in je leven blijven. Het delen van je gevoelens, gedachten of ideeën kan ook best eng zijn omdat je niet zeker kunt weten of het geaccepteerd of gewaardeerd wordt. Hierdoor proberen mensen ook vaak te vermijden om kwetsbaar te zijn.  

Hoe kan kwetsbaarheid worden gedefinieerd?  

Kwetsbaarheid wordt door Dr. Brené Brown beschreven als de onzekerheid, risico en emotionele blootstelling. Kwetsbaarheid zit in de kern van angst, schaamte, verdriet en teleurstelling, maar is daarnaast ook de bron van emoties die we verlangen om te voelen, zoals blijheid, liefde, empathie, nabijheid en authenticiteit. Brené Brown vertelt dat om blijheid, liefde en nabijheid te vinden in het leven we ook moeten leren omgaan met de emoties die ook bij kwetsbaarheid horen, zoals angst, teleurstelling, schaamte en verdriet. Kortom, kwetsbaarheid kan gezien worden als de bereidheid om risico te nemen om eerlijk en open te zijn over je gevoelens naar jezelf en anderen ondanks de angsten die hierbij horen. 

Wat is kwetsbaarheid voor ons? 

Mensen beschrijven kwetsbaarheid als is het toegeven dat je bang bent, moeilijke gesprekken houden, nee durven zeggen, iets nieuws proberen en als eerste zeggen dat je van iemand houdt zonder dat je zeker weet dat het wederzijds is. Kwetsbaarheid is angst, paniek, zwetende handjes, falen, ongemak, er helemaal voorgaan, niet terughouden en controle loslaten. Het is het helemaal op kunnen gaan in gelukkige momenten wetende dat deze momenten ook weer langzaam wegdrijven. Het vormen van belangrijke connecties met mensen om ons heen is ook een grote vorm van kwetsbaarheid. Het liefhebben van een persoon stelt ons bloot aan gekwetst worden, afwijzingen en het niet zeker weten hoelang het gaat duren.  

Wat zijn de voordelen van kwetsbaarheid?  

  • Kwetsbaarheid versterkt sociale connecties. Hoe verbonden we voelen met mensen hangt af van de mate dat we kwetsbaar zijn met elkaar. In de sterkste relaties durf je open en kwetsbaar te zijn met elkaar. Bijvoorbeeld door het delen van belangrijke persoonlijke informatie, angsten, zwakten, behoeften, kindertijd verhalen, leuke dingen.  
  • Het helpt met het bouwen van vertrouwen. Het delen van persoonlijke verhalen of het aangaan van connecties met anderen is een vorm van vertrouwen aan elkaar geven.   
  • Kwetsbaarheid helpt je met emotionele expressie. Dit is het uiten van je negatieve en positieve gevoelens.    

Wat kan in de weg staan van kwetsbaarheid?  

Angst is een van de grootste en belangrijkste barrières om kwetsbaar durven te zijn. Je kan bang zijn om kwetsbaar te zijn omdat je bang bent voor de gevolgen. Het kan enorm eng zijn om kwetsbaar te zijn. Je kan bang zijn voor afwijzing, dat je gekwetst wordt door anderen en dat je vertrouwen wordt beschadigd. Je kan vervelende ervaringen in het verleden hebben gehad, waardoor je moeite hebt met kwetsbaar zijn.  

Merk jij dat je moeite hebt met kwetsbaar zijn en dat dit in de wegstaat van je leven? Psycholoog.nl kan je hierbij helpen. Neem contact met ons op of plan een gratis adviesgespek in.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht  

Bronnen: 

Brown Brené. (2015). Daring greatly: How the courage to be vulnerable transforms the way we live, Love, parent, and lead. Penguin Life.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Zelfliefde in de praktijk: dagelijkse gewoontes voor een positieve zelfrelatie

(19-6-2024)

Zelfliefde is een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling en onze mentale gezondheid. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Lees hier meer! Lees verder

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Het biopsychosociaal model om mentale klachten in kaart te brengen

(3-6-2024)

Het biopsychosociaal model kijkt vanuit drie verschillende perspectieven naar jouw klachten, om zo de best passende behandeling samen te stellen. Lees verder